ACTIVE METHODOLOGIES AND EVALUATIVE PORTFOLIOS

WHAT DO RESEARCHES IN BRAZIL SAY ABOUT THEIR RELATION?

Authors

  • Rosilei Ferrarini PUCPR
  • Marilda Aparecida Behrens Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Patrícia Lupion Torres Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Keywords:

Active methodologies, portfolios, learning assessment, educational paradigms, integrative systematic review

Abstract

This qualitative research consisted of an integrative systematic review of Brazil's scientific production, considering peer-reviewed articles in the educational field. It sought to answer the problem: ¿what is the relationship between active methodologies and the use of portfolios as an assessment procedure? The objective was to investigate the necessary relationship between theory and practice from a complex view in education. The data were collected from the Capes, Scielo, and Redalyc platforms. With 115 initial articles, after treatment with inclusion and exclusion criteria, 25 publications were obtained for final analysis. It was found that active methodologies and portfolios are primarily applied in health education in undergraduate courses. Three central relations were identified: legal, educational, and pedagogical relations. They ally problematization methodologies to the use of portfolios and, in addition to assessment, they confer on the portfolio itself the estatus of teaching, learning, and assessment method and the attribute of reflection. As an innovative vision of pedagogical practice, they are based on the conception of education of the complexity paradigm (MORIN, 2001; 2007) allied to transformative education (FREIRE, 1992; 1996).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosilei Ferrarini, PUCPR

Doutoranda em Educação pela PUCPR. Mestre em Educação pela PUCPR (2019). Graduação em Pedagogia pela UFPR (1992) com especialização em Psicopedagogia pela PUCPR (1995). Membro do grupo de pesquisa PRAPETEC PUCPR – Práticas Pedagógicas no Ensino Aprendizagem com Tecnologias Educacionais. Pesquisadora bolsista deste grupo de pesquisa.

Marilda Aparecida Behrens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Pesquisadora Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2. Possui graduação em Pedagogia pela UFPR, em Orientação Educacional (1973) e em Supervisão Escolar (1977), Mestrado em Educação (Currículo) pela PUCSP (1991) e Doutorado em Educação (Currículo) pela PUCSP (1996). Pós-doutorado pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto – Portugal.  Desde 1975 atua na PUCPR, na qual é professora Titular. Coordena o Grupo de Pesquisa PEFOP- Paradigmas Educacionais e Formação de Professores e atua como pesquisadora no grupo PRAPETEC- Práticas Pedagógicas no Ensino Aprendizagem com Tecnologias Educacionais. Coordena uma Rede de Pesquisa em Formação de professores do Brasil e de Portugal, no paradigma da complexidade e da transdisciplinaridade, pela PUCPR com a Universidade do Porto, Universidade de Lisboa, Universidade de Braga, Universidade do Minho, Universidade de Coimbra, Universidade Aberta de Portugal, incluindo outros quatro grupos de pesquisa brasileiros.

Patrícia Lupion Torres, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Bolsista Produtividade em Pesquisa CNPQ. Possui graduação em Pedagogia pela PUCPR (1981), Mestrado em Educação pela PUCPR (1994), Doutorado em Engenharia de Produção - Mídia e Conhecimento, pela UFSC (2002) e Pós-doutorado pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto- Portugal. Atualmente é Coordenadora do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação da PUCPR, professora titular e permanente do Mestrado e Doutorado em Educação da PUCPR. Coordenadora do Grupo de Pesquisa PRAPETEC PUCPR -Práticas Pedagógicas no Ensino Aprendizagem com Tecnologias Educacionais

Published

2022-10-17

How to Cite

Ferrarini, R., Behrens, M. A., & Torres, P. L. (2022). ACTIVE METHODOLOGIES AND EVALUATIVE PORTFOLIOS: WHAT DO RESEARCHES IN BRAZIL SAY ABOUT THEIR RELATION?. Educação Em Revista, 38. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/34179

Issue

Section

Artigos