Multimodal Literacy

A Proposal for Didactic Exploration of Multimodal Text in Portuguese Language Classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2237-2083.31.4.1891-1915

Keywords:

multimodality, critical multimodal literacy, pedagogy of multiliteracies, Portuguese language teaching

Abstract

This article aims to analyze a multimodal text, the tweet, in the light of Visual Design Grammar (GDV) aiming to propose didactic-pedagogical suggestions from a critical (multi)literacies perspective. The corpus of analysis consists of the text “Ataque a tiros em escola do ES: Por que ataques em escolas têm se repetido no Brasil?”, published on Twitter by Jornal do Estado de São Paulo (Estadão) in November 2022. The procedures of analysis comprise: i) analyzing and describing, based on GDV, the representational, interactive and compositional meanings that make up the image resources of the text (Kress; van Leeuwen, 2020) and ii) presenting a proposal for didactic exploration to be developed in Portuguese language classes, based on Pedagogy of Multiliteracies (Kalantzis et al., 2020).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Regner, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul / Brasil

Graduada (2022) em Licenciatura em Letras Português - Habilitação em Literatura Portuguesa na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, mestranda em Estudos Linguísticos na mesma instituição, sob orientação da prof.ª dr.ª Francieli Matzenbacher Pinton, e professora-pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Linguagem (NEPELIN).

Gislaine Vilas Boas, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul / Brasil

Possui graduação em licenciatura em Letras Port/Ingl., graduação em Pedagogia, especialização em Educação Infantil, mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, pela PUC/SP. Doutoranda no programa de pós-graduação em Letras - estudos linguísticos, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Desenvolve pesquisas em formação de professor de línguas materna e estrangeiras.

References

BEZEMER, J.; KRESS, G. Changing Text: A Social Semiotic Analysis of Textbooks. Designs for Learning, Frescativägen, v.3, n. 1-2, p.10-29, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.16993/dfl.26.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CALLOW, J. Show me: principles for assessing students visual literacy. The Reading Teacher, Newark, v.61, n.8, p.616-626, 2008. DOI: 10.1598/RT.61.8.3

CATTO, N. R. Uma análise crítica do gênero multimodal tira em quadrinho: questões teóricas, metodológicas e pedagógicas. 2012. 123f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.

CAZDEN, C.; KRESS, G. et al. (The New London Group). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review. Volume 66. Number 1. Cambridge (MA, USA): Harvard Education Publishing Group, 1996. DOI: 10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u.

COPE, B; KALANTZIS, M. E-Learning Ecologies: principles for new learning and assessment. New York: Routledge, 2017.

COPE, B.; KALANTZIS, M. A Pedagogy of Multiliteracies Learning by Design. University of Illinois, USA: Palgrave MacMillan, 2015.

FERREIRA, A. de J. Letramento racial crítico. In: MATOS, D.; SOUSA, C. (orgs.). Suleando conceitos e linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. Campinas: Pontes Editores, 2022, p. 207-214.

FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Grupo A, 2009.

FREIRE, P. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 47ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

FREITAS, E. C.; BARTH, P. A. Gênero ou suporte? O entrelaçamento de gêneros no Twitter. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v.9, n. 12, p. 8-26, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/index.php/contextoslinguisticos/article/view/8888. Acesso em: 25 mar. 2023.

HODGE, R.; KRESS, G. Social semiotics. 1. ed. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1988.

JANKS, H. Panorama sobre letramento crítico. In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (orgs.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas estrangeiras. Campinas: Pontes, 2016. p. 21-39.

JEWITT, C. Multimodality and literacy in school classrooms. Review of Research in Education, v. 32, n. 1, p. 241-267, 2008. DOI: 10.3102/0091732X07310586.

JORDÃO, C. M. No tabuleiro da professora tem Letramento Crítico? In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas, Campinas: Pontes Editora, 2016, p.41-56.

KALANTZIS, M.; COPE, B. The Teacher as Designer: pedagogy in the new media age. E-learning and Digital Media, v.7, n.3, p.200-222, 2010. DOI: 10.2304/elea.2010.7.3.200.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas SP: Editora UNICAMP, 2020.

KUMMER, D. A. O conceito de letramento multimodal crítico na escola: o que dizem os professores de inglês. Domínios da Lingu@gem, Uberlândia, v.10, n.3, p.996-1018, 2016. DOI: 10.14393/DL23-v10n3a2016-12.

KUMMER, D. A. Letramento multimodal crítico no ensino de inglês na escola: o papel dos livros didáticos e dos professores. 2019. 227f. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras. Universidade Federal de Santa Maria. 2019.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2 ed. London/New York: Routledge, 2020.

LEMKE, J. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 455-479, jul./dez. 2010. DOI: 10.1590/S0103-18132010000200009.

MENEZES DE SOUZA, L. M. Para uma redefinição de Letramento Crítico: conflito e produção de significado. In: MACIEL, R. F.; ARAÚJO, V. A. (orgs.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 128-140.

NASCIMENTO, R. G.; BEZERRA, F. A. S.; HEBERLE, V. M. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, Pelotas: RS, v.14, n.2, p. 529-552, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.15210/rle.v14i2.

OLIVEIRA, E. G. de. Letramento crítico multimodal no ensino de língua portuguesa: investigando os memes compartilhados no facebook. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Ensino. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Campus Mossoró. 143F., 2019. Disponível em: https://repositorio.apps.uern.br/xmlui/handle/123456789/176. Acesso em: 02 jun. 2023.

PEREIRA, A. dos S.; SANTANA, A. L. dos.; BARBOSA, J. R. A. O redesenho em aulas de língua portuguesa: práticas de letramento multimodal crítico. TEXTURA-Revista de Educação e Letras, Universidade Luterana do Brasil - ULBRA, v. 23, n. 54, p. 413-432, 2021. DOI: https://doi.org/10.29327/227811.23.54-22.

PEREIRA, A. dos S. Letramento multimodal crítico em perspectiva decolonial. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 11, n. 1, p. 204-218, 2022. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8354214.

PINHEIRO, M. S. O letramento multimodal crítico: o discurso discente sobre política nas aulas de espanhol. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 19, p. 455-476, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201813035.

ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, R. Gêneros Discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. (org.). Escola Conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013, p.13-36.

SANTIAGO, L. N. Letramento crítico multimodal no ensino de língua portuguesa a partir de tiras. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Ensino. Universidade Federal Rural do Semi-Árido, UFERSA, Mossoró, RN. 197F., 2020. Disponível em: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5533. Acesso em 13 de fev. de 2022.

THE NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Spring, v. 66, n.1, p.60-92, 1996. DOI: 10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/265529425_A_Pedagogy_of_Multiliteracies_Designing_Social_Futures. Acesso em: 10 de abr. de 2022.

VAN LEEUWEN, T. Multimodality. In: SIMPSON, J. (ed.). The Routledge Handbbok of Applied Linguistics. New York/London: Routledge, 2011. p. 668-682.

WALSH, M. Multimodal literacy: what does it mean for classroom practice? Australian Journal of Language and Literacy, v. 3, n. 3, p. 211-239, 2010. DOI: 10.1007/BF03651836.

Published

2024-10-11

How to Cite

REGNER, A. P.; BOAS, G. V. Multimodal Literacy: A Proposal for Didactic Exploration of Multimodal Text in Portuguese Language Classes. Revista de Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 31, n. 4, p. 1891–1915, 2024. DOI: 10.17851/2237-2083.31.4.1891-1915. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/relin/article/view/55253. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Thematic issue 31:4 (2023): Multimodality through the lenses of Kress’ Social Semiotics