The elitism of public universities in Brazil:
the challenges of retention for the underclass and the striver
DOI:
https://doi.org/10.69881/mphz1666Keywords:
meritocracy, public universities, permanence, elitizationAbstract
The present article aims to understand how the idea of meritocracy is constructed within the middle classes, based on a reconstruction of Jessé Souza's perspective on social classes, and its relationship with the admission processes of Brazilian universities but, more importantly, the challenges faced by lower classes in remaining in public universities. Thus, the paper synthesizes Jessé Souza's studies on social classes in Brazil, briefly exploring his theoretical assumptions. Furthermore, it addresses the concept of meritocracy prevalent among the middle classes, drawing from this reconstruction of Jessé Souza's ideas. Finally, the article seeks to connect these conceptions with the difficulties faced by lower classes in sustaining their presence in public universities in Brazil, analyzing data and articles. In essence, the study examines the close relationship between social classes, meritocracy, and the perpetuation of an elitist public higher education system in the country.
Downloads
References
ALMEIDA, Wilson Mesquita de. Estudantes com desvantagens sociais e os desafios da permanência na universidade pública. In. Camadas populares e universidades públicas: trajetórias e experiências escolares. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 239 – 273. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2022/01/Camadas-Populares-e-universidades-1.pdf#page=240. Acesso em: 13 dez. 2023.
ALVES FILHO, Manuel. Meritocracia é um mito que alimenta desigualdades, diz Sidney Chalhoub. Jornal da Unicamp, 7 jun. 2017. Disponível em: https://unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2017/06/07/meritocracia-e-um-mito-que-alimenta-desigualdades-diz-sidney-chalhoub/. Acesso em: 8 jan. 2025.
BRASIL. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 30 ago. 2012, p. 1.
DUQUE, Daniel; GÓES, Carlos. Universidade pública e desigualdade de renda no Brasil: fatos, dados e soluções. In: IPEA. Políticas Públicas: avaliando mais de meio trilhão de reais em gastos públicos. Brasília, 2018.
GODOI, Marciano Seabra de; SANTOS, Maria Angélica dos. Dez anos da lei federal das cotas universitárias. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 51, n. 180, 2021, p. 280-305.
GOIS, Antônio. Vagas não trazem pobres à universidade. Folha de S. Paulo, São Paulo, 27 maio 2002. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/educacao/ult305u9250.shtml. Acesso em: 14 dez. 2023.
GOMES, David F. L. Sobre a teoria das classes sociais de Jessé Souza. In: Sociedade, um problema, múltiplos níveis de análise – por um universalismo a partir do sul. Belo Horizonte: Conhecimento, 2023. Cap. 5.
PEREIRA, Samara; PASSOS, Guiomar. Desigualdade de acesso e permanência na universidade: trajetórias escolares de estudantes das classes populares. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 16, 2007, p. 19-32.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017
SOUZA, Jessé. A ralé brasileira: quem é e como vive. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
SOUZA, Jessé. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora?. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Laura Finzi Cosenza Pires, Carolina Augusto de Frias Cardoso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.