BIRDSONG LICENTIATES IN RURAL EDUCATION IN NATURAL SCIENCES OF THE UFRGS

Authors

  • Antonio Marcos Teixeira Dalmolin Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Departamento de Ensino e Currículo da Faculdade de Educação
  • Rosane Nunes Garcia Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Ciências Exatas e da Natureza do Colégio de Aplicação; Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde

Keywords:

Rural Education, Natural Sciences, Interdisciplinarity, Teacher Education, Discursive Textual Analysis

Abstract

The present research had as main objective to understand how Rural Education dialogues with the Sciences of Natural, in teacher training in licentiate courses. The theoretical framework was composed of texts: related to Rural Education, supported by the educator Paulo Freire and contribution by other authors. The investigation was qualitative, of the fieldwork type, that used semi-structured interviews as a research instrument. The research participants were the first graduates of the Licentiate's in Rural Education - Natural Sciences, from the Federal University of Rio Grande do Sul. The analysis technique of the answers obtained in the interviews was the Discursive Textual Analysis (DTA). The results were discussed based on four categories which are: the marks resulting from the training, pedagogy of alternation, training in Natural Sciences and interdisciplinarity. In response to the research problem, interdisciplinarity aimed at understanding the lived world, is the central element that articulates the dialogue between the Rural Education and the Sciences of the Nature, in the trainning teachers in the rural context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Marcos Teixeira Dalmolin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Departamento de Ensino e Currículo da Faculdade de Educação

Licenciado em Física e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é professor do Departamento de Ensino e Currículo, da Faculdade de Educação, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com atuação no Curso de Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza. Também é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFRGS.

Rosane Nunes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Ciências Exatas e da Natureza do Colégio de Aplicação; Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde

Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas; Mestre em Genética e Biologia Molecular e Doutora em Biologia Animal pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professora e pesquisadora no Colégio de Aplicação da UFRGS e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFRGS. Coordena o grupo de pesquisa Alfabetização Científica no Ensino Básico, trabalhando com temáticas relacionadas ao ensino e à aprendizagem das Ciências da Natureza e a interdisciplinaridade no currículo.

Published

2021-04-30

How to Cite

Dalmolin, A. M. T., & Garcia, R. N. (2021). BIRDSONG LICENTIATES IN RURAL EDUCATION IN NATURAL SCIENCES OF THE UFRGS. Educação Em Revista, 37(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20715