ADHD - EVALUATION ON KNOWLEDGE AND TRAINING OF EDUCATION PROFESSIONALS IN THE PUBLIC AND PRIVATE NETWORKS OF SÃO JOÃO DEL-REI
AVALIAÇÃO SOBRE CONHECIMENTOS E CAPACITAÇÃO DE PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO NAS REDES PÚBLICA E PRIVADA DE SÃO JOÃO DEL-REI
Keywords:
ADHD, Training, Teachers, Mental HealthAbstract
Experience report resulting from an extension project aimed at training public and private teachers in São João del-Rei regarding ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). From a methodological point of view, a bibliographic review was carried out, followed by the elaboration of a questionnaire to assess the level of knowledge of teachers about the disorder, as well as the difficulties faced and the strategies already implemented. The training activity was carried out in a remote format using scientific dissemination materials prepared by the extension group itself. The feedback from the teachers indicated that the training was positive and that there is a demand for meetings with this objective. It was hoped, therefore, to train participating teachers to deal with the disorder, with a view to improving the quality of life and prognosis of patients, as well as improving the relationship between school / family / health system.
Downloads
References
American Academy of Pediatrics. (2011). Committee on Quality Improvement and Subcommittee on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Clinical practice guideline: diagnosis and evaluation of the child with attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatrics, 105(5), 1158-1170.
American Psychiatric Association. (2014). DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Artmed Editora.
Barkley, R. A., & Pfiffner, K. J. (2002). Rumo à escola com o pé direito: Administrando a educação de seu filho. In Barkley, R. A. (Org.), Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH): Guia completo e autorizado para pais, professores e profissionais da saúde. Artmed Editora.
Biederman, J. (2005). Attention-deficit/hyperactivity disorder: a selective overview. Biological psychiatry, 57(11), 1215-1220.
Caliman, L. V. (2010). Notas sobre a história oficial do transtorno do déficit de atenção/hiperatividade TDAH. Psicologia: ciência e profissão, 30(1), 46-41.
Carreiro, L. R. R., Lima, D.P., Marques, M.A.A., Araújo, M.V., & Teixeira, M.C.T.V. (2007). Estudo exploratório sobre o conhecimento do Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade entre professores de escolas públicas e privadas da cidade de São Paulo. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbio do Desenvolvimento, 7(1), 34-52.
Carreiro, L. R. R., Cerdeira, M.E.,Palaria, A.C.Z., & Araújo, M.V. (2018). Sinais de desatenção e hiperatividade na escola: análise dos relatos dos professores sobre suas expectativas e modos de lidar. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 10(1).
Corkum, P., Elik, N., Blotnicky-Gallant, P.A.C., McGonnell, M., & McGrath, P. (2019). Web-based intervention for teachers of elementary students with ADHD: Randomized controlled trial. Journal of attention disorders, 23(3), 257-269.
Cortez, M. T. (2015). O desempenho cognitivo e escolar da criança com o Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais].
Criança, C. A. (2014). Cartilha da Inclusão Escolar: inclusão baseada em evidências científicas. Ed. Instituto Glia.
Dupaul, G. J., & Power, T. J. (2000). Educational interventions for students with attention-deficit disorders. In Brown, T. E. (Org.), Attention-deficit disorders and comorbidities in children, adolescents, and adults (pp.607-635). American Psychiatric Publishing, Inc.
Gomes, M., Palmini, A., Barbirato, F., Rohde, L.A., & Mattos, P. (2007). Conhecimento sobre o transtorno do déficit de atenção/hiperatividade no Brasil. Jornal brasileiro de psiquiatria, 56(2), 94-101.
Kent, K. M., Pelham, W.E., Jr., Molina, B.S.G., Sibley, M.H., Waschbusch, D.A., Yu, J., Gnagy, E.M., Biswas, A., Babinski, D.E., & Karch, K.M. (2011). The academic experience of male high school students with ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 39, 451-462.
Landskron, L. M. F., & Sperb, T. M. (2008). Narrativas de professoras sobre o TDAH: um estudo de caso coletivo. Psicologia escolar e educacional, 12(1), 153-167.
Langberg, J. M., Molina, B.S.G., Arnold, L.E., Epstein, J.N., Altaye, M., Hinshaw, S.P., Swanson, J.M., Wigal, T., & Hechtman, L. (2011). Patterns and predictors of adolescent academic achievement and performance in a sample of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 40(4), 519-531.
Paiano, R., Carvalho, A.C.R., Flor, C.M., Abissamra, R.G.C., & Carreiro, L.R.R. (2019). Programas de intervenção para alunos com TDAH no contexto escolar: uma revisão sistemática de literatura. Revista Educação Especial, 32.
Pelham, W. E., Jr. (1999). The NIMH multimodal treatment study for attention-deficit hyperactivity disorder: Just say yes to drugs alone?. The Canadian Journal of Psychiatry, 44(10), 981-990.
Pfiffner, L. J., Barkley, R. A., & Dupaul, G. J. (2008). Tratamento do TDAH em ambientes escolares. In Barkley, R. A. (Org.), Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade: manual para diagnóstico e tratamento (3th ed., pp.559-601). Artmed Editora.
Pfiffner, L. J., Villodas, M., Kaiser, N., Rooney, M., & McBurnett, K. (2013). Educational Outcomes of a Collaborative School–Home Behavioral Intervention for ADHD. School Psychology Quarterly: The Official Journal of the Division of School Psychology, 28(1), 25-36.
Rossi, L. R. (2008). Efeitos de um programa pedagógico-comportamental sobre TDAH para professores do ensino fundamental [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista].