IMPACT OF THE ACADEMIC LEAGUE ON NURSING TRAINING: AN EXPERIENCE REPORT

UM RELATO DE EXPERIÊNCIA

Authors

Keywords:

Cardiovascular Diseases, Cardiovascular Nursing, Community Extension, Intensive Care Units

Abstract

The objective was to describe the contribution of the Academic League of Nursing in Cardiology (LECARDIO) in the training of university students. This is an experience report developed from the experiences of nursing students at LECARDIO, where they work in a reference hospital in cardiovascular health in the interior of the state of Ceará. The academic experience with critically ill patients in the intensive care environment favors the development of skills for clinical and care practice with a focus on scientific and humanized care, in order to envision and contribute to the practice of knowledge acquired in theory. Active participation in the league in all its structure allows academics to deepen their knowledge and develop practices, which are fundamental for professional training and relevant to add to the knowledge as academics, since the union of theory and practice for a while prolonged, qualifies and highlights the academic, contributing to professional construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Pereira Cassimiro , Faculdade Telos

Acadêmica de Enfermagem pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). 

Yandra Kelline Brandão Braga, Programa Multiprofissional de Residência em Urgência e Emergência

Enfermeira, graduada pela Universidade Estadual Vale do Acaraú. 

Keila Maria de Azevedo Ponte, Universidade Estadual do Ceará

Enfermeira, orientadora e docente pela Universidade Estadual Vale do Acaraú

Thamires Sales Macêdo, Universidade Federal do Ceará

Acadêmica de Enfermagem pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). 

Ingrid Kelly Morais Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Acadêmica de Enfermagem pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). 

Marcos Pires Campos, Universidade Federal do Ceará

Acadêmico de Enfermagem pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). 

References

Araújo, C. R. C, Lopes, R. E, Dias, M. S. A, Neto, F. R. G. X, Farias, Q. L. T. & Cavalcante, A. S. P. (2019). Contribuição das ligas acadêmicas para formação em enfermagem. Revista Enfermagem em Foco, 10 (6).http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/2802.

Castro, Y. T. B. O., Rolim, I. L. T. P., Silva, A. C. O. & Silva, L. D. C. (2016). Conhecimento e significado do cateterismo cardíaco para pacientes cardiopatas. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste, 17(1), 29-35. https://www.redalyc.org/journal/3240/324044160005/html/.

Cortez T. (2020). O indissociável tripé ensino, pesquisa e extensão na formação do profissional jurista apto a atuar nas demandas sociais. Revista Estudantil Manus Iuris, 1(1), 43 - 49. https://periodicos.ufersa.edu.br/index.php/rmi/article/view/9474. Acesso em: 05 ago 2021.

Farias, M. S., Oliveira, S. C., Freitas, M. C., Guedes, M. V. C., Silva, L. F. & Barros, L. B. F. (2018). Cuidado clínico de enfermagem no cotidiano de sua prática e em saúde cardiovascular. Revista de Enfermagem da UFJF, 4(1). https://periodicos.ufjf.br/index.php/enfermagem/article/view/14019/7518.

Gomes, A. G. A & Carvalho, M. F. O. (2018). A perspectiva do paciente sobre a experiência de internação em UTI: revisão integrativa de literatura. Revista da SBPH, 21(2), 167-185. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-08582018000200010&lng=pt&nrm=iso.

Machado, E. R. & Soares, N. V. (2016). Humanização em UTI: sentidos e significados sob a ótica da equipe de saúde. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, 6(3). http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/1011/1167.

Malta, D. C., Teixeira, R., Oliveira, G. M. M. & Ribeiro A. L. P. (2020). Mortalidade por doenças cardiovasculares segundo o sistema de informação sobre mortalidade e as estimativas do estudo carga global de doenças no brasil, 2000-2017. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, 2(112), 152-160. https://www.scielo.br/j/abc/a/mX3zDLy43CbWt6sjm6J6GDc/abstract/?lang=pt.

Nogueira, I. S., Maldonado, R. N., Labegalini, C. M. G., Jaques, A. E., Carreira, L. & Baldissera, V. D. A. (2019). Contribuições da integração ensino-serviço-comunidade para a formação e transformação de práticas na saúde do idoso. Enfermagem Brasil, 18(2), 193-200. https://portalatlanticaeditora.com.br/index.php/enfermagembrasil/article/view/2077/pdf.

OPAS. Doenças Cardiovasculares (2017). Organização Pan-Americana em Saúde. https://

www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5253:doencas-cardiovasculares&Itemid=1096.

Santos, M. A. P., Dias, P. L. M. & Gonzaga, M. F. N. (2017). Processo de enfermagem sistematização da assistência de enfermagem–SAE. Saúde em Foco, 9, 679-683. http://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2018/06/075_processodeenfermagem.

pdf.

Silva, C., Takei, R. F. & Rapold, I. (2018). O trabalho do psicólogo hospitalar frente ao processo de diagnóstico, tratamento e reabilitação dos pacientes cardiopatas. Revista de Trabalhos Acadêmicos - Universo Salvador, 1(3). http://revista.universo.edu.br/index.php?-

journal= 1UNIVERSOSALVADOR2 & page= article & op= viewFile & path%5B%5D= 5498 & path%5B%5D=2932.

Silva, D. A., Almeida, C. L., Capellini, V. K. & Silva, R. G. (2020) Nursing education: creation of an academic league for urgent and emergency education. Research, Society and Development, 9(3). https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2656.

Teston, E. F., Cecilio, H. P. M., Santos, A. L., Arruda, G. O., Radovanovic, C. A. T. & Marcon, S. S. (2016). Fatores associados às doenças cardiovasculares em adultos. Medicina (Ribeirão Preto), 49(2), 95-102. https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/118390/115943.

Wu, S.V., Fernandes, C. A., Silva, D. C. F., Nascimento, E. R. S., Campos, J. S. & Oliveira, J. S. S. (2020). A importância da liga acadêmica na promoção do envelhecimento saudável. Revista Brasileira em Promoção da Saúde. https://periodicos.unifor.br/RBPS/article/view/10518/pdf

Published

2023-12-30

How to Cite

CASSIMIRO , M. P.; BRANDÃO BRAGA, Y. K.; PONTE, K. M. de A.; MACÊDO, T. S.; OLIVEIRA, I. K. M.; CAMPOS, M. P. IMPACT OF THE ACADEMIC LEAGUE ON NURSING TRAINING: AN EXPERIENCE REPORT: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/36549. Acesso em: 15 may. 2024.