The implementation of emergency remote teaching from the perspective of managing an administration course and the rectory of a public university
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.51788Keywords:
Emergency Remote Teaching, University Education, Transformative Learning Theory, Situated Learning Theory, COVID-19Abstract
The emergence of the COVID-19 pandemic has altered all aspects of life in society. Higher education institutions needed to find ways to adapt to this new reality and, to this end, emergency remote teaching was implemented, a teaching modality in which all pedagogical activities were carried out remotely. This research was developed with the aim of analyzing the dynamics of implementing emergency remote teaching in the administration course from the perspective of members of the course's board, the department head and the university management. To achieve this objective, Situated Learning Theory and Transformative Learning Theory were used as theoretical approaches. A basic qualitative study was carried out, in which the subjects researched were the professors who were members of the administration course board, the head of the didactic-scientific department and the university management, in addition, documentary research was also carried out with the institutional documents that referred to the implementation of emergency remote teaching. From the results, it was observed how the entire process of implementing emergency remote teaching was organized in the studied institution, identifying how communication took place between everyone involved.
Downloads
References
AGUIAR, C. Curso de Administração da UFLA é o mais antigo do Sul de Minas – Instituição é homenageada em evento do CRA. Arquivo de Notícias – DCOM UFLA. 2015. Disponível em: <https://www.ufla.br/dcom/2015/09/21/curso-de-administracao-da-ufla-e-o-mais-antigo-do-sul-de-minas-instituicao-e-homenageada-em-evento-do-cra/>. Acesso em: jun. 2022.
BARBOSA, E. Instrumento de Coleta de Dados em Pesquisas Educacionais. Ser Professor Universitário, p. 1-15, 2008.
BAUER, M; GASKELL, G. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: Um Manual Prático. Petrópolis: Vozes, 2003.
BEHAR, P. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Universidade Federal do Rio Grade do Sul – UFRGS, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, sessão 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: set. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação / Conselhos Estaduais de Educação. Parecer CNE/CEB n. 19/2009 de 2 de setembro de 2009. Consulta sobre a reorganização dos calendários escolares. Diário Oficial da União, sessão 1, Brasília, DF, p. 52, 13 out. 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb019_09.pdf>. Acesso em: set. 2022.
BRASIL. Atos do Poder Executivo. Medida Provisória n. 934, de 01 de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do Ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei n. 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Diário Oficial da União, ed. 63-A, sessão 1, Brasília, DF, p. 1, 01 abr. 2020d. Disponível: <http://www.in.gov.br/en//web/dou/-/
medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591>. Acesso em: set. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução n. 5, de 14 de outubro de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Administração. Diário Oficial da União, sessão 1, Brasília, DF, p. 47-48, 18 out. 2021. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/publicacoes-para-professores/30000-uncategorised/90861-resolucoes-cne-ces-2021>. Acesso em set. 2022.
CLOSS, L.; ANTONELLO, C. Aprendizagem transformadora: A reflexão crítica na formação gerencial. Cadernos EBAPE. v.8, n.1, p. 20-37, 2010.
CLOSS, L.; ANTONELLO, C. Teoria da aprendizagem transformadora: Contribuições para uma educação gerencial voltada para a sustentabilidade. Revista de Administração Mackenzie – RAM. v.15, n.3, p. 221-252, 2013.
CONSELHO FEDERAL DE ADMINISTRAÇÃO. Cursos superiores na área da Administração são os mais procurados. Assessoria de Comunicação CFA, 2019. Disponível em: <https://cfa.org.br/cursos-superiores-na-area-da-administracao-sao-os-mais-procurados-do-pais/>. Acesso em jun. 2022.
CRANTO, P. Understanding and Promoting Transformative Learning: A guide for educators of Adults. San Francisco: Jossey-Bass, 2006.
ENGELMAN, R.; SCHREIBER, D.; BOHNENBERGER, M.; BESSI, V. Aprendizagem em comunidades de prática: estudo em um grupo de pesquisa. CONTEXTUS – Revista Contemporânea de Economia e Gestão. v. 15, n. 2, p. 34-58, 2017.
GODOY, A. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE – Revista de Administração de Empresas. v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.
GUDOLLE, L.; ANTONELLO, C.; FLACH, L. Aprendizagem situada, participação e legitimidade nas práticas de trabalho. RAM – Revista de Administração Mackenzie. São Paulo. v. 13, n. 1, p. 14-39, 2011.
GUSSO, H.; ARCHER, A.; LUIZ, F.; SAHÃO, F.; LUCA, G.; HENKLAIN, M.; PANOSSO, M.; KIENEN, N.; BELTRAMELLO, O.; GONÇALVES, V. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Debates & Polêmicas. v.41, n.238957, p. 1-27, 2020.
HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. v. 3, p. 1-21, 2020.
HOFER, S.; NISTOR, N.; SCHEIBENZUBER, C. Online teaching and learning in higher education: Lessons learned in crisis situations. Computers in Human Behavior. v. 121, n. 106789, p. 1-10, 2021.
IGLESIAS-PRADAS, S.; HERNÁNDEZ-GARCÍA, A.; CHAPARRO-PELÁEZ, J.; PRIETO, J. Emergency remote teaching and students’ academic performance in higher education during the COVID-19 pandemic: A case study. Computers in Human Behavior. v. 119, p. 1-18, 2021.
KHATIB, A.; CHIZZOTI, A. Aulas por videoconferência: uma solução para o distanciamento social provocado pela COVID-19 ou um grande problema? Revista Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais. v. 20, n. 3, p. 26-45, 2020.
KRISHNAMURTHY, S. The future of business education: A commentary in the shadow of the COVID-19 pandemic. Journal of Business Research, Washington: University of Washington. v. 117, p. 1-5, 2020.
LAVE, E.; WENGER, E. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
MEZIROW. J. Fostering Critical Reflection in Adulthood: A guide to transformative and emancipatory learning. San Francisco – California: Jossey-Bass, 1990.
MEZIROW, J. Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey Bass, 1991.
MEZIROW, J. Understanding transformative theory. Adult Education Quarterly. v.44, n.4, p. 222-232, 1994.
MEZIROW, J. On critical reflection. Adult Education Quarterly. v.48, n.3, p. 181-198, 1998.
MEZIROW, J. Visão geral sobre a aprendizagem transformadora. IN: ILLERIS, K. (Org.). Teorias Contemporâneas da Aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013.
NONATO, E.; SALES, M.; CAVALCANTE, T. Cultura digital e recursos pedagógicos digitais: Um panorama da docência na COVID-19. Revista Práxis Educacional. v. 17, n. 45, p. 8-32, 2021.
OLIVEIRA, D. Análise de conteúdo temático-categorial: Uma proposta de sistematização. Revista de Enfermagem UERJ. Rio de Janeiro. v. 16, n. 4, p. 569-576, 2008.
QUINTANA, R.; QUINTANA, C. When classroom interactions have to go online: the move to specifications grading in a project-based design course. Information and Learning Sciences. p. 1-8, 2020.
SENSE, A. BADHAM, R. Cultivating situated learning within project management practice: a case study exploration of the dynamics of project-based learning. International Journal of Managing Project in Business. v. 1, n. 3, p. 432-438, 2008.
SILVA, L.; GONÇALVES, T.; MALHEIRO, J. A prática (in) formada por evidências face a formação do professor de matemática. Educação Matemática Pesquisa. v.16, n.2, p. 429-458, 2014.
SILVA, L.; MOGROVEJO, J.; VERDUGO, C. El claroscuro de la universidad ecuatoriana: Los desafíos em contextos de la pandemia de COVID-19. Revista Digital de Investigación em Docencia Universitaria. v. 14, n. 2, p. 1-17, 2020.
TOLEDO, R.; CORSO, K. O uso de tecnologias digitais por docentes: Um estudo de caso sobre o ensino remoto emergencial no curso de administração. Trabalho de Conclusão de Curso – TCC. Universidade Federal do Pampa – UNIPAMPA, 2022.
UFLA – UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS. Estudantes da Graduação. PROGRAD – Pró-Reitoria de Graduação. Setor de Sistemas de Informação – SSI/DPGA/PRG, 2021. Disponível em: < https://dados.ufla.br/dataset/estudantes-da-graduacao>. Acesso em: dez. 2022.
UFLA – UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS. Ministério da Educação. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução CEPE n. 089, de 29 de julho de 2020. Altera a redação da resolução CEPE n. 059/2020. Lavras – MG, p. 1-10, 2020.
UFLA – UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS. Ministério da Educação. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução CEPE n. 104, de 29 de julho de 2020. Dispõe sobre normas gerais para os cursos de graduação, na modalidade a distância. Lavras – MG, p. 1-14, 2020.
UFLA – UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS. Ministério da Educação. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução CEPE n. 146, de 24 de agosto de 2021. Dispõe sobre o retorno de atividades letivas presenciais nos cursos de graduação no primeiro semestre letivo de 2021. Lavras – MG, p. 1-2, 2021.
WENGER, E. Communities of practice and social learning systems. IN: NICOLINI, D.; GHERARDI, S.; YANOW, D. (eds.). Knowing in Organizations: A Practice-Based Approach. New York: M. E. Sharpe, 2003.
WENGER, E. Uma teoria social da aprendizagem. IN: ILLERIS, K. (Org.). Teorias Contemporâneas da Aprendizagem. Porto Alegre: Penso, p. 246-257, 2013.
ZAPATA-GARIBAY, R.; GONZÁLEZ-FAGOAGA, J.; GONZÁLEZ-FAGOAGA, C.; CAUICH-GARCÍA, J.; PLASCENCIA-LÓPEZ, I. Higher education teaching practices experience in Mexico, during the emergency remote teaching implementation due to COVID-19. Frontiers in Education. v. 6, n. 628158, p. 1-24, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Trabalho & Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.