POLITICAL SENSITIVITY AND PERFORMATIVITY OF ETHICAL EDUCATION

Authors

Keywords:

Precarity, Political performativity, Ethical Educacion, Michel Feher, Athanasiou & Butler

Abstract

Foucault said that governing is shaping the conduct of individuals: more broadly, says Michel Feher, specific modes of government have established throughout history different representations of the human condition, shaping values, aspirations, and ways of being. Now, the sensitivity inherent to neoliberalism is characterized by the reinforcement of narcissism, by little attention to the other, by indifference. The article intends to present the answer that Judith Butler and Athena Athanasiou offer to this framework, based on a radical critique of the theory of recognition and the figure of the owner, «sovereign and unitary subject», who thinks he has assured safety and comfort. Their defense of the political performativity of the precarious situation – a condition that, after all, we all share – opens undoubtedly the way for thinking about ethical education today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lílian do, UERJ

Professora titular de Filosofia da Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, graduou-se em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1978) e tem doutorado em Educação pela Universidade de Paris V - René Descartes (1982). Realizou dois estágios de pós-doutorado, em 1991 e 2007, na École des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Sua atuação e trabalhos concentram-se na área de Filosofia da Educação e têm como principais temas: educação democrática, o papel da filosofia da educação, autonomia e criação humana, escola pública, teoria e prática da formação humana. No campo da Filosofia da Educação, dedica-se com especial atenção às contribuições de Cornelius Castoriadis, Hannah Arendt e de Aristóteles.

Published

2023-07-13

How to Cite

Lílian do. (2023). POLITICAL SENSITIVITY AND PERFORMATIVITY OF ETHICAL EDUCATION. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37943

Issue

Section

Artigos