Morphological Awareness

Reading and Writing in the Primary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2237-2083.32.2.578-603

Keywords:

morphological awareness, reading, writing, reading comprehension, school age

Abstract

The main objective of the study is to analyze the relation between morphological awareness reading (fluency), writing and reading comprehension, in children with typical development(TD) and children with Specific Learning Disorder(SLD). The sample consists of 150 children european portuguese speakers(120 with TD and 30 children with SLD, the 2nd and 4th. Data collection included Grelha de Avaliação da Linguagem- Nível Escolar, Morphological Awareness Assessment Battery, Bateria de Avaliação da Leitura em Português Europeu, a writing test adapted and Teste de Idade de Leitura. In the statistical analysis of the results, the Mann-Whitney U Test was used to identify significant differences between the two groups of children. Furthermore, the Spearman’s test was used to study the correlation between morphological awareness with reading and writing, and with reading comprehension. There was a significant difference in the results of morphological awareness between groups and in both years. There was a significant correlation with greater impact between the performance of TD children on morphological awareness tests with reading and writing. There was also a significant correlation between morphological awareness and reading comprehension, having greater impact in children with SLD, in the 2nd and 4th. The morphological awareness can facilitate the learning of reading and writing, in both children with TD and SLD. Therefore, it will be important to explicitly teach morphological rules, in order to use the meanings conveyed by different morphemes and how morphemes are related, allowing children to use this knowledge as a strategy for reading and writing.

References

ALVES, D; CARVOEIRO, A. R. Peace: Prova de Escrita para Avaliação e Análise de Competências de Escrita – contributos para o desenvolvimento da primeira versão do instrumento. Letras de Hoje, Rio Grande do Sul, v. 54, n.2, p. 231, 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32526

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-5: manual diagnóstico e estatística de transtornos mentais. 5. ed. Climepsi Editores, 2014.

BARBOSA, V., GUIMARÃES, S.; ROSA, J. O Impacto do Ensino de Regras Morfológicas na Escrita. Psico-USF, São Paulo, v. 20, n.2, p. 309–321, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712015200211

BOWERS, J. S.; BOWERS, P. N. Beyond Phonics: The Case for Teaching Children the Logic of the English Spelling System. Educational Psychologist, London, v. 52, n. 2, p. 124–141, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.2017.1288571

CAETANO, M. Glossário de Morfologia. Lisboa. 2020.

CARVOEIRO, A. R. PEACE: Prova de Escrita para Avaliação e Análise de Competências de Escrita - Contributos para o Desenvolvimento da Primeira Versão do Instrumento. 2017. 208 f. Tese (Trabalho de Projeto do Mestrado em Desenvolvimento e Perturbações da Linguagem na Criança) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade Nova de Lisboa, 2017.

COELHO, C. L. G.; Correa, J. Compreensão de leitura: habilidades cognitivas e tipos de texto. Psico, Porto Alegre, v. 48, n. 1, p.40-49, 2017. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23417

FLÔRES, O. Leitura e Consciência linguística. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 48, n. 4, p. 431–440, 2018. DOI: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/15435/10129

GIAZITZIDOU, S.; PADELIADU, S. Contribution of morphological awareness to reading fluency of children with and without dyslexia: evidence from a transparent orthography. Annals of Dyslexia, v. 72, n.3, p. 509–531, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s11881-022-00267-z

GOMES, L. Consciência Morfológica em crianças com dificuldades de leitura e escrita. 2014. 104f. Tese (Requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Ciências da Fala e da Audição) – Departamento de Ciências Médicas, Universidade de Aveiro, 2014.

GOMES, L.; RAMOS, R.; COIMBRA, R. Segmentação morfológica e dificuldades de leitura em crianças com perturbação de leitura e escrita. Calidoscopio, Cidade, v. 14, n.1, p. 20–34, 2016. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2016.141.02

KAY, E. S.; SANTOS, M. E. Grelha de observação da Linguagem. 2.ed. Lisboa: Oficina Didáctica, 2014.

LEVESQUE, K. C.; KIEFFER, M. J.; DEACON, S. H. Inferring Meaning from Meaningful Parts: The Contributions of Morphological Skills to the Development of Children’s Reading Comprehension. Reading Research Quarterly, v. 54, n. 1, p. 63–80, 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/rrq.219

LIMA, P. Impacto da Ortografia, do Vocabulário e da Fluência de Escrita na Composição Textual. 2021. 30f. Tese (Mestrado em Temas de Psicologia da Educação) – Faculdade de Psicologia, Universidade do Minho, 2021.

LÚCIO, P.; LIMA, T.; JESUÍNO, A.; RUEDA, F. Compreensão de leitura e Consciência morfológica em crianças do ensino fundamental. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, Londrina, v. 9, n.3, p. 112–131, 2018. DOI: 10.5433/2236-6407.2018v9n3suplp112

MANOLITSIS, G.; GRIGORAKIS, I.; GEORGIOU, G. K. The longitudinal contribution of early morphological awareness skills to reading fluency and comprehension in Greek. Frontiers in Psychology, Switzerland, v.8, 2017. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01793

MARTINS, M. A aprendizagem da leitura. Lisboa: Climepsi Editores. 2019.

MARTINS; SANTOS, I. Nomes deverbais de eventos: Desenvolvimento de materiais instrucionais para o seu uso e reconhecimento junto de aprendentes de PLNM. 2021. 72f. Projeto (Mestrado em Português como Língua Estrangeira e Língua Segunda) – Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, 2021.

MATEUS, M.; Villalva, A. O Essencial sobre Linguística. 1.ed. Lisboa: Editorial Caminho, 2006.

MELLONI, C.; VENDER, M. Morphological awareness in developmental dyslexia: Playing with nonwords in a morphologically rich language. PLoS ONE, California, v. 17, n. 11, 2022. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0276643

MIGOT, J. Desenvolvimento da consciência morfológica e o seu papel no vocabulário, na leitura e na escrita. 2018. 130 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, 2018

MIRANDA, L.; MOTA, M. Estratégias cognitivas de escrita do português do Brasil. Psico-USF, São Paulo, v.16, n.2, p. 227-232, 2011. DOI: 10.1590/S1413-82712011000200011

MOTA, M. O papel da consciência morfológica para a alfabetização em leitura. Psicologia Em Estudo, Maringá, v. 14, n. 1, p. 159–166, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722009000100019

MOTA, M.; ANIBAL, L.; LIMA, S. A morfologia derivacional contribui para a leitura e escrita no Português? Psicologia: Reflexão e Critica, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 311–318, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-79722008000200017

MOTA, M.; GONTIJO, R.; LISBOA, S.; OLIVE, R.; SILVA, D.; DIAS, J.; DELGADO, N.; Kamisaki, R. Avaliação da Consciência Morfológica Derivacional: Fidedignidade e Validade. Avaliação Psicológica, Campinas, v. 7, n. 2, p. 151–157, 2008.

MOTA, M.; LIMA, L. A Morfologia Derivacional Contribui para a Leitura e Escrita no Português?. Psicologia: Reflexão e Crítica, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 311–318, 2008. DOI:

MOTA, M.; SILVA, K. Consciência Morfológica e Desenvolvimento Ortográfico: um Estudo Exploratório. Psicologia Em Pesquisa, Minas Gerais, v. 1, n. 2, p. 86–92, 2007.

OLIVEIRA, M.; LEVESQUE, K.; DEACON, H.; MOTA, M. Evaluating models of how morphological awareness connects to reading comprehension: A study in Portuguese. Journal of Research in Reading, v. 43, n. 2, p. 161–179, 2020. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9817.12296

PESTANA, H.; GAGEIRO, N. Análise de dados para ciências sociais- A complementaridade do SPSS. 6. Ed. Lisboa: Edições Sílabo, 2014.

PIEDADE, C.; Marcelo, B.; Porto, S.; Martins, M. H. A Perturbação da Aprendizagem Específica. OMNIA, Faro, v. 10, n. 2, p. 1– 62, 2020.

POLIT, F.; BECK, T. The content validity index: Are you sure you know what’s being reported? Critique and recommendations. Research in Nursing and Health, v. 29, n. 5, p. 489-497, 2006. DOI: https://doi.org/10.1002/nur.20147

REDMOND, L.; BOURDAGES, R.; FOUCAMBERT, D. La conscience morphologique en français langue seconde: dimensionnalité et implications didactiques dans les programmes d’immersion précoce. La Revue de l’AQEFLS : Revue de l’Association Québécoise Des Enseignants de Français Langue Seconde, v. 34, n. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.7202/1082347ar

ROTHOU, M.; PADELIADU, S. Morphological processing influences on dyslexia in Greek-speaking children. Annals of Dyslexia, v. 69, n. 3, p. 261–278, 2019a. DOI: https://doi.org/10.1007/s11881-019-00184-8

ROTHOU, K. M.; PADELIADU, S. Morphological processing influences on dyslexia in Greek-speaking children. Annals of Dyslexia, v. 69, n. 3, p. 261–278, 2019b. DOI: https://doi.org/10.1007/s11881-019-00184-8

SANTOS, A.; Castro, S. TIL: Teste de idade de leitura. 2006. - Universidade do Porto.

SANTOS, A.; FERRAZ, A.; RUEDA, F. Relações entre a Compreensão de Leitura e as Habilidades Metalinguísticas. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 301–309, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392018026239

SOARES, P.; MEDEIROS, C.; SIMÕES, A.; MACHADO, J.; COSTA, A.; IRIARTE, Á.; ALMEIDA, J.; PINHEIRO, P.; COMESAÑA, M. ESCOLEX: A grade-level lexical database from European Portuguese elementary to middle school textbooks. Behavior Research Methods, v. 46, n. 1, p. 240–253, 2014. DOI: https://doi.org/10.3758/s13428-013-0350-1

SOUZA, A.; SOARES, L. Leitura e Escrita: Os desafios das crianças na alfabetização. Revista Acadêmica Educação e Cultura Em Debate, Aparecida de Goiânia, v. 8, n. 1, p. 157–178, 2022.

SUCENA, A.; CASTRO, S. ALEPE: Bateria de Avaliação da Leitura em Português Europeu. Lisboa : Hogrefe, 2012.

TAVERNE, I.; PEDAGOGIQUE, R.; BESSE, S. Conscience morphologique et apprentissage de la lecture chez des élèves francophones de 3 ème et 5 ème années: une étude comparative entre apprenants d’une L2 (allemand) et monolingues (français). 2016. 82 p. Tese (Master 1 de Psychologie Clinique du developpement, Université de Strasbourg, 2016.

Published

2024-11-28

How to Cite

Morphological Awareness: Reading and Writing in the Primary School. Revista de Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 32, n. 2, p. 578–603, 2024. DOI: 10.17851/2237-2083.32.2.578-603. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/relin/article/view/56129. Acesso em: 19 jan. 2025.

Similar Articles

1-10 of 741

You may also start an advanced similarity search for this article.