The influence of marxists on the works of Paulo Freire

Authors

  • Fernanda dos Santos Paulo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, IFRS, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.51353

Keywords:

Marxism, Paulo Freire, Critical Pedagogy.

Abstract

This article examines the influence of Marxism on the works of Paulo Freire, using a literature review to analyze texts written by Freire during his lifetime. The study highlights Freire's critique of capitalism, his valorization of praxis and education as tools for emancipation, integrating them into his humanist and dialogic pedagogy. Freire incorporates and expands on Marxism, engaging in dialogue with Marxist authors and other thinkers, reflecting a critical approach that transcends the traditional boundaries of Marxism. The analysis reveals that, despite some methodological differences and emphases, there is a significant intersection between Marxist thought and Freire's critical pedagogy. It concludes that Freire used the Marxist framework in a critical and creative manner, emphasizing emancipation, consciousness-raising, and social transformation, while promoting a pedagogy focused on humanization and dialogue.

References

DIAS, Lorena Silva de Andrade.; DONEL, Gislaine Mendes.; PEREIRA, Kariston; COMIOTTO, Tatiana; MUNHOZ, Regina Helena; PAVANATI, Iandra. Análise de ideias marxistas na obra de Paulo Freire. Debates em Educação, [S. l.], v. 11, n. 23, p. 36–48, 2019.

FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. Recife: UFR, 1959.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Cartas a Guiné-Bissau. 3. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1982.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo; NOGUEIRA, Adriano. Que fazer: teoria e prática em educação popular. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1989.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

FREIRE, Paulo; HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1993.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FELÍCIO, Valdimar Cruz. Pedagogia da esperança: um diálogo inicial entre Freire e Marx. Rev. Cient. Novas Configur. Dialog. Plur., Luziânia, v. 3, n. 3, p. 70-100, 2022.

FERNANDES, Sabrina, Pedagogia crítica como práxis marxista humanista: perspectivas sobre solidariedade, opressão e revolução. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 135, p.481-496, abr.-jun., 2016.

GADOTTI, Moacir; FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito. São Paulo: Cortez, 1985

GADOTTI, Moacir (Org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire; Brasília: UNESCO, 1996.

MENDES, Samara Jamile; CARNUT, Leonardo. Educação política em Freire e a crítica marxista: reflexões teórico-históricas. Crítica Revolucionária, [S. l.], v. 2, p. e004, 2022.

MICHELS, Lucas Boeira; VOLPATO, Gildo. Marxismo e Fenomenologia nos pensamentos de Paulo Freire. Filosofia e Educação, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 122–134, 2011.

Paulo Freire e Sérgio Guimarães: aprendendo 2 - O erro do mecanicismo marxista, 1993. Publicado pelo canal Sérgio Guimarães. São Paulo: Sérgio Guimarães,1993. 1 vídeo (25min19s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Y00944p564g. Acesso em: 27 ago. 2023.

Paulo Freire e Sérgio Guimarães: L6-05 - "Eu não me ponho diante de Marx como se estivesse diante de Deus". Publicado pelo canal Sérgio Guimarães. São Paulo: Sérgio Guimarães 2023. vídeo (3min45s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7_BMmsb78Bc. Acesso em: 27 ago. 2023.

PAULO, Fernanda dos Santos. A formação dos (as) educadores (as)populares a partir da práxis: um estudo de caso da AEPPA. 2013. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação), Porto Alegre, 2013.

PITANO, Sandro de Castro; STRECK, Danilo Romeu; MORETTI, Cheron Zanini (Orgs.). Paulo Freire: uma arqueologia bibliográfica. 1. ed. Curitiba: Appris, 2019.

POLLI, José Renato. Humanismo marxista em Edward Thomspon e Paulo Freire: a educação vista de baixo. Filosofia e Educação, vol. 14, n. 1, p. 167-200, jan./abr. 2022.

REIS, Claudio. O marxismo e a educação popular. Movimento-revista de educação, [S.l.], v. 7, n. 12, 2020.

SUORANTA, Juha. Paulo Freire, um educador marxista. Educere et Educare, [s.l.], v. 18, n. 46, p.68-94, 2023.

TORRES, Carlos Alberto. Pedagogia da Luta: da Pedagogia do Oprimido à escola pública popular. Campinas, São Paulo: Papirus, 1997. (Tradução Luzia Araújo, Talia Bugel).

Published

2024-10-08

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

The influence of marxists on the works of Paulo Freire. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 33, n. 2, p. 88–101, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2024.51353. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/51353. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 38

You may also start an advanced similarity search for this article.