RELAÇÃO ENTRE A SATISFAÇÃO DA COMPETÊNCIA, AUTONOMIA E VÍNCULOS SOCIAIS E O DESINTERESSE PELAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

  • Ellen Aniszewski Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • José Henrique Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Keywords:

Motivation, Basic Psychological needs, Teaching, Learning, Scholar Physical Education

Abstract

This article shows causes for the lack of interest of sixth and ninth grade students in physical education classes based on the satisfaction of Basic Psychological Needs (BPN), as well as by the interpretation of reasons given by students for being apart of subject classes. The sequential mixed method was used, in which the sample of initial phase of quantitative characteristic (extensive) was composed by 153 studentes, followed by the intensive phase, of qualitative nature, which had 12 students. The result show that girls feel less attended to their BPN when compared to boys, in sixth grade, with an emphasis on competence dimension, expanding to autonomy and relatedness in the ninth grade. In line with the research objectives, this study indicates that lack of ability (competence), lack of diversification of contents beyond popular coletive sports (competence/autonomy) and lack of opportunities to participate in decision-making (autonomy) are some of the reasons that lead to students disinterest in physical education classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ellen Aniszewski, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutoranda em Educação pelo do Programa de Pós Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Mestre em Educação (PPGEDUC / UFRRJ) Graduada em Educação Física (licenciatura plena) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003). Professora Auxiliar I na Universidade Estácio de Sá (UNESA). Pesquisadora vinculada ao Grupo Pesquisa em Pedagogia da Educação Física e do Esporte (GPPEFE), no Departamento de Educação Física, UFRRJ. É professora efetiva do Município do Rio de Janeiro (SME / RJ)  e do Governo do Estado (SEEDUC / RJ). Pesquisa motivação em ambientes de aprendizagem.

José Henrique, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1983), Mestrado em Ciências da Motricidade Humana pela Universidade Castelo Branco (1996) e doutorado em Ciências da Educação - Motricidade Humana pela Faculdade de Motricidade Humana - Universidade Técnica de Lisboa (2004). Atualmente é professor Associado III da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Tem experiência nas áreas de Educação e Educação Física Escolar, com ênfase na Formação profissional, estágio curricular supervisionado, análise do processo ensino-aprendizagem, Motivação na educação Física Escolar, atualmente atuando principalmente nos seguintes temas: formação profissional e continuada em Educação Física, Estágio Currilular Supervisionado e Motivação na educação física escolar. É líder do Grupo de Pesquisa em Pedagogia de Educação Física e Esporte, Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da UFRRJ (PPGEDUC), Coordenador das atividades de Estágio Supervisionado do Curso de Educação Física da UFRRJ e Coordenador do PIBID Educação Física UFRRJ/CAPES.

Published

2023-03-20

How to Cite

Aniszewski, E., & Henrique, J. (2023). RELAÇÃO ENTRE A SATISFAÇÃO DA COMPETÊNCIA, AUTONOMIA E VÍNCULOS SOCIAIS E O DESINTERESSE PELAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO FUNDAMENTAL. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/36854

Issue

Section

Artigos