EXTENSION ACTION AS STRENGTHENING EDUCATIONAL PRACTICES ON HEALTHY FOOD WITH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Juliana Damasceno Silva Universidade Federal do Ceará
  • Kaio Roger Morais Araújo Universidade Federal do Ceará
  • Camila Gomes Carvalho Universidade Federal do Ceará
  • Leandro Cardozo dos Santos Brito Universidade Federal do Ceará
  • José Alexandre Albino Pinheiro Universidade Federal do Ceará Revisor

DOI:

https://doi.org/10.35699/2318-2326.2024.45650

Keywords:

Higiene bucal, Alimentação Escolar, Promoção da saúde

Abstract

The health education process establishes forms of social communication aimed at health promotion actions that contribute to the expansion of healthy behaviors. Actions involving health education can be understood as skills and competencies that allow people to access, understand and apply knowledge about healthy habits that can positively influence the quality of life of the individual and the collective. Therefore, it aims to make it possible to obtain health knowledge and promote user autonomy so that they can actively contribute to their own health. Bearing in mind that health promotion actions in schools make it possible to create healthy habits during childhood, preventing problems such as obesity and malnutrition, an activity was developed with schoolchildren in order to offer knowledge about the importance of fruit consumption for the growth and development. And, based on this, the present experience report aims to describe an extension action carried out with schoolchildren focused on health education about healthy eating.

References

· ‌Almeida Perales, C., Solano Hernández, B. I., De Chávez Ramírez, D. R., & Franco Trejo, C. S. (2022). Educación para un entorno alimentario escolar saludable. El caso de una primaria en Zacatecas, México. Hacia La Promoción de La Salud, 27(1), 176–187. https://doi.org/10.17151/hpsal.2022.27.1.13

· Cristofoletti, E. C., & Serafim, M. P. (2020). Dimensões Metodológicas e Analíticas da Extensão Universitária. Educação & Realidade, 45(1). https://doi.org/10.1590/2175-623690670

· ‌Ferreira, M. S. S., Neves, S. M. M., Souza, A. C. G., Melo Junior, I. F. de, & Coelho, C. (2021). Efeitos da Modelação e Reforçamento Positivo no Consumo de Frutas em Crianças. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 37. https://doi.org/10.1590/0102.3772e372516

· ‌Jaraszek, M., Hanke, W., & Marcinkiewicz, A. (2022). Nutritional Education and the State of Oral Health in Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(14), 8686. https://doi.org/10.3390/ijerph19148686

· ‌Levin-Zamir, D., & Bertschi, I. (2018). Media Health Literacy, eHealth Literacy, and the Role of the Social Environment in Context. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(8), 1643. https://doi.org/10.3390/ijerph15081643

· Machado, V. A., Pinheiro, R., & Miguez, S. F. (2021). Educação e liberdade na promoção da saúde escolar: perspectivas compreensivas sobre a ação política como potência nas comunidades escolares. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 25. https://doi.org/10.1590/interface.200035

· ‌Martins, I. (2019). Educação em Ciências e Educação em Saúde: breves apontamentos sobre histórias, práticas e possibilidades de articulação. Ciência & Educação (Bauru), 25(2), 269–275. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020001;

· Ministério, D., & Saúde. (n.d.). Brasília -DF 2018 Política Nacional de Promoção da Saúde (PNPS). https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude.pdf

· ‌Pinheiro, P. N. da C., Mondragón-Sánchez, E. J., Costa, M. I. F. da, & Rodrigues, I. P. (2022). Reflections on nursing and COVID-19 in light of health education. Revista Brasileira de Enfermagem, 75(suppl 1). https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-1305

‌Raghuveer, G., & Runkel, B. (2020). Weighing In on Health Education. Journal of the American College of Cardiology, 75(13), 1579–1581. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.02.040

· ‌Ríos-Castillo, I., Urriola, L., Centeno, A., Farro, K., Escala, L., González-Madden, E., Ríos-Castillo, I., Urriola, L., Centeno, A., Farro, K., Escala, L., & González-Madden, E. (2020). Una intervención piloto de educación alimentaria y nutricional de corto plazo contra el exceso de peso en escolares de primaria de Panamá. Revista Chilena de Nutrición, 47(5), 713–723. https://doi.org/10.4067/s0717-75182020000500713

· ‌Santana, R. R., Santana, C. C. de A. P., Costa Neto, S. B. da, & Oliveira, Ê. C. de. (2021). Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educação & Realidade, 46. https://doi.org/10.1590/2175-623698702

· ‌Verthein, U. P., & Amparo-Santos, L. (2021). A noção de cultura alimentar em ações de educação alimentar e nutricional em escolas brasileiras: uma análise crítica. Ciência & Saúde Coletiva, 26, 4849–4858. https://doi.org/10.1590/1413-812320212611.3.01932020

Published

2024-12-11

Issue

Section

Artigos

How to Cite

EXTENSION ACTION AS STRENGTHENING EDUCATIONAL PRACTICES ON HEALTHY FOOD WITH SCHOOL STUDENTS. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 12, 2024. DOI: 10.35699/2318-2326.2024.45650. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/45650. Acesso em: 8 dec. 2025.