REMOTE EDUCATION IN THE CONTEXT OF COVID19 IN MOZAMBIQUE

A LOOK AT THE ACCESS CONDITIONS

Authors

  • Ricardo Antonio Gonçalves Teixeira Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás
  • ANTÓNIO CIPRIANO P. GONÇALVES Faculdade de Educação/Universidade Eduardo Mondlane
  • ADÉRITO NANDJA JORGE Faculdade de Educação/Universidade Eduardo Mondlane

Keywords:

Mozambique, COVID-19, Basic Education, remote education, access conditions

Abstract

This article contemplates the context of basic education in Mozambique and aims to understand, from the COVID 19 mitigation measures adopted by the education sector, the different realities arising to analyze the feasibility of teaching activities, through remote classes in Mozambique. For this purpose, we used data from the Recenseamento Geral da População e Habitação de Moçambique, from the 2007 and 2017 censuses, as well as the study carried out by the Faculdade de Educação da Universidade Eduardo Mondlane together with the Education for All Moviment   - Movimento Educação para Todos -  (MEPT). As a result, among others, the research exposes the lack of schooling of a large part of the Mozambican population of school age, whose reality is asserted in adults aged over 20 years and, in particular, women; links non-schooling and school dropout to marriage and premature motherhood; and, it indicates, in women who remain in the schooling process, an important reduction in the percentage of rise in academic levels. Regarding compliance with COVID 19 mitigation measures, based on pedagogical didactic strategies, in the context of emergency remote education, the study reveals that the precarious structural and infrastructural conditions available, whether on the part of schools, teachers and families, impact on the access and quality of learning for students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Antonio Gonçalves Teixeira, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás

Licenciatura em matemática e pedagogia e bacharel em administração. Mestrado e doutorado na área de educação. Pós- doutorado em tecnologias de investigação pelo departamento de educação e psicologia da Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal. Pós-doutorado em tecnologias assistivas pela Faculdade de Engenharia Elétrica da Universidade de Uberlândia - UFU, Uberlândia, MG. Pós-doutorado em mídias interativas pelo Programa Avançado de Culturas Contemporâneas da Universidade do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, RJ. Pós-doutorado em educação, inclusão e saúde, pela Faculdade de Ciências Médicas da Universidade de Campinas – Unicamp, Campinas, SP. Professor adjunto da Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia, Goiás, onde atua como docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e da área de Fundamentos e Metodologia de Matemática da Faculdade de Educação da UFG.

 

Lattes:

Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/0272312162765846

ID Lattes: 0272312162765846

Última atualização do currículo em 09/07/2022

 

ANTÓNIO CIPRIANO P. GONÇALVES , Faculdade de Educação/Universidade Eduardo Mondlane

Professor at the Postgraduate Program in Education and at the Faculty of Education at Eduardo Mondlane University, Maputo, Mozambique.

ADÉRITO NANDJA JORGE, Faculdade de Educação/Universidade Eduardo Mondlane

Professor in the area of ​​school inclusion at the Faculty of Education of Universidade Eduardo Mondlane, Maputo, Mozambique.

Published

2024-07-12

How to Cite

Antonio Gonçalves Teixeira, R., CIPRIANO P. GONÇALVES , A., & NANDJA JORGE, A. (2024). REMOTE EDUCATION IN THE CONTEXT OF COVID19 IN MOZAMBIQUE: A LOOK AT THE ACCESS CONDITIONS. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40424

Issue

Section

Artigos