The play therapy and child hospitalized in perspective of parents
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20160044Keywords:
Play and Playthings, Chid, Hospitalized, Pediatric Nursing, Play TherapyAbstract
Hospitalization brings disorders in childhood become more evident in the momentary manifestations of dissatisfaction or damage may remain even after hospital discharge. In pediatrics children are subjected to painful procedures, and faced with different situations as the constant presence of strangers to his usual conviviality, as health professionals from various fields, other hospitalized patients and their companions. In this scenario, the application of play therapy in hospitals becomes a beneficial method in the child’s adaptation process. This is a qualitative, descriptive, which sought to analyze the use of play in the care of hospitalized children from the perspective of parents. The study was conducted in pediatrics of a Municipal Hospital of Belo Horizonte / MG. They interviewed 13 parents through semi-structured and conducted a content analysis script, according to Bardin interpretation of data. The findings showed that the play is valuable tool to minimize the stress of hospitalization and contribute to better adaptation of the child to the hospital. Moreover, it brings benefits for the promotion of well-being, fun, pain reduction and socialization during hospitalization. The conclusion is thus that the use of the play can be very beneficial in the pediatric routine, favoring a more humanized and comprehensive care and the possibility of reducing the losses in child development, caused by the experience of hospitalization.
Downloads
References
Lima KYN, Barros AG, Costa TDC, Santos VEP, Vitor AF, Lira ALBC. Atividade lúdica como ferramenta para o cuidado de enfermagem às crianças hospitalizadas. REME - Rev Min Enferm. 2014[citado em 2016 maio 20];18(3):741-6. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/959
Sousa RD, Schureoff LL, Pessoa RP, Sozinho MBR. A importância do brincar para as crianças oncológicas na percepção dos cuidadores: em um hospital de referência na cidade de Belém, Estado do Pará, Brasil. Rev Pediatr SOERRJ. 2013[citado em 2016 maio 20];14(1): 21-5. Disponível em: http://revistadepediatriasoperj.org.br/detalhe_artigo.asp?id=629
Jansen MF, Santos RM, Favero L. Benefícios da utilização do brinquedo durante o cuidado de enfermagem prestado à criança hospitalizada. Rev Gaúcha Enferm. 2010[citado em 2016 maio 20]; 31(2): 247-53. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/RevistaGauchadeEnfermagem/article/download/12803/10232
Tondatti PC, Correia I. Use of music and play in pediatric nursing care in the hospital context. Invest Educ Enferm. 2012[citado em 2016 maio 20];30(3): 362-70. Disponível em: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iee/article/view/13973/12899
Weber FS. The influence of playful activities on childrens anxiety during the preoperative period at the outpatient surgical center. J Pediatr (Rio J.). 2010[citado em 2016 maio 20];86(3):209-14. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20419272
Monteiro LS, Corrêa VAC. Reflexões sobre o brincar, a brinquedoteca e o processo de hospitalização. Rev Para Med. 2012[citado em 2016 maio 20];26(3):3. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&pid=S1983-1447201500020007600002&lng=en
Linge L. Joyful and serious intentions in the work of hospital clowns: a meta-analysis based on a 7-year research project conducted in three parts. Int J Qual Stud Health Well-being. 2013[citado em 2016 maio 20];8:10.3402/qhw.v8i0.18907. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3538281/
Silva LF, Cabral IE, Chistoffel MM. As (im)possibilidades de brincar para o escolar com câncer em tratamento ambulatorial. Acta Paul Enferm. 2010[citado em 2016 maio 20];23(3): 334-40. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v23n3/v23n3a04.pdf
Silva Júnior RF, Pereira JA, Ferreira TN, Nunes CJMC. O brinquedo terapêutico como prática de enfermagem pediátrica. Rev Digital EFDeportes.com. 2014[citado em 2016 maio 20]; 19(191). Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd191/o-brinquedo-terapeutico-enfermagem-pediatrica.htm
Berto RMVS, Nakano D. Revisitando a produção científica nos anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Prod. 2014[citado em 2016 maio 20];24(1). Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132014000100018
Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2009.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10ª ed. São Paulo: Hucitec; 2010. 406 p.
Souza LPS, Silva CC, Brito JCA, Santos APO, Fonseca ADG, Lopes JR, et al. O brinquedo Terapêutico e o lúdico na visão da equipe de enfermagem. J Health Sci Inst. 2012[citado em 2016 maio 20];30(4): 354-8. Disponível em: https://www.unip.br/comunicacao/publicacoes/ics/edicoes/2012/04_out-dez/V30_n4_2012_p354a358.pdf
Andrade ML, Mishima GFKT, Barbieri V. Vínculos familiares e atendimento psicológico: a escuta dos pais sobre a alta da criança. Rev SPAGESP. 2012[citado em 2016 maio 20];13(1): 5-13. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1677-29702012000100002
Junqueira MFPS. A mãe, seu filho hospitalizado e o brincar: um relato de experiência. Estud Psicol. 2003[citando em 2016 maio 20];8(1):193-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epsic/v8n1/17250.pdf
Ribeiro CA, Borba RI, Rezende MA. O brinquedo na assistência à saúde da criança. In: Fujimori E, Ohara CV, organizadores. Enfermagem e a saúde da criança na atenção básica. São Paulo: Manole; 2009. p.287-327.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































