RITES ABOUT THE SENSITIVE: THE EXAMS AT THE MODERN SCHOOL IN BARCELONA

Authors

Keywords:

history of the curriculum, history of the senses and sensibilities, modernity, modern school at barcelona, anarchism

Abstract

I analyze in the present paper a set of prescriptions regarding the use of exams, which were originated in the experience of the Modern School at Barcelona (1901-1906), during the first decade of the 20th century. Cited as current ritual among the scholar experiences at the time, even being attributed the character of innovation by education renovator intellectuals, I verify how it took place such procedure in the Modern School based on the analytical orientations of Ivor Goodson about the Social History of Curriculum. For the goals of this research, I mobilize a set of records about the exams extracted from the Boletin de la Escuela Moderna (1901-1906), official body of the aforementioned school. However, several other types of documentation compose the corpus of references for the analysis such as pedagogical magazines, iconography, journals etc. Throughout the analysis, I observe the methods of how the exams were mobilized regarding the formation of infancy, especially, as a pr ocedure capable of educating their sensibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Henrique Prado da Silva, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Castelo Branco (2013). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) (2015) e doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2021), na linha de História da Educação. Foi professor do ensino básico do município de Belford Roxo, no Rio de Janeiro, atuando com turmas do ensino fundamental. Atualmente é Professor do Ensino, Básico, Técnico e Tecnológico, no Instituto Federal do Norte de Minas Gerais. Suas pesquisas se concentram nas áreas da História da Educação; História da Educação do Corpo e das Sensibilidades; História do Currículo e História da Escola e Escolarização no Brasil, sobretudo, os fenômenos ocorridos no tempo histórico denominado de Modernidade e as experiências escolares socialistas e do movimento operário no país.

Published

2022-08-22

How to Cite

Prado da Silva, P. H. (2022). RITES ABOUT THE SENSITIVE: THE EXAMS AT THE MODERN SCHOOL IN BARCELONA. Educação Em Revista, 38. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35859

Issue

Section

Artigos