Vol. 5 No. 2 (2024): Towards a Critique of (De)colonial Reason (jul/dec 2024)
Special Dossier

Decoloniality and countervisuality in Brazilian black horror cinema: an analysis based on Genesis 22 (1999) by Jeferson De

Lucas Bitencourt Fortes
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil
Bio
Daniela Ripoll
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil
Bio

Published 2025-01-22

Keywords

  • Black cinema,
  • Horror,
  • Decoloniality

How to Cite

FORTES, Lucas Bitencourt; RIPOLL, Daniela. Decoloniality and countervisuality in Brazilian black horror cinema: an analysis based on Genesis 22 (1999) by Jeferson De. (Des)troços: revista de pensamento radical, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. e54291, 2025. DOI: 10.53981/destroos.v5i2.54291. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadestrocos/article/view/54291. Acesso em: 25 dec. 2025.

Abstract

This article aims to discuss Brazilian Black horror cinema, connecting it to a decolonial approach and the concept of counter-visuality, through an analysis of the short film Gênesis 22 (1999), directed by Jeferson De. To this end, it draws on the theoretical field of Cultural Studies, using a methodological tripod consisting of screen ethnography, critical visual methodology, and cultural analysis. It is understood that Black individuals, for many years, have faced a series of issues in the audiovisual world, related to invisibility and stereotyping, many of which unfortunately still persist. Thus, a reaction emerges with the rise of Black cinema, which begins to manifest a decolonial and counter-visual character. It is noted that this cinema refers to a broad cinema, encompassing even the horror genre. Through the analysis of Gênesis 22 (1999), by Jeferson De, the potential of Black cinema becomes evident, even in relation to the horror genre, significantly contributing to the reflection and problematization of hegemonic visualities. Moreover, it is a production that, despite its short duration, produces important lessons about the socio-cultural context from which it emerges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. ABREU, Carla Luzia de. Contravisualidades: práticas de resistência em tempos de pandemia e fake News. Concinnitas, v. 21, n. 38, Rio de Janeiro, maio 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/concinnitas.2020.50142
  2. ANG, Ien. Sobre os estudos culturais, novamente. In: SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos; KARNOPP, Lodenir Becker; WORTMANN, Maria Lúcia Castagna (orgs.). O que são
  3. ARAÚJO, Joel Zito Almeida de. A negação do Brasil: o negro na telenovela brasileira. São Paulo: SENAC São Paulo, 2000.
  4. BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Trad: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
  5. BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Introdução: decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2023. pp. 9-26.
  6. BÍBLIA. Bíblia Sagrada Almeida Século 21: Antigo e Novo Testamento. São Paulo: Vida Nova, 2008.
  7. BOFF, Leonardo. Fundamentalismo: a globalização e o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Sextante, 2002.
  8. CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa Pezza Cintrão e Ana Regina Lessa. 4. ed. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2008.
  9. CARDOSO, Leandro Andrade. Cinema, negritude e decolonialidade: análise do filme Corra! (Get out!, 2017), de Jordan Peele. Revista Em Favor da Igualdade Racial, Rio Branco, Acre, v. 6, n. 3, pp. 86-101, set./dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.29327/269579.6.3-7
  10. CARVALHO, Noel dos Santos (org.). Cinema negro brasileiro. Campinas, São Paulo: Papirus, 2022.
  11. CARVALHO, Noel dos Santos; DOMINGUES, Petrônio. A representação do negro em dois manifestos do cinema brasileiro. Estudos Avançados, v. 31, n. 89, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142017.31890027
  12. CUNHA, Carlos Alberto Motta. Fundamentalismo à brasileira: perfil e enfoque do Protestantismo de Missão no Brasil. Horizonte, Belo Horizonte, v. 18, n. 57, pp. 1137-1161, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2175-5841.2020v18n57p1137
  13. estudos culturais hoje?: diferentes praticantes retomam a pergunta do International Journal of Cultural Studies. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022.
  14. FORTES, Lucas Bitencourt. Representações das relações sociais e as pedagogias do horror em produções cinematográficas do diretor Dennison Ramalho. Dissertação (mestrado). Universidade Luterana do Brasil, Programa de Pós-Graduação em Educação, Canoas, 2023.
  15. HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 12. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2020.
  16. HALL, Stuart. Quem precisa da identidade?. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org). Identidade e Diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
  17. HOOKS, bell. Cinema vivido: raça, classe e sexo nas telas. Trad. Natalia Engler. São Paulo, SP: Elefante, 2023.
  18. HUTCHINGS, Peter. The A to Z of Horror Cinema: The A to Z Guide Series, n. 100. Lanham; Toronto; Plymouth, UK: The Scarecrow, 2009.
  19. introdução aos estudos culturais em educação. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. 11. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
  20. MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2023. pp. 27-53.
  21. MIRZOEFF, Nicholas. The right to look: A Counterhistory of Visuality. Durham: Duke University, 2011. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822393726
  22. NELSON, Cary; TREICHLER, Paula A.; GROSSBERG, Lawrence. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na Sala de Aula: uma
  23. NUNES, Wellington Rocha. O fundamentalismo e a intolerância religiosa no Brasil de hoje. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n.9, pp. 86654-86673, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n9-024
  24. PIEDADE, Lúcio de Franciscis dos Reis. A cultura do lixo: horror, sexo e exploração no cinema. 2002. Dissertação (Mestrado). Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
  25. PIRES, Thula. Por um constitucionalismo ladino-amefricano. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2023. pp. 285-303.
  26. RIAL, Carmem Silvia. Mídia e sexualidades: breve panorama dos estudos de mídia. In: GROSSI, Miriam, et Al (org.). Movimentos sociais, educação e sexualidades. Rio de Janeiro: Garamond, 2005.
  27. RODRIGUES, Anthony. Cinemas negros brasileiros: projetos políticos e movimentos culturais sob uma perspectiva sociológica. Dissertação (mestrado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia, 2021.
  28. RODRIGUES, Anthony. Os cinemas negros brasileiros e a transformação da imagem: percursos de um termo estético-político. Revista Sociedade e Estado, v. 37, n. 3, set./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237030012
  29. RODRIGUES, João Carlos. O negro brasileiro e o cinema. Rio de Janeiro: Palles, 2011.
  30. ROSE, Gillian. Visual methodologies-an introduction to the interpretation of visual materials. London: Sage, 2001.
  31. TOREZANI, Juliana Nascimento; ABREU, Emmanuely Ribeiro de. Contravisualidades a partir da série Olhares Negros. Esferas, ano 11, v. 3, n. 22, pp. 98-112, set./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.31501/esf.v0i22.13412
  32. WILLIAMS, Raymond. La larga revolución. Trad. Horacio Pons. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.