CARE FOR HOMOSEXUAL / BISEXUAL WOMEN IN NURSING TRAINING: PERCEPTION OF STUDENTS

Authors

  • Elisabeta Albertina Nietsche Universidade Federal de Santa Maria/ Professora Titular do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria.
  • Tais Tasqueto Tassinari Universidade Federal de Santa Maria/ Doutoranda pela Universidade Federal de Santa Maria
  • Tierle Kosloski Ramos Universidade Federal de Santa Maria/ Doutoranda pela Universidade Federal de Santa Maria
  • Cléton Salbego Universidade Federal de Santa Maria/Doutorando da Universidade Federal de Santa Maria. https://orcid.org/
  • Silvana Bastos Cogo Universidade Federal de Santa Maria/Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria.
  • Andrei Pompeu Antunes Universidade Federal de Santa Maria/ Acadêmico de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria.
  • Aline Gomes Ilha Universidade Federal de Santa Maria/ Mestranda da Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Education nursing, Students nursing, Homosexuality, Female homosexuality

Abstract

In the Sistema Único de Saúde (SUS), completeness is one of the fundamental principles, which requires professionals to have a better knowledge of the user's health situation, considering their relationships and social history, thus ensuring an adequate and quality welcome and service. In addition, the user must be treated without distinction, among which the distinction of gender and sexual orientation is mentioned. Analyze the perception of undergraduate nursing students regarding their education in the care of homosexual and bisexual women and to identify the potentialities and weaknesses found in their academic practices. Exploratory qualitative research. Data collection took place with 15 participants, through a semi-structured interview, from September to October 2015. The analysis and interpretation were based on Bardin Content Analysis. The results were organized into three categories: influences of training on the care provided to homosexual and bisexual women; potentialities in the care of homosexual and bisexual women with regard to academic education; weaknesses and alternatives about training in the care of homosexual and bisexual women. Ultimately, was identified the need to broaden the reflection on the theme in the training, in order to train generalist nurses prepared and safe to perform adequate care to homosexual and bisexual women, taking into account their specificities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisabeta Albertina Nietsche, Universidade Federal de Santa Maria/ Professora Titular do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria.

Enfermeira. Doutora em Enfermagem.  Professora Titular do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria. Endereço postal: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Enfermagem, Campus Universitário - Av. Roraima, Camobi - Santa Maria, RS - Brasil, Telefone: (55) 32208263. Universidade Federal de Santa Maria.

Tais Tasqueto Tassinari, Universidade Federal de Santa Maria/ Doutoranda pela Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem.  Endereço postal: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Enfermagem, Campus Universitário - Av. Roraima, Camobi - Santa Maria, RS - Brasil, Telefone: (55) 32208263. Universidade Federal de Santa Maria.

Tierle Kosloski Ramos, Universidade Federal de Santa Maria/ Doutoranda pela Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem.  Endereço postal: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Enfermagem, Campus Universitário - Av. Roraima, Camobi - Santa Maria, RS - Brasil, Telefone: (55) 32208263. Universidade Federal de Santa Maria.

Cléton Salbego, Universidade Federal de Santa Maria/Doutorando da Universidade Federal de Santa Maria.

Enfermeiro. Doutorando em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Maria. Endereço postal: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Enfermagem, Campus Universitário - Av. Roraima, Camobi - Santa Maria, RS - Brasil, Telefone: (55) 32208263. Universidade Federal de Santa Maria.

Silvana Bastos Cogo, Universidade Federal de Santa Maria/Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria.

Enfermeira. Doutora em Enfermagem.  Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria. Endereço postal: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Enfermagem, Campus Universitário - Av. Roraima, Camobi - Santa Maria, RS - Brasil, Telefone: (55) 32208263. Universidade Federal de Santa Maria.

Andrei Pompeu Antunes, Universidade Federal de Santa Maria/ Acadêmico de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria.

Acadêmico de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria, bolsista do Fundo de Incentivo à Pesquisa (FIPE) . Endereço postal: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Enfermagem, Campus Universitário - Av. Roraima, Camobi - Santa Maria, RS - Brasil, Telefone: (55) 32208263. Universidade Federal de Santa Maria.

Aline Gomes Ilha, Universidade Federal de Santa Maria/ Mestranda da Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira. Mestranda em Enfermagem, bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).  Endereço postal: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Enfermagem, Campus Universitário - Av. Roraima, Camobi - Santa Maria, RS - Brasil, Telefone: (55) 32208263. Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2022-05-06

How to Cite

Albertina Nietsche, E., Tasqueto Tassinari, T., Kosloski Ramos, T., Salbego, C., Bastos Cogo, S., Pompeu Antunes, A., & Gomes Ilha, A. (2022). CARE FOR HOMOSEXUAL / BISEXUAL WOMEN IN NURSING TRAINING: PERCEPTION OF STUDENTS. Educação Em Revista, 38. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26442

Issue

Section

Artigos