MENTORING IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS RELATED TO THE PLANNING OF THEIR CLASSES, INTEGRATING TECHNOLOGIES

Authors

  • Samuel Flores Univates
  • Maria Madalena Dullius

Keywords:

Mentoring, Professional development, Planning, Digital Technologies.

Abstract

MENTORING IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS RELATED TO THE PLANNING OF THEIR CLASSES, INTEGRATING TECHNOLOGIES
ABSTRACT: This article refers to Mentoring in the professional development of teachers in relation to the planning of their classes with the integration of technologies. The research follows a qualitative approach and the context was a practice carried out with two mathematics teachers from Basic Education, from the Public Network, from weekly meetings that extended over the period of 7 meetings, requiring adaptations in practices as a result of the COVID Pandemic. -19. The general objective was to identify how the mentoring strategy can influence the professional development of Mathematics teachers in relation to the planning of their classes with the integration of technologies. Based on the study carried out, it was possible to understand that mentoring is an effective strategy for the integration of technological tools in the planning of mathematics classes, effectively cooperating in the development of well-designed plans. There are very significant results regarding the safer posture of the educators, after practices, analyzes and reflections, understanding the need for care in planning to develop the desired objectives in their classes.
Keywords: Mentoring, Professional development, Planning, Digital Technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samuel Flores, Univates

Graduado em Matemática - Licenciatura, pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2017). Mestre em Ensino de Ciências Exatas, pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES - (2021). Possuo, também, formação no curso técnico em Recursos Humanos - Eixo Tecnológico Gestão e Negócios, pelo Colégio Evangélico Martin Luther (2014). Realizei um curso de curta duração em Formação de professores, práticas pedagógicas e saberes docentes, no ano de 2014, na Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) e outro curso de curta duração em AVALIAÇÃO ESCOLAR: Sua relação com práticas inclusivas a partir do ensino colaborativo em educação especial, no ano de 2017, na UNISC. Atualmente sou Assistente de Recursos Humanos, na empresa familiar - Canaã Materiais para Construção.

Maria Madalena Dullius


Possui Licenciatura Curta em Ciências e Licenciatura Plena em Matemática pela Fundação Alto Taquari de Ensino Superior, Mestrado em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade de Burgos-Espanha. Atualmente é professora Titular da Universidade do Vale do Taquari - Univates, atuando no Programa em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE) e no Programa em Ensino (PPGEnsino). Foi coordenadora do PPGECE e do PPGEnsino e Pró-Reitora de Pesquisa, Extensão e Pós-Graduação. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática Aplicada e Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Resolução de Problemas, Tecnologias no Ensino, Atividades Experimentais e Formação de Professores.

Published

2024-02-16

How to Cite

Flores, S., & Dullius, M. M. (2024). MENTORING IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS RELATED TO THE PLANNING OF THEIR CLASSES, INTEGRATING TECHNOLOGIES. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39452

Issue

Section

Artigos