EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA EM TEMPOS DE PANDEMIA
EXPERIÊNCIAS COM A GINÁSTICA PARA TODOS NA PERSPECTIVA FREIRIANA
Keywords:
Extensão universitária, Ginástica para Todos, Paulo FreireAbstract
The COVID-19 (SARS-CoV-2) pandemic inevitably caused the need for social distancing to prevent the spread of the virus, affecting different spheres of the university. This article, the result of an experience report, discusses the remote practice developed by the Diamantina Gymnastics Group, an extension and of the Department of Physical Education of the Federal University of Vales Jequitinhonha and Mucuri. The objective is to describe the work with Gymnastics for All and the construction of a choreographic composition inspired by Freire's premises, highlighting the phases (articulated and non-linear) constructed: (Re)knowledge(s); Body and Movement; World reading; Thematization (Freire, 1994); Deepening; Gestural Writing; Embellishments. It is considered that, despite the difficulties of the context of social distancing and remote teaching, it was possible to create a choreographic composition in a way that is critical, sensitive and guided by reading the world that circumscribes the extensionists, enhancing their learning and sharing.
Downloads
References
Arruda, R. P., Sodré, E. L. V, & Cardoso, A. A., Filho. (2021). O projeto de extensão “Vozes da história” se reinventa com o podcast “Vozes na pandemia”. Expressa extensão, 26, 559-573.
Ayoub, E. (2003). Ginástica geral e educação física escolar. Campinas, SP: UNICAMP.
Bagno, M. (2001). Português ou Brasileiro?: um convite à pesquisa. São Paulo, SP: Editora Parábola.
Beisiegel, C. R. (2010). Paulo Freire. Recife, PE: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana.
Brandão, C. R. (1981). O que é método Paulo Freire? São Paulo, SP: Brasiliense.
Carbinatto, M. V. & Furtado, L. N. R. (2019). Choreographic process in gymnastics for all. Science of gymnastics journal, 11, 343-353.
Cruz, P. J. S. C. & Vasconcelos, E. M. (2017). Caminhos da aprendizagem na extensão universitária: reflexões com base na experiência na articulação nacional de extensão popular. São Paulo, SP: HUCITEC Editora.
Dantas, T. R. & Lima, A. S. M. (2021). O ensino e a extensão na perspectiva freireana no âmbito da UNEB. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, 4, 112-121.
Fátima, C. V. & Ugaya, A. S. (2016). Ginástica Para Todos e pluralidade cultural: movimentos para criar novos pensamentos. In Oliveira, M. & Toledo, E. (Orgs.) Ginástica para Todos: possibilidades de Formação e Intervenção (141-154). Anápolis, GO: UEG.
Feitosa, S. C. S. (2003). O método Paulo Freire. In: Gadotti, M., Gomez, M. & Freire, L. Lecciones de Paulo Freire cruzando fronteras: experiencias que se completan (147-157). Buenos Aires, ARG: CLACSO.
Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições de Educação Superior Públicas Brasileiras
[FORPROEX] (2012). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, AM.
Freire, P. (1963). Conscientização e Alfabetização: uma nova visão do Processo. Revista de Cultura da Universidade do Recife, 4, 4-22.
Freire, P. (1985). Extensão ou comunicação? (8a ed.), Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (1994). Pedagogia do oprimido. (23a ed.), Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. (25a ed.), São Paulo, SP: Paz e Terra.
Gonzalez, L. (1984). Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, 223-244.
Graner, L., Paoliello, E., & Bortoleto, M. A. C. (2017). Grupo Ginástico Unicamp: potencializando as ações humanas. In Bortoleto, M. A. C. & Paoliello, E. (Orgs.) Ginástica para todos: um encontro com a coletividade (165- 198). Campinas, SP: UNICAMP.
Grupo de Ginástica de Diamantina [GGD] (2021). Projeto. Diamantina, MG. Recuperado de https://ggdufvjm.wixsite.com/ggdufvjm
Lopes, P. (2020) “A gente abre a mente de uma forma extraordinária”: potencialidades da pedagogia freiriana no desenvolvimento da Ginástica Para Todos (Tese de doutorado em Educação Física). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.
Lopes, P. & Niquini, C. M. (2021). “Do barro à arte”: experiências de diálogo entre a extensão universitária e a cultura popular. Revista de Educação, Ciência e Cultura, 26(1), 1-19.
Marcassa, L. (2004). Metodologia do ensino da ginástica: novos olhares, novas perspectivas. Pensar a Prática, 7(2), 171-186.
Marques, I. (2010). Linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo, SP: Digitexto.
Menegaldo, F. R. & Bortoleto, M. A. C. (2020). The role of time and experience to the Gymnastics for All practice: building a sense of collectivity. Science of Gymnastics Journal, 12, 19-26.
Osowski, C. I. (2016). Situações-limites. In Streck, D. R., Redin, E. & Zitkoski, J. J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire (375-376). Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.
Patriarcha-Graciolli, S. R. & Melim, A. P. G. (2021). Extensão universitária: projeto Labinter em tempos de pandemia. Interfaces – Revista de extensão da UFMG, 9, 86-98.
Ribeiro, D. (2020). Lugar de fala. São Paulo, SP: Editora Jandaíra.
Rodrigues, L. A. & Farias, M. N. (2020). Ensino remoto emergencial ou avaliativo 184 (ERE⇌ERA): expropriação capitalista e universidade pública em tempos de pandemia. In Gonçalves, E. C., Loureiro, R. & Ramalhete, M. P. (Orgs.). Isolad@s: reflexões artísticas e teórico-críticas sobre o isolamento social no contexto da pandemia (184-199). Vitória, ES: Nepefil/UFES.
Sborquia, S. (2008). Construção coreográfica: o processo criativo e o saber estético. In Paoliello, E. (Org.). Ginástica Geral: experiências e reflexões (145-166). São Paulo, SP: Phorte.
Scarazzatto, J. (2020). Verbo e gesto: formas indissociáveis de compreender e fazer. Revista Brasileira de Educação Física Escolar: Rebescolar, 3, 145-155.
Toledo, E., Tsukamoto, M. H. C. & Carbinatto, M. V. Fundamentos da Ginástica Para Todos. In Nunomura, M. (Org.) Fundamentos das ginásticas (2a ed.). Várzea Paulista, SP: Fontoura.
Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri [UFVJM] (2014). Regulamento do Programa de Bolsas de Apoio à Cultura e à Arte da Pró-Reitoria de Extensão e Cultura da UFVJM. Diamantina, MG.
Vago, T. M. (2019). Democracia e Educação do corpo em tempos de (contra)reformas educacionais. In Anais do XXI Conbrace e VIII Conice, Natal, RN. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=wjQ0pk2mR-k