Camilo and Brazilian Modernism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2359-0076.43.75.%25p

Keywords:

Camilo Castelo Branco, Brazilian modernism, Brazilian reception of Camilo Castelo Branco

Abstract

This paper contributes to the understanding of Camilo Castelo Branco’s work’s significance in Brazil in the first decades of the 20th century. The research shows a large number of references to Camilo’s name and different ways of reading his work simultaneous to the rise of Brazilian modernism. In this context, three aspects stand out: the popular Camilo in Rio de Janeiro theatres; Camilo’s work being especially favoured by philologists; and the controversial Camilo read by the modernists themselves. More than just an episode in the reception of Camilo’s work in Brazil, the discussion of these three aspects, which are complementary to some extent, seeks to revise a simplified opposition between Camilo’s literature and the aesthetic paths of Brazilian modernism as well as to organise a perspective for future studies.

References

ANDRADE, C. D de. Sobre a tradição em literatura. A Revista, Belo Horizonte, n. 1, p. 32-33, julho de 1925.

ANDRADE, C. D. de; ANDRADE, M. de. Correspondência completa entre Carlos Drummond de Andrade e Mário de Andrade. Prefácio e notas de Silviano Santiago. Organização de Lélia Coelho Frota. Rio de Janeiro: Bem-Te-Vi, 2002.

ANDRADE, C. D. de; COUTO, R. Correspondência. Organização de Marcelo Bortoloti. São Paulo: Imprensa Oficial; Editora da Unesp, 2019.

ANDRADE, M. de. Cartas de Mário de Andrade a Manuel Bandeira. Rio de Janeiro: Organizações Simões, 1958.

ANDRADE, M. de. Memórias de um sargento de milícias. In: ANDRADE, M. de. Aspectos da literatura brasileira. São Paulo: Martins, 1967. p. 123-137.

ANDRADE, O. de. Monteiro Lobato. In: ANDRADE, O. de. Telefonema. São Paulo: Globo, 1996. p. 276-277.

BANDEIRA, M. Andorinha, andorinha. Seleção e coordenação de textos de Carlos Drummond de Andrade. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.

BARROS, A. C. C. de. Notas sobre o humour. Klaxon, São Paulo, n. 2, p. 10-12, junho de 1922.

BEGNAME, S. M. Os anos de formação de Drummond e a experiência de uma modernidade periférica. 2023. 480 f. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, 2023.

BOSI, A. O pré-modernismo. 4. ed. São Paulo: Cultrix, 1973.

BROCA, B. A vida literária no Brasil: 1900. 5. ed. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Letras; José Olympio, 2005.

BUENO, L. Uma história do romance de 30. Campinas; São Paulo: Editora da Unicamp; Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

CANDIDO, A. A Revolução de 1930 e a cultura. In: CANDIDO, A. A educação pela noite. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006. p. 219-240.

CANDIDO, A. Estouro e libertação. In: CANDIDO, A. Brigada ligeira. 3ª ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004. p. 11-27.

CARVALHO, Ronald de. A revolta dos anjos. O Jornal, Rio de Janeiro, v. VI, n. 1543, p. 1, 16 de janeiro de 1924.

CASTELO BRANCO, C. Cancioneiro alegre de poetas portugueses e brasileiros. Braga; Porto: Ernesto Chardron, 1879.

CASTELO BRANCO, C. Coração, cabeça e estômago. Introdução e notas de Adolfo Casais Monteiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1961.

CASTELO BRANCO, C. Estante Clássica da Revista de Língua Portuguesa – Camilo Castelo Branco. Direção de Laudelino Freire. Rio de Janeiro: Lith. Typ. Fluminense, 1922.

CASTELO BRANCO, C. Novelas. Organização de Paulo Castro. Rio de Janeiro: Agir, 1957.

CASTELO BRANCO, C. Os brilhantes do brasileiro. 4. ed. Lisboa: Parceria Antonio Maria Pereira, 1904.

COELHO NETO, H. M. O grande desventurado. Revista da Academia Brasileira de Letras, Rio de Janeiro, ano XVI, n. 41, p. 426-430, maio de 1925.

COMUNICAÇÃO do Gabinete Português de Leitura. Camilo Castelo Branco. Revista de Língua Portuguesa, Rio de Janeiro, n. 17, p. 9-10, maio de 1922.

COSTA, O. Camilo Castelo Branco e o Brasil. Rio de Janeiro: Continental, 1956.

D’ALBUQUERQUE, A. T. O vocabulário de Camilo: Palavras ainda não dicionarizadas. Rio de Janeiro: Minerva, 1937.

DORNAS FILHO, J. Eça e Camilo. Curitiba; Rio de Janeiro; São Paulo: Guaíra, s. d.

FARIA, J. R. (dir.). História do teatro brasileiro: Das origens ao teatro profissional da primeira metade do século XX. São Paulo: Perspectiva; Edições Sesc São Paulo, 2012. v. I.

FARIA, O. de. Lúcio Cardoso. In: CARDOSO, L. Crônica da casa assassinada. Edição crítica de Mario Carelli. 2. ed. Madri; Paris; México; Buenos Aires; São Paulo; Rio de Janeiro; Lima: ALLCA XX, 1996. p. 659-680.

FARO, A. Eça e o Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional; Editora da Universidade de São Paulo, 1977.

FERNANDES, F. Dicionário de verbos e regimes. 34. ed. Porto Alegre; Rio de Janeiro: Globo, 1985.

FONSECA, G. da. Camilo compreendido: Sua vida e suas obras, Seus impulsos para o incesto e o matricídio. São Paulo: Martins, 1953. v. 2 .

FREIRE, L. Intenções. Revista de Língua Portuguesa, Rio de Janeiro, n. 1, p. 5-9, 1919.

IVO, L. A vida misteriosa do romancista Cornelio Penna. In: PENNA, Cornelio. Romances completos. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1958. p. LIII-LXVIII.

LAJOLO, M. et al. De papéis a documentos: Monteiro Lobato (1882-1948) e outros modernismos

brasileiros. Revista Brasileira de Literatura Comparada, Porto Alegre, v. 24, n. 46, p. 131-142, 2022.

LOBATO, M. A barca de Gleyre: Quarenta anos de correspondência entre Monteiro Lobato e

Godofredo Rangel. 3. ed. (da 1ª Série das Obras completas). São Paulo: Brasiliense, 1950. v. 2.

LOPES, Ó. Guimarães Rosa. In: LOPES, Ó. Ler e depois. Porto: Editorial Inova, 1969. p. 309-360.

MARTINS, W. O modernismo (1916-1945). 3. ed. São Paulo: Cultrix, 1969.

MEYER, A. A família dos “farfalhantes”. In: MEYER, A. Preto & Branco. 2. ed. Rio de Janeiro: Grifo Edições; Instituto Nacional do Livro, 1971. p. 171-174.

PAES, J. P. O art nouveau na literatura brasileira. In: PAES, J. P. Gregos e baianos. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 64-80.

PEREIRA, L. M. Cinquenta anos de literatura. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde; Serviço de Documentação, 1952.

PIRES, H. Rui Barbosa e os livros. 5. ed. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 1949.

RIBEIRO, J. Camilo e a literatura brasileira. Revista da Academia Brasileira de Letras, ano XVI, n. 41, p. 422-426, maio de 1925.

ROSA, J. G. 24 cartas de João Guimarães Rosa a Antonio Azeredo da Silveira. Organização de Flavio Azeredo da Silveira. S. l: Éditions FAdS, s. d.

SALLA, T. M. Graciliano na terra de Camões: Difusão, recepção e leitura (1930-1950). Cotia; São Paulo: Ateliê; Nankin, 2021.

SARAIVA, A. Modernismo brasileiro e modernismo português: Subsídios para o seu estudo e para a história das suas relações. Campinas: Editora da Unicamp, 2004.

SENA, J. de. Sobre o modernismo em Portugal e no Brasil: Alguns problemas e clarificações. In: SENA, J. Estudos de cultura e literatura brasileira. Lisboa: Edições 70, p. 363-369, 1988.

SENNA, H. República das letras: 20 entrevistas com escritores. Rio de Janeiro: Gráfica Olímpica, 1968.

SPERBER, S. F. Caos e cosmos: Leituras de Guimarães Rosa. São Paulo: Duas Cidades; Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia do Estado de São Paulo, 1976.

VENANCIO FILHO, F. A glória de Euclides da Cunha. Porto Alegre; Recife; Rio de Janeiro; São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1940.

Published

2025-07-14

Issue

Section

Dossiê: Camilo Castelo Branco e a Irrequieta Heterodoxia

How to Cite

Camilo and Brazilian Modernism. (2025). Revista Do Centro De Estudos Portugueses, 43(75), 16-46. https://doi.org/10.17851/2359-0076.43.75.%p