AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA

Authors

Keywords:

Transtorno do espectro autista, adolescência, comportamento, inteligência

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is considered a neurodevelopmental disorder, characterized by the difficulty of interpersonal relationships, about 1% of the population is diagnosed with this disorder at some level. This review investigates how national and international scientific publications on autism spectrum disorder in adolescence are characterized between 2010 and 2020. Its general objective is to know what the literature of the last five years presents about ASD in adolescence and as specific objectives to identify, synthesize and analyze the national and international academic production in Spanish and Portuguese on adolescents with ASD. It adopts a qualitative methodology with an integrative literature review in the virtual databases BVS, Scielo, Lilacs; Medline and Pubmed, using the descriptors autistic spectrum disorder, autism, autistic disorder, adolescence and adolescent. It delimits the articles with emphasis on the behavior and intelligence of autistic adolescents. It results in nine articles identified, systematized and analyzed. It concludes that there are different perspectives on autism in adolescence and as a common point concern with aspects related to behavior, communication skills and autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elis Maria Teixeira de Palma Priotto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduação em Enfermagem e Obstetrícia com licenciatura pela Unioeste/Cascavel. Doutorado em Ciências na Universidade de São Paulo - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto USP-RP; Mestrado em Educação pela PUC-PR. Especialização em Administração Hospitalar, São Camilo - SP; Especialização em Adolescência, PUC-PR; Docente do curso de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Ensino na Unioeste/Foz do Iguaçu. Participa do Grupo de Pesquisa em Saúde Coletiva em Enfermagem e é líder do grupo de pesquisa Ensino, pesquisa e prevenção das violências e vulnerabilidades (GEPENSE). Autora dos livros: Dinâmica de grupo para Adolescentes, Violência Escolar: políticas públicas e práticas educativas em Foz do Iguaçu; Perfil do Adolescente e Jovem na Tríplice Fronteira; Violência envolvendo adolescentes na Tríplice Fronteira: Brasil, Paraguai e Argentina; coautora do livro Adolescentes: uma abordagem multidisciplinar; Com experiência e pesquisas na área de Ensino; Enfermagem e Licenciatura; Adolescência; Violências.

Published

2021-12-10

How to Cite

SERBAI, F., & Priotto, E. M. T. de P. (2021). AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA . Educação Em Revista, 37(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26472