NOW, THE WORD OF THE CHILDREN! THE DISCURSIVE EXCHANGE DURING COLLABORATIVE WRITING ACTIVITIES

Authors

Keywords:

Early Childhood Education Written language Group writing

Abstract

The literature indicates that young children can construct a meaningful interaction with written texts and show interest in producing them (Rego, 1988; Mayrink-Sabinson, 1998; Souza, 2003). However, there are few studies that investigate how children partake in situations in which texts are produced collaboratively, having the teacher as a scribe. In this context, the present research analyzed the discursive exchanges between children aged 5 and 6 and their teacher, during group writting activities performed in two classes in the final stage of kindergarten in two public schools. Based on a sociodiscursive approach to written language (Bronckart, 1999; Schneuwlly, 2004) text production activities, led by each teacher, were video-recorded, transcribed and analysed qualitatively. The data showed the active participation of children in the production of different discursive genres, sharing in this process, knowledge and reflections on different dimensions involved in textual production (i.e. genres characteristics, socio-interactive aspects, generation of textual content, the graphic signs used for writing and the revision of writing). Teacher mediation, in a dialogical perspective and with interventions that drew children's attention to such dimensions, proved to be a key element in enhancing children's engagement in the activity and in promoting a co-authoring experience in the writing of texts. We concluded that discursive exchanges, mediated by teachers during group writing activities, can stimulate significant learning situations shared among children.

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Author Biographies

Fernanda Michelle Pereira Girão, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Pernambuco. Pedagoga e Mestre em Educação pela mesma Universidade. Atuou como membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL/ UFPE) em pesquisas e trabalhos de assessoria pedagógica, bem como de formação continuada de professores nas áreas de Educação Infantil, alfabetização e letramento. Atuou como docente no Ensino Superior e também na Educação Básica, em turmas de Educação Infantil, anos iniciais do Ensino Fundamental e EJA, nas redes municipais de ensino de Olinda e Recife. Integrou o corpo docente que fundou o Centro Municipal de Educação Infantil - CMEI Professor Paulo Rosas, convênio entre a Prefeitura do Recife e a Universidade Federal de Pernambuco. Ainda pela Secretaria de Educação, Esporte e Lazer do Recife - SEEL, atuou como Coordenadora Pedagógica e como Técnica da Diretoria Geral de Ensino e Formação Docente, nas Gerências de Educação Infantil e de Educação de Jovens e Adultos. É Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE), onde atuou na Coordenação Adjunta Pedagógica do PRONATEC e na Coordenação de Projetos Pedagógicos e Formação Continuada Docente. Atualmente, participa da equipe de assessoria pedagógica da Pró-Reitoria de Ensino no que se refere às questões ligadas à Educação profissional, Técnica e Tecnológica. Integra, ainda, um grupo de pesquisa vinculado à UFPE, que analisa práticas de leitura e escrita na Educação Infantil.

Ana Carolina Perrusi Brandão, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (1994) e PhD em Psicologia pela University of Sussex (2004). Em 2015-2016 realizou pós doutorado na University of Oxford. É professora associada do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), desenvolvendo atividades de ensino e orientação de alunos no curso de Pedagogia e na Pós-graduação em Educação. É líder do grupo de pesquisa Práticas de Leitura e Escrita na Educação Infantil (PLEEI), desenvolvendo estudos nas áreas de letramento e processos iniciais de apropriação da linguagem escrita por crianças. É membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL / UFPE), onde participa de atividades de formação de professores e de produção e análise de materiais didáticos. Entre 2012 e 2014, assumiu a função de Coordenadora de Ações Pedagógicas no Centro Municipal de Educação Infantil Professor Paulo Rosas que funciona no campus da universidade e é vinculado à Progepe/ UFPE. Desde junho de 2016, reassumiu essa função.

Published

2022-10-17

How to Cite

Fernanda Michelle Pereira Girão, & Ana Carolina Perrusi Brandão. (2022). NOW, THE WORD OF THE CHILDREN! THE DISCURSIVE EXCHANGE DURING COLLABORATIVE WRITING ACTIVITIES. Educação Em Revista, 38. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/34877

Issue

Section

Artigos