INTEGRAR
CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF A POPULAR PRE-COLLEGE COURSE
DOI:
https://doi.org/10.35699/2318-2326.2020.19449Keywords:
Popular pre-college course, University, Social inclusionAbstract
Historically, access to higher education in Brazil has been marked by exclusion and elitism, especially in relation to the economically disadvantaged population. This paper details the experience of Integrar, a popular pre-college course developed by students and university teachers in the city of Ouro Branco, Minas Gerais. Since 2017, this extension initiative seeks to enable the entry of underprivileged students from the Alto Paraopeba region into public higher education institutions (IESs) through preparatory classes for the National High School Exam (ENEM). The project, initially conceived by students, is currently organized by a partnership between three administrative entities: the Federal Institute of Minas Gerais (IFMG), the Federal University of São João del-Rei (UFSJ) and the City Hall of Ouro Branco (PMOB). This article details the construction of this popular pre college course, as well as the challenges and tensions that permeate this project aimed at expanding public education, free and universal access.
Downloads
References
BARTELMEBS, R. C.; FRICK, L. T.; KROMBAUER, G. C.; DOS SANTOS, L. A. M.;
BAVARESCO, J.; BORTOLETTO, D. Pré-Vestibular Comunitário na UFPR: relato
de uma ação extensionista. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 10, n. 1,
p. 19-24, 2019. Disponível em: <https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/
article/view/10592/pdf>. Aceso em 19 de setembro de 2019.
CAMARGO, Fernanda Furtado. Cursinhos pré-vestibulares populares e o caso
da UNESP: alguns condicionantes à sua criação e transformação. Dissertação
(Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista (UNESP),
Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, 2009, 118f.
CARMO, Erinaldo Ferreira et al . Políticas públicas de democratização do acesso ao ensino superior e estrutura básica de formação no ensino médio regular. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília , v. 95, n. 240, p. 304-327, Aug. 2014
. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812014000200004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 29 de agosto de
CARVALHO, M. F.; FREITAS, M. C. F. Perspectivas e desafios dos cursinhos populares da Zona da Mata Mineira. Revista ELO – Diálogos em Extensão, Viçosa, v. 2,
n. 1, p. 171-182, jul. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/ojs/index.php/
elo/article/view/996. Acesso em: 5 setembro 2019.
CASTRO, Clóves Alexandre de. Cursinhos alternativos e populares. Movimentos
territoriais de luta pelo acesso ao ensino superior público no Brasil. Dissertação
(Mestrado em Geografia) – Universidades Estadual Paulista (UNESP), Faculdade
de Ciências e Tecnologia, campus de Presidente Prudente, 2005, 114 f.
CENSO Escolar da Educação Básica 2016, INEP, Ministério da Educação, fev.
de 2017, p. 18. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/
censo_escolar/notas_estatisticas/2017/notas_estatisticas_censo_escolar_da_
educacao_basica_2016.pdf . Acesso em 15/05/2018.
CASAUT, Raul da Costa. Cursinhos populares da Unesp: histórico, conquistas e
desafios. Dissertação (mestrado em Química). Universidade Estadual Paulista
(UNESP), Araraquara-SP, 2019, 179 f.
GROPPO, Luís Antonio; OLIVEIRA, Ana Rosa Garcia de; OLIVEIRA, Fabiana Mara
de. Cursinho popular por estudantes da universidade: práticas político-pedagógicas e formação docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro , v.
, e240031, 2019 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782019000100225&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 20 de setembro de 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.
São Paulo: Paz e Terra, 1996.
NASCIMENTO, D. Política de acesso ao ensino superior: uma análise dos cursinhos pré-vestibulares da UNESP. 2013. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013.
OCDE (Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico), Relatório “Education at a Glance 2017”,. Disponível em http://www.oecd.org/education/education-at-a-glance-19991487.htm. Acesso em 29/04/2018.
PNAD (Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios) Contínua, pesquisa feita
pelo IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística) referente a 2016. Disponível em https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/sociais/educacao/
-pnad-continua.html?=&t=resultados . Acesso em 01/05/2018.
ZAGO, N. Pré-vestibular popular e trabalho docente: caracterização social e
mobilização. Revista Contemporânea de Educação, v. 4, n. 8, p. 253-274, 2009.