Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal
the Role of Actors in a Complex Governance
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9867Keywords:
Innovation and quality policies, System of governance of higher education and science in Portugal, Distance learningAbstract
In this article, the authors reflect on the evolutionary direction of innovation and quality policies in Portuguese institutions and higher education and science system, from the perspective of the governance model. The authors hypothesize that higher education and science systems have become very complex in recent decades in the more developed countries, through political and legislative changes and alterations in the relations between agents, which implies both the definition of new objectives and the adoption of new approaches and practices by institutions. Starting from the analysis of the principles of reform of higher education and science systems in Europe in the period after May 1968, the authors analyse the Portuguese case and the role of the actors in the respective system, of which distance education is a part. They also analyse the policies in the area and their instruments in the perspective of the dynamics of the agents. Lastly, they clarify the conditions for effective cooperation between the agents of the system related to distance learning, as a prerequisite for the effective and convergent policies of innovation and quality.
Downloads
References
AZEVEDO, J. Defesa nacional e educação. In: Conceito estratégico de defesa nacional 2013: Contributos e debate público. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda; Instituto da Defesa Nacional, 2013. p. 263-265.
CAEIRO, D.; CAETANO, J. C. R. Ensino Superior e novos públicos: o papel da educação a distância e em rede, Lisboa, 18 jun 2016. Disponível em: <https://www.publico.pt/2016/06/18/sociedade/noticia/ensino-superior-e-novos-publicos-o-papel-da-educacao-a-distancia-e-emrede-1735517>. Acesso em: 18 jun. 2016.
CAEIRO, D.; CAETANO, J. C. R. Inovação e qualidade no Ensino Superior: o papel fulcral da educação à distância. Público, 21 jun 2018. Disponível em: <https://www.publico.pt-/2018/06/21/sociedade/opiniao/inovacao-e-qualidade-no-ensino-superior-o-papel-fulcral-daeducacao-a-distancia-1835249>. Acesso em: 21 jun. 2018.
CAETANO, J. C. R. Construindo a Universidade do futuro. Público, Lisboa, 12 mai 2016. Disponível em: <https://www.publico.pt/2016/05/12/sociedade/opiniao/construindo-auniversidade-do-futuro-1731776>. Acesso em: 12 maio 2016.
CAETANO, J. C. R. A importância estratégica das universidades de educação a distância e em rede no séc. XXI. In: NEVES, I.; ET AL EaD: diálogos, compartilhamentos, práticas e saberes. Belo Horizonte: Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais, 2016b. p. 93-104.
CAETANO, J. C. R. A Universidade no século XXI, São Paulo / Barcelona, jan-abr 2017. 55-64.
CAETANO, J. C. R.; LORI, N. Digital Information Networks and the Future of Online Learning. Internet Learning, New York, 4, n. 1, Spring 2015. 70-85.
CAETANO, J. C. R.; ROCIO, V.; LORI, N. O Campus Virtual da Universidade Aberta de Portugal como ponte Portugal-Brasil. In: MILL, D.; REALI, A. Educação a Distância: Qualidade e Convergências. Sujeitos, conhecimentos, práticas e tecnologias. São Carlos: Educação a Distância: Qualidade e Convergências. Sujeitos, conhecimentos, práticas e tecnologias, 2016. p. 205-214.
CAMERON, P. Curriculum Vitae Peter Jephson Cameron. Disponível em: <http://wwwgroups.mcs.st-andrews.ac.uk/~pjc/cvx.pdf>. Acesso em: 22 jun 2018.
COMISSÃO EUROPEIA. COMUNICAÇÃO DA COMISSÃO EUROPA 2020. In: Estratégia para um crescimento inteligente, sustentável e inclusivo. Bruxelas: Comissão Europeia, 2010.
Disponível em: <https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX-:52010DC2020& from=PT>. Acesso em: 11 jun 2018.
DIAS, P. Plano Estratégico 2015-2019. Lisboa: Universidade Aberta, 2015.
DIAS, P. Comunidades de educação e inovação na sociedade digital. In: Educação, Formação & Tecnologias. [S.l.]: [s.n.], v. 5 -2, 2017. p. 3-9. Disponível em: <http://eft.educom.pt>. Acesso em: 12 abr 2018.
FRANÇA. Loi n. 68-978 du 12 novembre 1968. In: Dite Edgar Faure D'orientation de L'enseignement Superieur. [S.l.]: JORF du 13 novembre 1968, 1968. p. 10579. Disponível em: <https://www.legifrance.gouv.fr/jo_pdf.do?id=JORFTEXT000000693185>. Acesso em: 28 maio 2018.
FRIEDMAN, T. L. Come the Revolution. New York Times, New York, p. A25, 16 mai 2012. Disponível em: <https://www.nytimes.com/2012/05/16/opinion/friedman-come-therevolution.-html>. Acesso em: 16 mai 2012.
FRIEDMAN, T. L. Revolution Hits the Universities. New York Times, New York, p. SR1, 27 jan 2013. Disponível em: <https://www.nytimes.com/2013/01/27/opinion/sunday/friedmanrevolution-hits-the-universities.html>. Acesso em: 27 jan 2013.
GROVE, J. Social sciences and humanities faculties 'to close' in Japan after ministerial
intervention Universities to scale back liberal arts and social science courses. The World University Rankings, 14 Set 2015. Disponível em: <https://www.timeshighereducation.- com/news/social-sciences-and-humanities-faculties-close-japan-after-ministerial-intervention>. Acesso em: 25 jan 2018.
GUERRA, J. P. M.; NUNES, A. S. A. A crise da universidade em Portugal: reflexões e sugestões. Análise social, VII, n. 25-26, 1968. p.5-49.
HASAN, A. Reforming Distance Learning Higher Education in Portugal. Lisboa: Ministry of Science, Technology and Higher Education, 2009. HEALEY, N. M. Beyond „export education‟: aspiring to put students at the heart of a university‟s internationalisation strategy. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 2017. p.119-128.
LEWIN, H. T.; M.I.T. Team Up to Offer Free Online Courses. New York Times, New York, 02 maio 2012. Disponível em: <http://www.nytimes.com/2012/05/03/education/harvard-and-mitteam-up-to-offer-free-online-courses.html?_r=0>. Acesso em: 03 maio 2018.
LORI, N.; CAETANO, J. C. R. O contexto da competitividade internacional para as universidades portuguesas. Revista da Associação Portuguesa de Sociologia, Lisboa, n. 2, 2011. p.423-442.
NETO, J. A. F. A reforma universitária de Córdoba (1918): um manifesto por uma universidade latino-americana. Revista Ensino Superior Unicamp, 3, jun 2011. p.62-70.
NUNES, A. S. O problema social da Universidade. Para uma reforma universitária de fundo. Estudos, I-III, n. 483-485, 1970a. p.7-31.
NUNES, A. S. O Problema Político da Universidade. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1970b.
PORTUGAL. Lei 62/2007, de 10 de setembro (Regime Jurídico das Instituições do Ensino Superior). In: ______ Diário da República n.º 174/2007, Série I. Lisboa: [s.n.], 2007. p. 6358-6389. Disponivel em: <https://dre.pt/application/file/a/640244>. Acesso em: 17 jun 2018.
PORTUGAL. Uma estratégia para a internacionalização do ensino superior português. Lisboa. 2014.
SANTOS, B. S. Depoimento em “A universidade e as estruturas sociais”. Estudos (Universidade nova/Universidade velha), Coimbra, 1970. p.36-37.
SLOTERDIJK, P. Università, la fabbrica dei testi fondata sul plagio universale. La Repubblica, p. 12, Jul 2012. Disponível em: <http://www.repubblica.it/speciali/repubblica-delleidee/edizione2012/2012/07/12/news/universit_la_fabbrica_dei_testi_fondata_sul_plagio_universale-38928344/>. Acesso em: 11 maio 2018.
TAVARES, J. Formação e inovação no Ensino Superior. Porto: Porto Editora, 2003.
UBACHS, G. Excellence. Quality Assessment for E-learning: a Benchmarking Approach. 2. ed. Heerlen: European Association of Distance Teaching Universities (EADTU).