Educational Manager

do you know what influences your students’ professional choices?

Authors

  • Jacques André Grings Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
  • Naira Kaieski Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFSUL)
  • Carlos Fernando Jung Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT) https://orcid.org/0000-0002-6317-8338

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.26541

Keywords:

Educational Manager, High school, Professional Choice

Abstract

This paper presents the results of a research that aimed to understand what Educational Managers think about the professional choice of high school graduates in the Paranhana region of RS state This text uses Soares, Luck, Melo-Silva and Lisboa as the main theoretical references. A survey was prepared and applied with a representative - director, vice-director or pedagogical advisor - from each MS school in the region. As a tool for data collection, a semi-structured interview script was used, composed of open-ended questions, the data being analyzed according to Bardin's content analysis methodology. The results demonstrate that the perception of Educational Managers about the factors that influence the professional choice do not converge with the students' demands, which point to personal fulfillment as the predominant factor in their choices. It is worthwhile to consider that, in the specialized literature, most of the studies show that the adolescent suffers from the feeling of indecision and that the family has the greatest influence on their choices. In this aspect, the thinking of Educational Managers is in line with the literature, given that most of them ratify that the adolescent is immature and undecided and, generally, the influences on the professional choice come from the family, the factors of employability and the condition economical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacques André Grings, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Mestre em Desenvolvimento Regional pelas Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT). Bacharel em Administração de Empresas pelas Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT). Especialista em Educação a Distância com Ênfase na Docência e na Tutoria em EAD pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS).

Naira Kaieski, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFSUL)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Computação Aplicada da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Mestra em Computação Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Graduada em Sistemas de Informação pelas Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT). Especialista em Mídias na Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense (IFSUL). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense (IFSUL).

Carlos Fernando Jung, Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT)

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduado em Eletrônica pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Docente das Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT).

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 7.ed. São Paulo: Edições, 2011.

CARVALHO, Géssika Cecília. Concepções Docentes Sobre Ensino Médio Integrado no Instituto Federal de Alagoas. Trabalho e Educação, Belo Horizonte, v. 29, n.2, p. 169-182, mai./ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19981/19738. Acesso em: 01 dez. 2020.

CERICATTO, Camila; ALVES, Cássia Ferrazza; PATIAS, Naiana Dapieve. A Maturidade para a Escolha Profissional em Adolescentes do Ensino Médio. Revista de Psicologia da IMED, Passo Fundo, v.9, n.1, p.22–37, jan./jun. 2017. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/revistapsico/article/view/1487. Acesso em: 05 out. 2020.

CIERVO, Tassia Joana Rodrigues; SILVA, Roberto Rafael Dias da. A Centralidade das Competências Socioemocionais nas Políticas Curriculares Contemporâneas no Brasil. Revista eCurriculum, São Paulo, v.17, n.2, p.382–401, abr./jun. 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/38834. Acesso em 10 mai. 2020.

GRINGS, Jacques André; JUNG, Carlos Fernando. Fatores que influenciam na Escolha Profissional e a Importância da Orientação Vocacional e Ocupacional. Revista Espacios, Caracas, v. 38, n.15, p.12–15, 2017. Disponível em: https://www.revistaespacios.com/a17v38n15/a17v38n15p12.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.

GRINGS, Jacques André; KAIESKI, Naira; JUNG, Carlos Fernando. Fatores que Influenciam a Escolha do Curso Superior: a região do Paranhana/rs em questão. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 4, n.2, p. 64–83, abr./jun. 2018. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/view/2450. Acesso em: 15 jun. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico de 2010.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da educação superior de 2017.

JUNQUEIRA, Maria Luiza; MELO-SILVA, Lucy Leal. Maturidade para a Escolha de Carreira: estudo com adolescentes de um serviço-escola. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v.15, n.2, p.187–199, jul./dez. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902014000200009. Acesso em: 16 set. 2019.

LEAL, Mara de Souza; MELO-SILVA, Lucy Leal; TEIXEIRA, Maria Odília. Crenças para Lidar com Tarefas de Carreira em Estudantes do Ensino Médio. Avaliação Psicológica, Itatiba v. 14, n. 1, p.125–132, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v14n1/v14n1a15.pdf. Acesso em: 28 nov. 2018.

LEVENFUS, Rosane Schotgues. A Escolha Profissional Diante da Dessimbiotizacão. In LEVENFUS, Rosane Schotgues. Psicodinâmica da Escolha Profissional. Porto Alegre: Artes Medicas, 1997. p. 97–107.

LISBOA, Marilu Diez. A Escolha Profissional Diante da Dessimbiotizacão. In LEVENFUS, Rosane Schotgues. Psicodinâmica da Escolha Profissional. Porto Alegre: Artes Medicas, 1997. p. 109–122.

LISBOA, Marilu Diez. Orientação Profissional e Mundo do Trabalho: reflexão com base nas perspectivas sociológica e econômica. In LISBOA, Marilu Diez e SOARES, Dulce Helena Penna (orgs). Orientação Profissional em Ação: formação e prática de orientadores. São Paulo: Summus, 2018. p. 112–127.

LISBOA, Marilu Diez; LEMOS, Maribel Rosa Balardin. Projeto de Vida e Orientação Profissional com Jovens Estudantes: oportunizando reflexões e ações. In LISBOA, Marilu Diez; SOARES, Dulce Helena Penna (orgs). Orientação Profissional em Ação: formação e prática de orientadores. São Paulo: Summus, 2018. p. 52–77.

LISBOA, Marilu Diez; SOARES, Dulce Helena Penna. As diferentes Abordagens em Orientação Profissional. In LISBOA, Marilu Diez; SOARES, Dulce Helena Penna (orgs). Orientação Profissional em Ação: formação e prática de orientadores. São Paulo: Summus, 2018. p. 12–28.

LUCCHIARI, Dulce Helena Soares. O que é Orientação Profissional? uma nova proposta de atuação. In LUCCHIARI, Dulce Helena Soares (org). Pensando e Vivendo a Orientação Profissional. São Paulo: Summus, 1993. p. 11–16.

LUCK, Heloisa. Liderança em Gestão Escolar. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

LUCK, Heloisa; FREITAS, Katia Siqueira de; GIRLING, Robert; KEITH, Serry. A Escola Participativa: o trabalho do gestor escolar. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

MARTINS, Denise da Fonseca; NORONHA, Ana Paula Porto. Interesse profissional e características socioeconômicas de estudantes do ensino médio. Revista Psico, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 76–84, jan./mar. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/4538. Acesso em: 22 mar. 2018.

MAPA DA REGIÃO DO PARANHANA, RS. Disponível em: https://www.skyscrapercity.com/threads/vale-do-paranhana-rs-as-seis-cidades-que-comp%C3%B5em-essa-micro-regi%C3%A3o.1776564/. Acesso em: 23 jan. 2018.

MASSCHELEIN, Jan; and SIMONS, Maarten. Em Defesa da Escola: uma questão Pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

OCDE. PISA 2018. Programme for International Student Assessment. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/data/2018database/. Acesso em: 18/10/2020.

OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; DIAS, Ana Cristina Garcia. Percepções Parentais Sobre sua Participação no Desenvolvimento Profissional dos Filhos Universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v.14, v.1, p.61–72, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902013000100007. Acesso em: 21 set. 2018.

PARO, Vitor Henrique. Administração Escolar: introdução crítica. São Paulo: Cortez, 2012.

REICHERT, Claudete Bonatto; WAGNER, Adriana. Autonomia na Adolescência e sua Relação com os Estilos Parentais. Revista Psico. v.38, n.3, p.292–299, set./dez. 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1496/2173. Acesso em: 23 jun. 2017.

RIBEIRO, Ellen Cristine dos Santos; SANTOS, José Deribaldo Gomes dos; SOBRAL, Karine Martins. Trabalho, Educação e Capital: percursos históricos e impedimentos para a formação omnilateral. Revista Trabalho e Educação. v. 28, n. 2, p. 63-77, mai./ago. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9878/12088. Acesso em: 19 jul. 2020.

SACRISTAN, José Gimeno. O Currículo na Sociedade da Informação e do Conhecimento. In SACRISTAN, José Gimeno (org). Saberes e Incertezas Sobre o Currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 151–170.

SIMON, Herbert Alexander. Comportamento Administrativo. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1970.

SOARES, Dulce Helena Penna. O Que é Escolha Profissional. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.

SOARES, Dulce Helena Penna. O Ideal de Ego e o Projeto de Futuro Profissional dos Adolescentes. In LEVENFUS, Rosane Schotgues (org). Psicodinâmica da Escolha Profissional. Porto Alegre: Artes Medicas, 1997. p. 79–95.

SUPER, Donald; JUNIOR, Martin Bohn. Psicologia Ocupacional. São Paulo: Atlas, 1975.

TORRES, Maria Luiza Camargos. Orientação Profissional Clínica: uma interlocução com conceitos psicanalíticos. Belo Horizonte: Autentica, 2001.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. Saberes curriculares e práticas de formação de professores para o ensino médio: problematizações contemporâneas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.46, n.1, p.1–17, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022020000100544. Acesso em: 23 ago. 2020.

Published

2022-05-27

How to Cite

GRINGS, J. A.; KAIESKI, N.; JUNG, C. F. Educational Manager: do you know what influences your students’ professional choices?. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 31, n. 1, p. 155–166, 2022. DOI: 10.35699/2238-037X.2022.26541. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/26541. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS