REMOTE TEACHING FOR STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS AT FEDERAL INSTITUTES

Authors

Keywords:

special education, covid-19, educational planning, federal institute, professional education

Abstract

Due to the Covid-19 pandemic and the required social distance measures, presential classes were suspended in early 2020, and the aim of the study was to analyze how was in this scenario the practice of educational planning for students with Special Education Needs (SEN) at the Federal Institutes of Education, Science and Technology (FIs). The exploratory and descriptive approach, of the type of survey research, was carried out with 168 professors from different campuses of the FIs. Data collection was performed using a questionnaire (Google Forms). The data obtained were systematized, organized and analyzed quantitatively and qualitatively into thematic categories, following the instrument's variables. The results showed that teachers sought different alternatives in remote education, such as collaboratively planning; adopt different procedures in specific planning; predict changes in pedagogical practice; use didactic material and adapted assessments, etc. Technologies and the virtual environment were considered in both positive and challenging aspects. It is concluded that the demand to meet the educational needs of these students in remote education required the redesign of pedagogical processes, with different actions, which varied depending on each institute. However, there was a lack of guidelines to develop the individualized teaching plan, as well as greater articulation with special education teachers, which can impact the quality of teaching and learning at SEN students. It is suggested that further research be developed, seeking to further deepen and evaluate teaching experiences during remote teaching in the context of the pandemic.

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Author Biographies

Melina Brandt Bueno, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Campus de Rio Claro/SP. Especialista em Atendimento Educacional Especializado e Educação Especial pela Universidade Cândido Mendes. Mestra em Educação Especial pelo Programa de Pós-graduação em Educação Especial (PPGEEs), da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Doutoranda em Educação Especial pelo PPGEEs - UFSCar. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Escolarização da Pessoa com Deficiência (GEPEPD-UFSCar). Professora de Educação Básica I e Professora de Educação Básica II - Educação Especial, na Prefeitura Municipal de Rio Claro/SP.

Graciliana Garcia Leite, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Especialização em Diversidade e Educação Inclusiva no Contexto das Ciências pela Universidade Federal de Mato Grsso (UFMT) e Especialização em Gestão de Pessoas e Projetos Sociais pela Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI).Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e Doutoranda pela mesma instituição.Graduanda em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual de São Paulo (UNESP) Campus de Araraquara.

Carla Ariela Rios Vilaronga, Instituto Federal de São Paulo

Pedagoga formada pela UNESP campus de Rio Claro (2007), durante a graduação em Pedagogia realizou intercâmbio na Universidad Nacional de Entre Rios, na Argentina, onde cursou disciplinas no curso de Ciências da Educação. Em 2010 finalizou o Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Educação em Educação (UNESP), linha de pesquisa Docência, práticas escolares e formação de professores. Doutorada pelo Programa de pós em Educação Especial pela UFSCar em 2015, durante o doutoramento realizou estágio doutoral na Universidad de Alcalá- Alcalá de Henares- Madrid- Espanha. Atuou no CECEMCA- Centro de Educação Continuada em Educação Matemática, Cientifica e Ambiental como formadora de professores (Unesp- Rio Claro) De 2009 até 2015 trabalhou como pedagoga no Curso de Licenciatura em Educação Especial na Universidade Federal de São Carlos- UFSCar, tendo como principais atividades a participação em atividades relacionadas a oficinas pedagógicas, disciplinas práticas e cursos da área para alunos e professores da Rede Regular de Ensino. Desde dezembro de 2015 é docente no Instituto Federal de São Paulo, Campus São Carlos. Tem se dedicado em pesquisas relacionadas a Formação de Professores, Formação de Professores em Educação Especial e Ensino Colaborativo.

Enicéia Gonçalves Mendes, Universidade Federal de São Carlos

Doutorado em Psicologia pelo IP-USP (1995), Mestrado em Educação Especial na UFSCar, Graduação em Psicologia na FCLRP-USP. Professora Titular da Universidade Federal de São Carlos, docente do Depto de Psicologia, do Programa de Pós-Graduaçao em Educação Especial, coordenadora da rede de pesquisadores do Observatório Nacional de Educação Especial (ONEESP), líder do Grupo de Pesquisa sobre Formação de Recursos Humanos em Educação Especial (GP-FOREESP). Coordenadora do Programa de Extensão sobre Formação Continuada em Educação Especial PROEX/UFSCAR) . Estágios no exterior (Estados Unidos, França, México e Peru), e pós-doutorado na Université Paris V- Sorbonne na França (2007-2008) e na Universidade de Salamanca na Espanha (2017-2018). Atua na área de Educação com ênfase em Educação Especial. Desenvolve e orienta pesquisas sobre inclusão escolar, formação e política educacional. Ex-Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores da Educação Especial- ABPEE (2013-2016). Presidente da comissão Organizadora do IV, V, VI, VII e VIII Congresso Brasileiro de Educação Especial (CBEE). Ex- Membro do Comitê Assessor do CNPq (2015-2016). Ex- Membro da Comissão de Avaliação de Programas de Pós-Graduação da CAPES (2005). Bolsista Produtividade em Pesquisa 1B do CNPq. Citações: h-index 4 na Base Scopus; Índice h=31 e Índice i10=72 na Base Google Scholar.

Published

2022-10-17

How to Cite

Brandt Bueno, M., Garcia Leite, G., Ariela Rios Vilaronga, C., & Gonçalves Mendes, E. . (2022). REMOTE TEACHING FOR STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS AT FEDERAL INSTITUTES. Educação Em Revista, 38. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/33814

Issue

Section

Artigos