Experiences of formation

reflections on the professional development of teachers in PIBID – Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.32734

Keywords:

Teacher training, Teacher’s Professional Development, PIBID

Abstract

This article deals with the Professional Development of Teachers in relation to the experiences of supervising teachers in the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID) in Ceará. The objective of the work is to identify aspects of the formative experience of PIBID that contribute to the Teacher Professional Development in Basic Education in Ceará. This is an exploratory research of a qualitative and interdisciplinary nature with theoretical and methodological contributions from the fields of history and education in the hermeneutic-dialectical modality. The data were collected through semi-structured interviews and examined based on the thematic categorization process. The reports reinforce the PIBID as an important public policy that fosters the Professional Development of Teachers, as a political-pedagogical action that enables teachers to develop their professional and intellectual capacities, as well as their personal fulfillment within the profession.

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Author Biographies

Francisco Joatan Freitas Santos Junior, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Licenciado em História pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Ensino de História pela Faculdade Farias Brito (FFB). Professor da Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE).

Francisco Felipe de Aguiar Pinheiro, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Licenciado em História pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Gestão Escolar pela Sociedade Beneficente Padre Vale (SOBPEV). Professor da Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE).

Kleyane Morais Veras Veras, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Licenciada em Química pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Ensino de Química pelo Centro Universitário Claretiano. Membro do Grupo de Pesquisa Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)

Isabel Maria Sabino de Farias Farias, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com estágio pós-doutoral pela Universidade de Brasília (UnB). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculada ao Curso de Pedagogia e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado).

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Published

2022-02-03

How to Cite

SANTOS JUNIOR, F. J. F.; PINHEIRO, F. F. de A.; VERAS, K. M. V.; FARIAS, I. M. S. de F. Experiences of formation: reflections on the professional development of teachers in PIBID – Ceará. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 3, p. 149–164, 2022. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.32734. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/32734. Acesso em: 17 jul. 2024.

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