Financialization of higher education in Brazil

default and educational programs in the 2000s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2020.20227

Keywords:

FIES, Default, Financialization

Abstract

Based on the discussions that are taking place regarding the intertwining of the capital globalization with the educational social policies in Brazil in the 2000s, this work seeks to analyze the process of financialization of Brazilian higher education, with emphasis on the increasing increase of default by students using the Fund of Financing Education (FIES). To this end, methodologically, the analysis uses bibliographic research and uses descriptive statistics to discuss data about the increase of the private sector in higher education and the default of purchasers of the referred financing. After analyzing the process of financialization and commercialization of education, as well as the default of students debts benefiting from FIES, the study found the vulnerability to which students using the program are exposed, a significant portion of them in low-income situations, and that acquire a debt for the completion of higher education without any guarantee of funds to pay it off.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maylla Soares de Carvalho, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Economista. Graduada em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC/BA).

Horígenes Fontes Soares Neto, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Mestre em Economia Regional e Políticas Públicas (UESC/BA). Especialista em Direito Público (FDJ/SP). Especialista em Prática Trabalhista e Processual Civil (FAINOR/BA). Professor Titular do Departamento de Direito (UNIME Itabuna/BA). Advogado.

Lessi Inês Farias Pinheiro, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Doutora em Serviço Social (PUC/RS). Mestre em Economia Europeia e Políticas Comunitárias (Universidade de Coimbra). Graduada em Ciências Econômicas (PUC/RS). Atualmente é professora nível pleno da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC/BA), onde é vinculada ao Departamento de Ciências Econômicas.

References

ALVES, Giovanni. Trabalho e mundialização do capital: a nova degradação do trabalho no capitalismo global. Bauru: Praxis, 1999.

ARANHA, Adriana Veiga. Fome Zero: a construção de uma estratégia de combate à fome no Brasil. In: ARANHA, Adriana Veiga et. al. (Org.). Fome Zero: uma história brasileira. Brasília: MDS, 2010.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988.

Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 15 set. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Prestação de Contas Ordinária Anual. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14253-relatorio-gestao-da-fies-exercicio-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Programa de Financiamento Estudantil. Brasília, MEC, 2019. Disponível em: http://sisfiesportal.mec.gov.br/?pagina=fies. Acesso em: 11 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Programa Universidade para Todos. Brasília: MEC: 2020. Disponível em: http://siteprouni.mec.gov.br/. Acesso em: 11 abr. 2020.

BRETTAS, Tatiana. Capitalismo dependente, neoliberalismo e financeirização das políticas sociais no Brasil. Temporalis, v. 17, n. 34, p. 53-76, jul./dez.2017. Disponível em: http://www.unirio.br/cchs/ess-/Members/giselle.silva/politica-social-e-seguridade-no-brasil/texto-6-2013-brettas-capitalismo-dependente-neoliberalismo-e-financeirizacao-das-politicas-sociais-no-brasil/view. Acesso em: 22 jul. 2019.

CASTELLANO, Nina de Oliveira. Renda, crédito e igualdade: limites e contradições. Anais do Encontro Internacional e Nacional de Política Social, 1.ed., 2015. Disponível em: https://periodicos.ufes.br-/einps/article/view/9979. Acesso em: 24 nov. 2018.

CORBUCCI, Paulo Roberto. Desafios da educação superior e desenvolvimento no Brasil. IPEA, n. 1287, p. 1-35, 2007. Disponível em https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id-=4846. Acesso em: 05 ago. 2019.

CORBUCCI, Paulo Roberto; KUBOTA, Luís Claudio; MEIRA, Ana Paula Barbosa. Evolução da educação superior privada no Brasil: da reforma universitária de 1968 à década de 2010. IPEA, n. 46, p. 1-6, 2016a. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/7066/1/Radar_n46_evolu%C3%A7%C3-%A3o.pdf. Acesso em: 05 ago. 2019.

CORBUCCI, Paulo Roberto; KUBOTA, Luís Claudio; MEIRA, Ana Paula Barbosa.. Reconfiguração estrutural ou concentração do mercado da educação superior privada no Brasil?. IPEA, n. 46, p. 1-7, 2016b. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/7080/1/Radar_n46_reconfigura%c3%a7%c3-%a3o.pdf. Acesso em: 28 dez.2019.

COSTA, Fábio Luciano. A mercantilização da educação no Brasil sob a lógica da especulação financeira. Revista de Financiamento da Educação, v. 1, n. 7, p. 1-17, dez. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/fineduca/article/view/23683/23464. Acesso em: 05 ago. 2019.

CHESNAIS, François. A mundialização financeira: gênese, custos e riscos. São Paulo: Xamã, 1998.

CHESNAIS, François. A teoria do regime de acumulação financeirizado: conteúdo, alcance e interrogações. Economia e Sociedade, v. 11, n. 1, p. 1-44, jan./jun.2002. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br-/ojs/index.php/ecos/article/view/8643086. Acesso em: 04 nov. 2018.

CHESNAIS, François. A finança mundializada: raízes sociais e políticas, configuração, consequência. São Paulo: Boitempo, 2005.

DRAIBE, Sônia Miriam. O Welfare State no Brasil: características e perspectivas. NEPP, n. 8, p. 1-51, 1993. Disponível em: https://sociologiajuridica.files.wordpress.com/2011/10/o-welfare-state-no-brasil-caracterc3adsticas-e-perspectivas-sonia-draibe.pdf. Acesso em: 24 nov. 2018.

FLEURY, Sônia. A seguridade social inconclusa. In: FALEIROS, Vicente de Paula et al. (Org.). A era FHC e o Governo Lula: transição. Brasília: Instituto de Estudos Socioeconômicos, 2004.

GISI, Maria Lourdes. A educação superior no Brasil e o caráter de desigualdade do acesso e da permanência. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 17, p. 97-112, jan./abr.2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6740. Acesso em: 01 ago. 2018.

LAVINAS, Lena. A Financeirização da Política Social: o caso brasileiro. Politika, n.2, p.35-51, 2015. Disponível em: http://cebes.org.br/site/wp-content/uploads/2015/09/Lena-Lavinas-colet%C3%A2nea-Cesinha-Politika-2015.pdf. Acesso em: 06 out. 2018.

LAVINAS, Lena. The takeover of social policy by financialization: the brazilian paradoxy. Nova Iorque: PalgraveMacmillan, 2017.

MORENO, Ana Carolina et al. Inadimplência do FIES aumentou cerca de 23% após programa de renegociação. G1, 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/02/05/inadimplencia-do-fies-aumentou-cerca-de-23percent-apos-programa-de-renegociacao.ghtml. Acesso em: 11 abr. 2020.

OLIVEIRA, Romualdo Portela de. A transformação da educação em mercadoria no Brasil. Educação & Sociedade, v. 30, n. 108, p. 739-760, out. 2009. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/es/v30n108-/a0630108.pdf. Acesso em: 03 ago. 2019.

PINHEIRO JUNIOR, Fernando Antônio França Sette. A evolução das políticas sociais no Brasil: o período de 1930 a 2010. UFMG, p.1-15, 2010. Disponível em: https://diamantina.cedeplar.ufmg.br/2014/site-/arquivos/a-evolucao-das-politicas-sociais-no-brasil.pdf. Acesso em: 03 jul. 2018.

ROMA, Cristiane da Costa Lopes. Financeirização da política educacional em tempos de neoliberalismo. Anais da VI Jornada Internacional de Políticas Públicas, UFMA, 2013. Disponível em: http://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinpp2013/JornadaEixo2013/anais-eixo15-impassesedesafiosdaspoliticasdeeducacao/financeirizacaodapoliticaeducacionalemtemposdeneoliberalismo.pdf. Acesso em: 03 ago. 2019.

TEIXEIRA, Solange Maria. Políticas Sociais no Brasil: A histórica (e atual) relação entre o ‘público’ e o ‘privado’ no sistema brasileiro de proteção social. Sociedade em Debate, v.13, n.2, p.45-64, 2012. Disponível em: http://www.revistas.ucpel.tche.br/index.php/rsd/article/viewFile/400/354. Acesso em: 15 ago. 2019.

VITURI, Renée Coura Ivo. Fundo de Financiamento Estudantil (Fies) para o ensino superior privado. Acesso, processo e contradições. 2014. [178]. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifica Universidade Católica, São Paulo, 2014. Disponível em https://www.sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/9808-/1/Renee%20Coura%20Ivo%20Vituri.pdf. Acesso em: 16 ago. 2019.

VITURI, Renée Coura Ivo. Fundo de Financiamento Estudantil (Fies) para o ensino superior privado: trajetórias de vida de graduadas e graduados financiados pelo programa. Das tramas aos dramas (1999 a 2018). 2019. [394]. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/22055/2/Ren%c3%a9e%20Coura-%20Ivo%20Vituri.pdf. Acesso em: 16 ago. 2019.

Published

2020-09-04

How to Cite

CARVALHO, M. S. de; SOARES NETO, H. F.; PINHEIRO, L. I. F. Financialization of higher education in Brazil: default and educational programs in the 2000s. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 29, n. 2, p. 105–120, 2020. DOI: 10.35699/2238-037X.2020.20227. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/20227. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.