BURNOUT SYNDROME, LIFE SATISFACTION, SELF-ESTEEM AND OPTIMISM IN UNIVERSITY TEACHERS DURING REMOTE EDUCATION

Authors

  • Letícia Campos de Toledo Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Carolina Rosa Campos Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Keywords:

University professors, Mental Illness, Coronavirus, Mental Health, Positive Psychology

Abstract

This research sought to investigate characteristics of Burnout Syndrome, life satisfaction, self-esteem and optimism in university professors during remote teaching established by the contingency of the pandemic caused by COVID-19. Participants were 98 teachers aged between 31 and 64 years (M=43.35; SD=7.98; 60.20% women) who answered the sociodemographic questionnaire and use of technologies, Burnout Characterization Scale, Life Satisfaction Scale and Rosenberg's Self-Esteem Scale. The results indicated the prevalence of professors in courses related to the health area, and who carried out activities beyond classes, using different digital platforms. An increase in subjects taught between academic periods, accompanied by the perception of weekly working hours, was observed. Regarding the instruments, self-esteem rates were below average, optimism within the average value, and life satisfaction above average. As for burnout, low levels were observed, with emphasis on the lack of personal fulfillment at work and emotional exhaustion. As for the correlation analyses, women had higher averages related to mental health and men had a higher average of burnout, with a significant relationship between age and optimism, although no significant differences were found in mental health indices as the period progressed. remote. Limitations regarding the number of participants and the burnout instrument used suggest that new studies be conducted in order to obtain a more assertive understanding of the mental health of university professors.

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Author Biographies

Letícia Campos de Toledo, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

  • Ensino Médio completo pelo Centro Educacional Edelweiss (CEE) - 2015/2017.
  • Graduanda do 8° período de psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) - 2018/2022.
  • Coordenadora no cargo de Secretária Geral da “Liga Acadêmica de Psicologia e Audiovisual” da UFTM - 2019/2022.
  • Projeto de Pesquisa e Iniciação Científica com o tema “Síndrome de Burnout, satisfação de vida, autoestima e otimismo em docentes universitários durante o ensino remoto” - 2020/2021.
  • Consultora da área de Projetos da Empresa Júnior “Innovare Jr - Consultoria em Psicologia”, vinculada ao curso de psicologia da UFTM - 2021.
  • Coordenadora da área de Relacionamento Voluntário do Centro de Voluntariado Universitário (CVU) de Uberaba - 2021.
  • Diretora da área de Projetos da Empresa Júnior “Innovare Jr - Consultoria em Psicologia”, vinculada ao curso de psicologia da UFTM - 2022.

Diretora da área de Relacionamento Voluntário do Centro de Voluntariado Universitário (CVU) de Uberaba - 2022.

Carolina Rosa Campos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

  • Mestrado e Graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Campinas - SP.
  • Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - SP.
  • Pós doutorado pela Universidade São Francisco (USF) na área de medidas psicométricas.
  • Atual professora no curso de graduação e pós graduação de Psicologia da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).
  • Atual Coordenadora do Curso de Psicologia (gestão 2021-2023).
  • Atual Coordenadora do Laboratório de Avaliação Psicológica da UFTM.
  • Parecerista AD HOC do Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos (SATEPSI).
  • Membro da diretoria da Associação Brasileira de Criatividade e Inovação (Criabrasilis) e da Associação Brasileira de Psicologia Positiva.
  • Membro do Grupo de Trabalho Psicologia Positiva e Criatividade da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP).
  • Atua sobre os principais temas: avaliação psicológica, habilidades cognitivas, pessoas com deficiência, inclusão, educação, inclusão escolar.

Published

2023-08-25

How to Cite

Campos de Toledo, L., & Rosa Campos, C. (2023). BURNOUT SYNDROME, LIFE SATISFACTION, SELF-ESTEEM AND OPTIMISM IN UNIVERSITY TEACHERS DURING REMOTE EDUCATION. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39136

Issue

Section

Artigos