ADHD - EVALUATION ON KNOWLEDGE AND TRAINING OF EDUCATION PROFESSIONALS IN THE PUBLIC AND PRIVATE NETWORKS OF SÃO JOÃO DEL-REI

AVALIAÇÃO SOBRE CONHECIMENTOS E CAPACITAÇÃO DE PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO NAS REDES PÚBLICA E PRIVADA DE SÃO JOÃO DEL-REI

Authors

  • Ana Catarina de Almeida Pinho Lara UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL-REI
  • André de Moura Pedrosa UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL-REI
  • Alessa Maria Leal Morais UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL-REI
  • Ana Letícia Senobio dos Santos Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-2619-7126
  • Blenda Carvalho Nogueira UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL-REI
  • Daniel Martins Ferreira UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL-REI
  • Eduardo Ferreira Antunes CENTRO UNIVERSITÁRIO PRESIDENTE TANCREDO DE ALMEIDA NEVES
  • Rafael Fonseca Drumond UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL-REI

Keywords:

ADHD, Training, Teachers, Mental Health

Abstract

Experience report resulting from an extension project aimed at training public and private teachers in São João del-Rei regarding ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). From a methodological point of view, a bibliographic review was carried out, followed by the elaboration of a questionnaire to assess the level of knowledge of teachers about the disorder, as well as the difficulties faced and the strategies already implemented. The training activity was carried out in a remote format using scientific dissemination materials prepared by the extension group itself. The feedback from the teachers indicated that the training was positive and that there is a demand for meetings with this objective. It was hoped, therefore, to train participating teachers to deal with the disorder, with a view to improving the quality of life and prognosis of patients, as well as improving the relationship between school / family / health system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Letícia Senobio dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

Universidade Federal de Minas Gerais

References

American Academy of Pediatrics. (2011). Committee on Quality Improvement and Subcommittee on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Clinical practice guideline: diagnosis and evaluation of the child with attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatrics, 105(5), 1158-1170.

American Psychiatric Association. (2014). DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Artmed Editora.

Barkley, R. A., & Pfiffner, K. J. (2002). Rumo à escola com o pé direito: Administrando a educação de seu filho. In Barkley, R. A. (Org.), Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH): Guia completo e autorizado para pais, professores e profissionais da saúde. Artmed Editora.

Biederman, J. (2005). Attention-deficit/hyperactivity disorder: a selective overview. Biological psychiatry, 57(11), 1215-1220.

Caliman, L. V. (2010). Notas sobre a história oficial do transtorno do déficit de atenção/hiperatividade TDAH. Psicologia: ciência e profissão, 30(1), 46-41.

Carreiro, L. R. R., Lima, D.P., Marques, M.A.A., Araújo, M.V., & Teixeira, M.C.T.V. (2007). Estudo exploratório sobre o conhecimento do Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade entre professores de escolas públicas e privadas da cidade de São Paulo. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbio do Desenvolvimento, 7(1), 34-52.

Carreiro, L. R. R., Cerdeira, M.E.,Palaria, A.C.Z., & Araújo, M.V. (2018). Sinais de desatenção e hiperatividade na escola: análise dos relatos dos professores sobre suas expectativas e modos de lidar. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 10(1).

Corkum, P., Elik, N., Blotnicky-Gallant, P.A.C., McGonnell, M., & McGrath, P. (2019). Web-based intervention for teachers of elementary students with ADHD: Randomized controlled trial. Journal of attention disorders, 23(3), 257-269.

Cortez, M. T. (2015). O desempenho cognitivo e escolar da criança com o Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais].

Criança, C. A. (2014). Cartilha da Inclusão Escolar: inclusão baseada em evidências científicas. Ed. Instituto Glia.

Dupaul, G. J., & Power, T. J. (2000). Educational interventions for students with attention-deficit disorders. In Brown, T. E. (Org.), Attention-deficit disorders and comorbidities in children, adolescents, and adults (pp.607-635). American Psychiatric Publishing, Inc.

Gomes, M., Palmini, A., Barbirato, F., Rohde, L.A., & Mattos, P. (2007). Conhecimento sobre o transtorno do déficit de atenção/hiperatividade no Brasil. Jornal brasileiro de psiquiatria, 56(2), 94-101.

Kent, K. M., Pelham, W.E., Jr., Molina, B.S.G., Sibley, M.H., Waschbusch, D.A., Yu, J., Gnagy, E.M., Biswas, A., Babinski, D.E., & Karch, K.M. (2011). The academic experience of male high school students with ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 39, 451-462.

Landskron, L. M. F., & Sperb, T. M. (2008). Narrativas de professoras sobre o TDAH: um estudo de caso coletivo. Psicologia escolar e educacional, 12(1), 153-167.

Langberg, J. M., Molina, B.S.G., Arnold, L.E., Epstein, J.N., Altaye, M., Hinshaw, S.P., Swanson, J.M., Wigal, T., & Hechtman, L. (2011). Patterns and predictors of adolescent academic achievement and performance in a sample of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 40(4), 519-531.

Paiano, R., Carvalho, A.C.R., Flor, C.M., Abissamra, R.G.C., & Carreiro, L.R.R. (2019). Programas de intervenção para alunos com TDAH no contexto escolar: uma revisão sistemática de literatura. Revista Educação Especial, 32.

Pelham, W. E., Jr. (1999). The NIMH multimodal treatment study for attention-deficit hyperactivity disorder: Just say yes to drugs alone?. The Canadian Journal of Psychiatry, 44(10), 981-990.

Pfiffner, L. J., Barkley, R. A., & Dupaul, G. J. (2008). Tratamento do TDAH em ambientes escolares. In Barkley, R. A. (Org.), Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade: manual para diagnóstico e tratamento (3th ed., pp.559-601). Artmed Editora.

Pfiffner, L. J., Villodas, M., Kaiser, N., Rooney, M., & McBurnett, K. (2013). Educational Outcomes of a Collaborative School–Home Behavioral Intervention for ADHD. School Psychology Quarterly: The Official Journal of the Division of School Psychology, 28(1), 25-36.

Rossi, L. R. (2008). Efeitos de um programa pedagógico-comportamental sobre TDAH para professores do ensino fundamental [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista].

Published

2023-07-22

How to Cite

DE ALMEIDA PINHO LARA, A. C.; DE MOURA PEDROSA, A.; MARIA LEAL MORAIS, A.; SENOBIO DOS SANTOS, A. L.; CARVALHO NOGUEIRA, B.; MARTINS FERREIRA, D.; FERREIRA ANTUNES, E.; FONSECA DRUMOND, R. ADHD - EVALUATION ON KNOWLEDGE AND TRAINING OF EDUCATION PROFESSIONALS IN THE PUBLIC AND PRIVATE NETWORKS OF SÃO JOÃO DEL-REI: AVALIAÇÃO SOBRE CONHECIMENTOS E CAPACITAÇÃO DE PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO NAS REDES PÚBLICA E PRIVADA DE SÃO JOÃO DEL-REI. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/34414. Acesso em: 18 jul. 2024.