ELABORAÇÃO DOS CURSOS DO PROJETO DE EXTENSÃO "GEST(AÇÃO) POSITIVA" EM MEIO À PANDEMIA DO COVID-19: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA

Authors

  • Ana Tereza de Lanza Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Izabella Mota Pimentel Pinto Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Amanda Almeida de Oliveira Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Catarina Giovanna Simões Costa Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Lilian Drumond Silva Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Letícia Ferreira de Souza Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Ana Carolina Melo Franco Sleumer Hamacek Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Luiza Guerra Lemos Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Letícia Diniz Santos Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Mariana Luiza Moreira Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Isabela Veiga Martins Alves Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Ana Clara Dias Resende Chaves Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Laura de Araújo Soares Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Gabriella Freitas Pereira Bartolomeu Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Luiz Lorentz Salzmann Lamego Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Carla Danielle Oberhofer Guanabens Hospital Sofia Feldman
  • Cíntia Ribeiro Santos Hospital Sofia Feldman
  • Álvaro Luiz Lage Alves Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • José Mariano Sales Alves Junior Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

Keywords:

Primary Health Care; Pregnancy; Parturition; Postpartum period; Health education

Abstract

Primary Health Care (PHC) has for one of its principals the universalization of health access and acts as a gateway for the population to the Unified Health System in Brazil. In the pregnancy-puerperal context, PHC is a reference for users, showing the need to promote the delivery of health care to women at this life stage. Thus, the “GEST(AÇÃO) POSITIVA” project promoted the exchange of knowledge and experiences between faculty, students, community, and university, integrating interdisciplinary activities in the health care of women and children. Extensionist students were selected through a public notice from the school, carried out bibliographical research, wrote scripts and recorded them in videos and podcasts. The formulation and development of this activity provided benefits to all parts involved, enabling a rich academic formation, as well filled the gap left by the pandemic in the support network for pregnant women.

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Author Biography

Álvaro Luiz Lage Alves, Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

Médico Ginecologista e Obstetra, Mestre e Doutor em Medicina pela Universidade Federal de Minas Gerais, Médico do Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Minas Gerais, Instrutor na OPAS e Presidente da CNE Urgências Obstétricas da FEBRASGO

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Published

2023-07-22

How to Cite

LANZA, A. T. de; MOTA PIMENTEL PINTO, I.; ALMEIDA DE OLIVEIRA, A.; GIOVANNA SIMÕES COSTA, C.; DRUMOND SILVA, L.; FERREIRA DE SOUZA, L.; MELO FRANCO SLEUMER HAMACEK, A. C.; GUERRA LEMOS, L.; DINIZ SANTOS, L. .; MOREIRA, M. L.; VEIGA MARTINS ALVES, I.; DIAS RESENDE CHAVES, A. C.; DE ARAÚJO SOARES, L. .; FREITAS PEREIRA BARTOLOMEU, G.; LORENTZ SALZMANN LAMEGO, L.; OBERHOFER GUANABENS, C. D.; RIBEIRO SANTOS, C.; LAGE ALVES, Álvaro L.; SALES ALVES JUNIOR, J. M. ELABORAÇÃO DOS CURSOS DO PROJETO DE EXTENSÃO "GEST(AÇÃO) POSITIVA" EM MEIO À PANDEMIA DO COVID-19: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/35256. Acesso em: 18 jul. 2024.