O CORPO COMO DISCURSO ENTRE A CAPOEIRA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: GINGAS INTERCULTURAIS POSSÍVEIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.46030

Keywords:

Interculturalidade, Capoeira, Educação em Ciências, Decolonialidade

Abstract

The purpose of this paper was to build intercultural gingas between traditional Afro- Brazilian knowledge and science education, taking into consideration the educational processes that are expressed through the body. Ginga is a bodily representation that expresses negotiation in capoeira. In this way, intercultural gingas constitute dialogues based on the theoretical frameworks of critical interculturalism. They were outlined by means of research carried out at the Master's level, in a community with remaining African ancestry that receives the intervention of the Green Room, an extension action of the Federal University of Bahia within the scope of Science Education. The territory experiencing the quilombola certification process is São Francisco do Paraguaçu (Bahia) and since 2014 has been affected by this proposal anchored in the assumptions of Science, Technology and Society. Empirical data were collected through semi-structured interviews with capoeira masters in the region, based on their discursive references to traditional Afro-Brazilian knowledge, and on scientific literature. These lenses made it possible to monitor the pedagogical mediations performed by the Green Room with local residents, in the course of an ethnographic immersion supported by Restrepo (2018). The interface of this relationship was conceived from the perspective of the body as a socio-historical discourse in Bakhtin's (2006) conceptions, resulting in intercultural ginges of dissensus that deny racial- ethnic difference, marking it on a hierarchical basis, and ginges of consensus that treat cultural difference with reciprocity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Taryn Santos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro – Minas Gerais - Brasil.

    Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) e integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Interculturalidade e Educação em Ciências (GEPIC) também vinculado à UFTM. Membra do corpo editorial da Revista Cadernos CIMEAC . Pós-graduada em Psicopedagogia e graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Barão de Mauá em Ribeirão Preto (SP). Possui ampla experiência na área de coordenação pedagógica e como docente nos segmentos da Educação Infantil e Ensino Fundamental I nos anos iniciais, atuando na área educacional desde 1995.

     

     

  • Danilo Kato, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Possui graduação em Ciências Biológicas pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (2003), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2008), e Doutorado no programa de Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, na linha de pesquisa de formação de professores (2014). Atualmente é docente na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) no Departamento de Educação em Ciências da Natureza, Matemática e Tecnologias (DECMT),vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE) no curso de Licenciatura em Educação do Campo. É credenciado, como professor colaborador, junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM. Também é colaborador voluntário do Centro de Investigações de Metodologias Educacionais Alternativas Conexão (CIMEAC), associação sem fins lucrativos e de interesse público com enfoque em estudos sobre Educação Popular. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação de professores e em metodologia de ensino de ciências/biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências, educação ambiental, educação popular, interculturalidade e decolonidade na educação.

Published

2025-02-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
O CORPO COMO DISCURSO ENTRE A CAPOEIRA E A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: GINGAS INTERCULTURAIS POSSÍVEIS . edur [Internet]. 2025 Feb. 10 [cited 2025 Dec. 24];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/46030