Teachers of information and communication technology

the use of technology as a pedagogical tool

Authors

  • Alvaro Bubola Possato Universidade de Taubaté (UNITAU)
  • Patrícia Ortiz Monteiro Universidade de Taubaté (UNITAU)

DOI:

https://doi.org/10.17648/2238-037X-trabedu-v29n1-9715

Keywords:

Human Development, Technology of Information and Communication, Vocational Education

Abstract

The objective of this work is to analyze how teachers in vocational education in the area of ​​information and communication technology (ICT) use technology. The project is relevant because the understanding of how this professional works with ICTs can improve their professional performance and their relationships, as well as provide subsidies that may contribute to their practices. This research - descriptive, exploratory, with a qualitative approach - used as an instrument the semistructured interview, applied to 16 (sixteen) teachers of a teaching institution, in two cities of the Paraíba Valley of São Paulo. The IRAMUTEQ software, free domain, was used to analyze the collected data, and 5 classes of analysis were found. The development of content analysis was systematized by the theory presented by Bardin (2011). The analysis of the data shows that the teacher makes use of ICT in the classroom, using them for most of the tasks of teaching practice; that ICT teachers are in constant updating work, with the Internet as the main search base; and that such an update is necessary, as ICTs evolve and change constantly. Therefore, in accordance with the institutional identity to which they belong, teachers undergo "certification" processes that enable them to teach ICT in a qualified way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alvaro Bubola Possato, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Mestrando do Programa de Mestrado Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano. Universidade de Taubaté, Taubaté-SP

Patrícia Ortiz Monteiro, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Profa. Dra. do Programa de Mestrado Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano. Universidade de Taubaté, Taubaté - SP

References

ALMEIDA, M. E. B. de. Como se trabalha com projetos (entrevista). Revista TV Escola. Secretaria de Educação a Distância. Brasília: Ministério da Educação, Seed, n. 22, mar./abr. 2002.

ARENDT, H. A condição humana. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2001, 229 p.

BAUMAN, Z. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BORGES, H. N. Uma classificação sobre a utilização do computador pela escola. Fortaleza, Revista Educação em Debate, ano 21, vol. 1, no 27,pág. 135 a 138, 1999.

BRITO, G. S; PURIFICAÇÃO, I. Educação e Novas tecnologias: um repensar. Curitiba: IBPEX, 2006.

CASALI, A. Empregabilidade e Educação: novos caminhos no mundo do trabalho. São Paulo: Educ, 1997.

CASTELLS, M. A era da informação: Economia, sociedade e cultura – A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CEBRIÁN, J. L. A rede - como nossas vidas serão transformadas pelos novos meios de comunicação. São Paulo: Summus Editorial, 1999.

DEMO, P. Formação Permanente de Professores: educar pela pesquisa. In MENEZES, L.C. (org.) Professores: Formação e Profissão. Campinas, S.P: Autores Associados, 1996.

FORQUIN, J. C. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

IBGE. http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/indicadores/sipd/default.shtm. Acesso em: 13 jul. 2017.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LEITE, L. S. Tecnologia educacional: descubra suas possibilidades na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2003.

LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 6. ed. Porto Alegre: Sulina, 2013.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola – Teoria e Prática. Goiânia: Alternativa, 2004.

LITWIN, E. Os meios na escola. In: LITWIN, Edith(org.).Tecnologia Educacional: Política, Histórias e Propostas. Porto Alegre, RS: Ed. Artes Médicas, 1997. (pp. 121- 132).

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo – Revista de Ciências da Educação, Lisboa (Portugal), n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.

MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. 14. ed. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2003.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasilia, DF: UNESCO, 2011.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. 21 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

OLIVEIRA, D.P.R. de. Planejamento estratégico: conceitos, metodologia e práticas. 22. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

RAMÍREZ, A. G. Manual de Capacitación para Directivos de Centros de Formación. Montevideo: Cinterfor/OIT, 1999.

SANTOS, B.S. & RADTKE, M.L. (2005). Inclusão digital: reflexões sobre a formação docente. In: PELLANDRA, N. M.C., SCHLUNZEN, E. T. M.; JUNIOR, KLAUSS S. Inclusão digital: tecendo redes afetivas / cognitivas. Rio de Janeiro: DP&A.

SAVIANI, D. Saberes implicados na formação do educador. In: Formação do Educador: dever do Estado, tarefa da Universidade. BICUDO, M. A. V.; SILVA JUNIOR, C. A da. (Org.), Vl. 1. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1991.

SIQUEIRA, E. Para compreender o mundo digital. São Paulo: Globo, 2008.

TOFFLER, A. Criando uma nova civilização: a política da 3ª onda. Rio de Janeiro: Record, 1995. 142p.

VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. São Paulo: Arte, 2008.

VOSGERAU D. S. R. A tecnologia educacional face à evolução das correntes educacionais. Contrapontos, UNIVALI, v. 7, p. 269-282, 2007.

ZUBEN, N. Bioética e tecnociências: a saga de Prometeu e a esperança paradoxal. Bauru, SP: Edusc, 2006.

Published

2020-05-19

How to Cite

POSSATO, A. B.; MONTEIRO, P. O. Teachers of information and communication technology: the use of technology as a pedagogical tool. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 125–138, 2020. DOI: 10.17648/2238-037X-trabedu-v29n1-9715. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9715. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS