EDUCATION IN PREVENTING INFECTIOUS AND PARASITIC DISEASES IN SCHOOLS OF CHILD EDUCATION FROM MOSSORÓ-RN CITY: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Mateus Lima Ulisses Trindade Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Allysson Felipe de Farias Alexandre Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Gustavo Silva Oliveira Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Beatriz Gomes Dalla Justina Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Maria Clara Braz de Almeida Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Luiza Helena Paula Pessoa Marques Pinheiro Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Tatiana Paschoalette Rodrigues Bachur Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0002-1975-9995
  • Josivania Soares Pereira Universidade Federal Rural do Semi-Árido https://orcid.org/0000-0002-2407-9417
  • Caio Augusto Martins Aires Universidade Federal Rural do Semi-Árido https://orcid.org/0000-0001-6577-374X

Keywords:

Prevenção de Doenças Transmissíveis, Educação em Saúde, Educação Infantil, Relações Comunidade-Instituição

Abstract

Parasitic and Infectious diseases (PIDs) represent a problem in child morbidity and mortality. From the perspective of mitigating them, health education strategies in schools enable the expansion of children's knowledge about self-care. This article aims to report the experience during the execution of a university extension project developed in schools in the city of Mossoró-RN, between 2018 and 2019. The actions occurred in three schools, with children enrolled in the 4th and 5th years of elementary school, addressing PIDs and preventive methods in a playful and recreational way. The interventions consisted of dialogued exhibitions using support materials such as real samples, microscopes, models, posters, games, and workshops. The children shared positive impressions, in addition to receiving important guidance related to the prevention of PIDs. Extension workers experienced the dynamics and perceptions in the context of educational actions in health in the community, configuring an important experience for their training.

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Author Biographies

Mateus Lima Ulisses Trindade, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Discente do curso de medicina

Allysson Felipe de Farias Alexandre, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Discente do curso de medicina

Gustavo Silva Oliveira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Discente do curso de medicina

Beatriz Gomes Dalla Justina, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Discente do curso de medicina

Maria Clara Braz de Almeida, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Discente do curso de medicina

Luiza Helena Paula Pessoa Marques Pinheiro, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Discente do curso de medicina

Tatiana Paschoalette Rodrigues Bachur, Universidade Estadual do Ceará

Docente do Centro de Ciências da Saúde

Josivania Soares Pereira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Docente do Centro de Ciências Biológicas e da Saúde

Caio Augusto Martins Aires, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Docente do Centro de Ciências Biológicas e da Saúde

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Published

2023-07-22

How to Cite

LIMA ULISSES TRINDADE, M.; FELIPE DE FARIAS ALEXANDRE, A.; SILVA OLIVEIRA, G.; GOMES DALLA JUSTINA, B.; BRAZ DE ALMEIDA, M. C.; PAULA PESSOA MARQUES PINHEIRO, L. H.; PASCHOALETTE RODRIGUES BACHUR, T.; SOARES PEREIRA, J.; AUGUSTO MARTINS AIRES, C. EDUCATION IN PREVENTING INFECTIOUS AND PARASITIC DISEASES IN SCHOOLS OF CHILD EDUCATION FROM MOSSORÓ-RN CITY: AN EXPERIENCE REPORT. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/34978. Acesso em: 29 may. 2024.