CONCEPTIONS OF DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT

PHENOMENOGRAPHIC STUDY WITH DIRECTORS OF PUBLIC SCHOOLS

Authors

  • Rubens Amaro Universidade Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0003-4183-3562
  • Luciana Schunk Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo
  • Márcia Juliana D'Angelo Fucape Business School

Keywords:

democratic school management, public school, school principals, participation, phenomenography

Abstract

Given the scarcity of empirical studies on democratic school management in Brazil, the objective of this research is to analyze, in the light of phenomenography, the different conceptions of democratic school management and their implications for the management practices of public school principals. Data production took place through in-depth individual interviews with 19 principals of municipal elementary schools. Data were analyzed using a phenomenographic protocol established in the literature. Three different conceptions of democratic school management were identified: (1) as role fulfillment; (2) as input for decision making; (3) as meeting the needs of the community. The main contribution of this research is to show how these conceptions induce school principals to different democratic management practices. Another contribution is to offer an alternative interpretation to the role of street-level bureaucrats and other actors who modify a public policy when implementing it. The findings also show that the promotion of participation, through dialogue, fosters organizational authorship. Finally, phenomenography is presented as a promising research method for the field of school management.

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Author Biographies

Rubens Amaro, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Administração da UFES nas áreas de Aprendizagem e Competências e Teorias Organizacionais. Doutor em Administração pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e mestre em Administração pela Universidade Federal do Espírito Santo. Revisor de Periódicos nacionais. Membro do CEAGE – Centro de Estudos de Aprimoramento da Gestão Escolar, vinculado à Linha de Pesquisa Gestão, Formação e Práticas Educacionais, ambos registrados no CNPq.

Luciana Schunk, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Espírito Santo e graduada em Administração pela Faculdade Batista de Vitória. Atualmente é assistente em administração do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública.

Márcia Juliana D'Angelo, Fucape Business School

Professora Associada na Fucape Business School nas áreas de Estratégia e Organização. Doutora e Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Também tem o título de Master in Business Administration (MBA) pela Warwick Business School, Inglaterra. Revisora de periódicos nacionais e internacionais. Pesquisadora nas temáticas de estratégia e ESG e estudos organizacionais em sustentabilidade. Bolsista Pesquisador Capixaba pela Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo (FAPES). Coordenadora do CEAGE – Centro de Estudos de Aprimoramento da Gestão Escolar, vinculado à Linha de Pesquisa Gestão, Formação e Práticas Educacionais, ambos registrados no CNPq.

Published

2024-10-11

How to Cite

Amaro, R., Schunk, L., & Juliana D’Angelo, M. (2024). CONCEPTIONS OF DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT: PHENOMENOGRAPHIC STUDY WITH DIRECTORS OF PUBLIC SCHOOLS. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/41837

Issue

Section

Artigos