The contextualization by the work and the possibility of learning scientific concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2020.19823

Keywords:

Contextualization by the work, Youth and Adult Education, Chemistry Teaching

Abstract

This paper emphasizes the importance of the relation between education and the work context in the process of learning scientific concepts. It has as principle select strategies that facilitate the interaction between the chemical concepts to the daily life of students, focusing on the social and economic aspects relevant to their reality. This study was conducted in a public school in a satellite town of the Federal District, with students from Youth and Adult Education. Initially, students in the 1st year of high school completed a questionnaire referring to chemistry classes. The initial results suggest a lack of context in the approach to the contents, which is reflected in a low interest in the discipline. After carrying out practical activities, students were submitted to a new questionnaire. From the contextualization with aspects related to the student's reality, there was a significant change regarding the learning of scientific concepts and the interest shown in the classroom.

 

Author Biographies

  • Fernando Barcellos Razuck, Secretaria de Educação do Distrito Federal

    Doutor em Educação pela Universidade de Brasília. Professor de Química da Secretaria de Educação do Distrito Federal e Analista em Ciência e Tecnologia do Instituto de Radioproteção e Dosimetria

  • Renata Cardoso de Sá Ribeiro Razuck, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

    Doutora em Educação pela Universidade de Brasília. Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. Boitempo: São Paulo, 2003.

SILVA, R. R. da; RAZUCK, R. C. S. R.; TUNES, E. Desafios da escola atual: a educação pelo trabalho. Química Nova, v. 31, n. 2, 452-461, 2008.

FRIGOTTO, G. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Org.). Ensino Médio Integrado: Concepção e contradição. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

GONÇALVES, T. V. O. Educação em Ciências e Comunidade: Investigando a construção de saberes em ensaios de professores na Amazônia brasileira, acerca de uma prática docente diferenciada. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 53-62, 2004. Disponível em: http://www.fc.unesp.br/abrapec/revistav4n2.htm. Acesso em: 13 mar. 2019.

LIMA, M. R. O solo no ensino de ciências no nível Fundamental. Ciência e Educação (UNESP), Bauru (SP), v. 11, n. 3, p. 191-212, 2005. Disponível em: http://www.fc.unesp.br/pos/revista/vol11num3.htm. Acesso em: 14 jan. 2019.

LIMA, N. T. Juventude e o ensino médio: de costas para o futuro? Ensino Médio: ciência, cultura e trabalho. Brasília, MEC, SEMTEC, 2004.

PEIXOTO, Décio Pinheiro. Ensino de Química e Cotidiano. 2004. Disponível em: http://www.moderna.com.br/moderna/didaticos/em/artigos/2004/0031.htm. Acesso em: 13 maio 2019.

RAZUCK, F.B.; RAZUCK, R. C. S. R. Gripe A: a escola no processo informativo. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 3, p. 3615-3623, 2010a.

RAZUCK, F.B.; RAZUCK, R. C. S. R. Saúde escolar: a discussão da obesidade na escola. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 3, p. 281-290, 2010b.

RAZUCK, F.B.; RAZUCK, R. C. S. R. O combate ao tabaco na escola – a interferência da indústria tabagista. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 5, p. 1-12, 2012.

RAZUCK, F.B.; RAZUCK, R. C. S. R. As Armas não Letais como Abordagem temática para o Ensino de Química. Ensenanza de Las Ciencias, v. Extra, p. 1159-1164, 2017.

RIBEIRO, E. M. G.; PINTO, N. M. A.; BARBOSA, R. M. N. Papel da experimentação em sala de aula com diferentes abordagens. 2004. Disponível em: http://www.moderna.com.br/moderna/didaticos/em-/artigos/2004/0037.htm. Acesso em: 12 maio 2019.

SANTOS, V. T.; ALMEIDA, M. Â. V. de; CAMPOS, Â. F. Concepções de professores de química do ensino médio sobre a resolução de situações-problema. Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2005. Disponível em: http://www.fc.unesp.br/abrapec/revistav5n3.htm. Acesso em: 13 jan. 2019.

SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma Análise de Pressupostos Teóricos da Abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no Contexto da Educação Brasileira. Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2002.

SAVIANI, D. Sobre a Concepção de Politecnia. 1. ed. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, v. 1. 50 p., 1989.

TEIXEIRA, P. M. A educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico-crítica e do movimento C.T.S. no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, ABRAPEC: Porto Alegre, v. 3 (1), n. 1, p. 88-102, 2003. Disponível em: http://www.fc.unesp.br/pos/revista/vol9num2.htm. Acesso em: 14 jan. 2019.

VERA, A. Jovens Alquimistas. 1999. Disponível em: http://novaescola.abril.com.br/ed/127_nov99-/html/ciencias.htm. Acesso em: 12 maio 2019.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2020-09-04

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

The contextualization by the work and the possibility of learning scientific concepts . Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 29, n. 2, p. 121–132, 2020. DOI: 10.35699/2238-037X.2020.19823. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19823. Acesso em: 14 dec. 2025.