NOVOS TEMPOS, NOVAS PERSPECTIVAS: RESSIGNIFICANDO A ESCRITA REFLEXIVA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES NA CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO DIDÁTICO-DIGITAL

Authors

  • Ana Patrícia Sá Martins Universidade Estadual do Maranhão
  • Dorotea Frank Kersch Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Keywords:

Escrita reflexiva, Letramento didático-digital, Formação inicial de professores.

Abstract

NEW TIMES, NEW PERSPECTIVES: GIVING NEW MEANING TO REFLECTIVE WRITING IN INITIAL TEACHER EDUCATION IN THE CONSTRUCTION OF DIDACTIC-DIGITAL LITERACIES

 

ABSTRACT: Our work aims to analyze processes of (trans) formation of future teachers of portuguese language in a course for didactic-digital literacy practices, based on reflective writing in critical reviews. Situated in the interdisciplinary field of Applied Linguistics, we developed a set of literacy events at, for and about the teaching workplace during a didactic multi-course program (PROMULD), which enabled the engagement of future teachers in collaborative didactic projects in real school contexts. The results revealed that the didactic-digital literacy can be constructed from the representations of being and acting teachers, oriented to the ways in which these subjects signify, project and operate reflective writing in the teaching and learning practices of the mother tongue for the didactic multiliteracy. We argue that these practices can collaborate in the responsive and responsible uses of writing in the formative contexts of (future) teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Patrícia Sá Martins, Universidade Estadual do Maranhão

Doutora em Linguística Aplicada pela UNISINOS- RS.Graduou-se em Letras Licenciatura Plena em Espanhol, pela Universidade Federal do Maranhão (2008) e em História, pela Universidade Estadual do Maranhão (2009). Possui Especialização em Língua Portuguesa, pela UEMA e Mestrado em Educação pela UFMA (2011). Atua como professora no Departamento de Letras da Universidade Estadual do Maranhão, dedicando-se, principalmente, à pesquisas quanto a formação de professores e metodologias de ensino de Língua Portuguesa e Literatura no curso de Letras, sobretudo, nos seguintes temas: Tecnologias e mídias digitais, Gêneros digitais e ensino, Formação de professores, Multiculturalismo e Identidade docente

Dorotea Frank Kersch, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Doutora em Educação. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua portuguesa, (multi) letramentos, uso de tecnologias no ensino de línguas, letramento digital/midiático crítico, formação de professores, identidade, atitudes, bilinguismo e variação.

Published

2023-05-02

How to Cite

Sá Martins, A. P., & Frank Kersch, D. . (2023). NOVOS TEMPOS, NOVAS PERSPECTIVAS: RESSIGNIFICANDO A ESCRITA REFLEXIVA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES NA CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO DIDÁTICO-DIGITAL. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20700

Issue

Section

Artigos