The implementation of emergency remote teaching from the perspective of managing an administration course and the rectory of a public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.51788

Keywords:

Emergency Remote Teaching, University Education, Transformative Learning Theory, Situated Learning Theory, COVID-19

Abstract

The emergence of the COVID-19 pandemic has altered all aspects of life in society. Higher education institutions needed to find ways to adapt to this new reality and, to this end, emergency remote teaching was implemented, a teaching modality in which all pedagogical activities were carried out remotely. This research was developed with the aim of analyzing the dynamics of implementing emergency remote teaching in the administration course from the perspective of members of the course's board, the department head and the university management. To achieve this objective, Situated Learning Theory and Transformative Learning Theory were used as theoretical approaches. A basic qualitative study was carried out, in which the subjects researched were the professors who were members of the administration course board, the head of the didactic-scientific department and the university management, in addition, documentary research was also carried out with the institutional documents that referred to the implementation of emergency remote teaching. From the results, it was observed how the entire process of implementing emergency remote teaching was organized in the studied institution, identifying how communication took place between everyone involved.

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Author Biographies

Iasmin Ribeiro Diniz, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Doutoranda em Administração pela UFLA – Universidade Federal de Lavras. Membro ativo do
NEORGS – Núcleo de Estudos em Organizações, Gestão e Sociedade. Mestre em Administração pela
UFLA – Universidade Federal de Lavras em 2023. Graduada em Administração pela UNILAVRAS – Centro
Universitário de Lavras em 2020. Bolsista de Iniciação Científi ca na UFLA de 2018 a 2020

Mônica Carvalho Alves Cappelle, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Graduada em Administração pela Universidade Federal de Lavras- UFLA (1999), possui Mestrado em Administração por essa mesma Universidade (2002) e Doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2006). Tem experiência na área de Administração com ênfase em Estudos Organizacionais, Metodologia de Pesquisa e Gestão de Pessoas atuando principalmente nos seguintes temas: relações de trabalho, relações de gênero, subjetividade, identidade, cultura, carreira, relações de poder e poder disciplinar. Atualmente é Professora Titular do Departamento de Administração e Economia da Universidade Federal de Lavras e pesquisadora líder do grupo de pesquisa NEORGS- Núcleo de Estudos em Organizações, Gestão e Sociedade. Foi membro da Câmara de Ciências Sociais Aplicadas da Fundação de Amparo à Pesquisa de Minas Gerais (FAPEMIG) de 2012 a 2016 na qual esteve como coordenadora nos anos 2013 e 2014. Foi líder do tema Gênero e Diversidade da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (ANPAD), área de Estudos Organizacionais por cinco mandatos (2011-2015).

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Published

2024-06-10

How to Cite

DINIZ, I. R.; CAPPELLE, M. C. A. The implementation of emergency remote teaching from the perspective of managing an administration course and the rectory of a public university. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 33, n. 1, p. 58–75, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2024.51788. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/51788. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS