PERSPECTIVES ON CONTINUING TRAINING FOR HIGHER EDUCATION TEACHERS

STARTING AND ENDING POINTS

Authors

  • Maria Fátima Barbosa Univ. Católica Santos

Keywords:

Continuing education for teachers

Abstract

This is an evaluative review that aims to discuss the text “Continuing Training of Higher Education Teachers: training and pedagogical practice”. It is assumed that debating continuing education is not an easy task, and that it will be necessary to review concepts, challenges and possibilities so that pedagogical experiences within the scope of continuing education can be analyzed. In view of this and based on the opinion prepared, a debate with the authors of the text and from a hermeneutic perspective, a new analysis was carried out, seeking to revisit the text and the context. It was possible to assume a dialogical dynamic with the authors, based on the results of the research and the analysis of the categories: the place of facilitators and the pedagogical experience of training. It is considered that the text contributes to continued training as it indicates perspectives for professional training, situating the role of facilitators, and sharing the pedagogical experience developed in the UNIVESP training course.

Author Biography

  • Maria Fátima Barbosa, Univ. Católica Santos
    Possui graduação em Letras pela Universidade de São Paulo (1975), graduação em Música pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1981), graduação em Pedagogia - Faculdades Nove de Julho (1985). Possui curso de Especialização em Comunicação e Negócios/Educação Continuada pela New York University (1975), Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (1994) e Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2000). É pós-doutora em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC/SP(2007-2008). Atualmente é assessora das Faculdades Integradas Campos Salles e professora no Mestrado em Educação da Universidade Católica de Santos. É coordenadora regional sudeste da Associação Nacional pela Formação de Profissionais em Educação/ANFOPE e coordenadora do Fórum Estadual Paulista sobre Formação de Professores das Séries Iniciais do Ensino Fundamental. É avaliadora do SINAES. Participa como pesquisadora da Rede Estrado sobre Trabalho Docente e do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade Educação (CIERS-Ed), do Departamento de Pesquisas Educacionais da Fundação Carlos Chagas. Membro do GT de Didática/Anped e membro do Latin American Studies Association/LASA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Didática, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, formação inicial e continuada, trabalho docente, profissão docente, práticas educacionais, políticas públicas de ensino e de formação de professores e avaliação institucional.

Published

2024-10-11

Issue

Section

Resenha Avalativa

How to Cite

PERSPECTIVES ON CONTINUING TRAINING FOR HIGHER EDUCATION TEACHERS: STARTING AND ENDING POINTS. (2024). Educação Em Revista , 40(40). https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/53458

Similar Articles

1-10 of 80

You may also start an advanced similarity search for this article.