SYPHILIS, HIV AND HEPATITIS B SCREENING AS PART OF MEDICINE STUDENTS COLLECTIVE HEALTH TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.35699/2318-2326.2024.47243Keywords:
Sexually Transmitted Diseases, Screening, Medical EducationAbstract
Sexually Transmitted Infections (STIs) are a global concern due to the millions of new cases annually. Belo Horizonte, in particular, has rates of detection of acquired syphilis above the national average. Thus, screening actions are important to identify asymptomatic cases and improve patient outcomes. This article aimed to report the experience of second-year medical students in a screening action for syphilis, HIV and hepatitis B. The proposal arose from a quick estimate in the territory covered by a Health Center and was performed using rapid tests (Immunochromatographic). The students were previously trained to carry out the tests together with professionals from a Basic Health Unit (UBS) in the south-central region of Belo Horizonte. The action contributed to the development of academics' interpersonal and communication skills, providing them with a closer relationship with the community. The model focused on the gaps of the field was able to generate value for the health Center, contributing to a closer relationship with the teaching institution. The implementation of the action described periodically can be a option for continuous and opportunistic screening, complementing routinely adopted testing protocols. Also, the action provided practical knowledge about epidemiological surveillance, screening and notification of diseases that have a direct impact on public health, benefiting both the community and the medical training of students.
References
Araújo, T.C.V & Souza, M.B (2021). Atuação das equipes de Atenção Primária à Saúde no teste rápido para Infecções Sexualmente Transmissíveis. Saúde Debate. v.45, n.131, p.1075-1087. https://www.scielo.br/j/sdeb/a/TGfx48PRv5kJFVFjnDFSk3h/?format=pdf&lang=pt
Azevedo, B.M.S, Ferigato, S., Souza, T.P. & Carvalho, S.R (2013). A formação médica em debate: perspectivas a partir do encontro entre instituição de ensino e rede pública de saúde. Interface Comunicação Saúde Educação. v.17, n.44, p.187-99. https://www.scielo.br/j/icse/a/yXFGYprRfPq7y4NkGKSTchJ/?format=pdf&lang=pt
Brasil (2022a). Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Doenças de Condições Crônicas e Infecções Sexualmente Transmissíveis. Atualização do Caderno de Atenção Básica 18: HIV/Aids, Hepatites Virais, Sífilis e outras Infecções Sexualmente Transmissíveis. Brasília. https://drive.google.com/file/d/1Kwym7JNBb2Stt7wpq7KbfAoKiEgkQaYv/view?usp=sharing
Brasil (2022b). Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Articulação Estratégica de Vigilância em Saúde. Guia de Vigilância em Saúde. Brasília. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_vigilancia_saude_5ed_rev_atual.pdf
Brasil (2018). Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância, Prevenção e Controle das Infecções Sexualmente Transmissíveis, do HIV/Aids e das Hepatites Virais. Protocolo Clínico e Diretrizes Terapêuticas para Manejo da Infecção pelo HIV em Adultos. Brasília. https://www.gov.br/aids/pt-br/centrais-de-conteudo/pcdts/2013/hiv-aids/pcdt_manejo_adulto_12_2018_web.pdf/view
Brehmer, L.C.F. & Ramos, F.R.S (2014). Experiências de integração ensino-serviço no processo de formação profissional em saúde: revisão integrativa. Rev Eletr Enf. 16(1):228-37. https://revistas.ufg.br/fen/article/view/20132/16462
Campos, R.B, Gonçalves, R.C., Puccini, R.F., Puccini, P.T., Batista, N.A. & Haddad A.E (2021). Integração ensino-serviço: percepção de trabalhadores e usuários de Unidades Básicas de Saúde do município de São Paulo. Revista da ABENO. 21(1):1628. https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1628/1103
Lemos, M., Arcangelis, A. & Arcangelis F. (2021). A extensão no curso de medicina como estratégia de formação para o Sistema Único de Saúde (SUS). Revista Baiana de Saúde Pública. 45(1): 283-292. https://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/article/view/3324/2944
Liddicoat, R.V, Horton, N.J., Urban, R., Maier, E., Christiansen, D. & Samet, J.H (2004). Assessing Missed Opportunities for HIV Testing in Medical Settings. J GEN INTERN MED. 19:349–356. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1492189/pdf/jgi_21251.pdf
Marin, M.J.S., Oliveira, M.A.C., Cardoso, C.P., Otani, M.A.P., Moravcik, M.Y.A.D., Conterno, L.O. ... Nunes, C.R.R (2013). Aspectos da Integração Ensino-Serviço na Formação de Enfermeiros e Médicos. Revista Brasileira de Educação Médica. 37(4):501-508. https://www.scielo.br/j/rbem/a/WyFmsqYRLr5rfpRn9JSTH8F/?format=pdf&lang=pt
Prefeitura de Belo Horizonte (2022). Boletim de Vigilância em Saúde - Situação Epidemiológica da Sífilis no Município de Belo Horizonte - Adquirida, Congênita e em Gestante. Belo Horizonte. https://prefeitura.pbh.gov.br/sites/default/files/estrutura-de-governo/saude/2022/boletim_vigil_situacao_epidemio_sifilis_BH-21-02-2022.pdf
Resolução Nº 3, de 20 de junho de 2014 (2014). Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Brasília, DF. 2014. https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN32014.pdf
Silva, R.C.F (2016). As potencialidades da atenção primária à saúde na formação de médicos comprometidos com a transformação social (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife/PE. https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/25673/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20Rubens%20Cavalcanti%20Freire%20da%20Silva.pdf
Tiseo, T.R., Santos, M.C.L. & Smiderle, C.A.S.L (2022). Estágio em Medicina de Família e Comunidade em unidades com residência médica no município do Rio de Janeiro: qual o seu impacto na formação dos acadêmicos? Rev Bras Med Fam Comunidade. 17(44):3101. https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/3101/1758
Vaz-Pinto, I., Gorgulho, A., Esteves, C., Guimarães, M., Castro, V., Carrodeguas, A. & Medina, D (2022). Increasing HIV early diagnosis by implementing an automated screening strategy in emergency departments. HIV Med. 23:1153–1162. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10092854/pdf/HIV-23-1153.pdf
World Health Organization (2022). Global health sector strategies on, respectively, HIV, viral hepatitis and sexually transmitted infections for the period 2022-2030. Geneva. https://www.who.int/publications/i/item/9789240053779
World Health Organization (2018). Report on global sexually transmitted infection surveillance, 2018. Geneva. https://www.who.int/publications/i/item/9789241565691