RESTORATIVE MODERNIZATION AND TRANSFORMISM IN PERNAMBUCO HIGH SCHOOL POLICY

STRATEGIES FOR PASSIVATION OF BUSINESS HEGEMONY

Authors

Keywords:

high school – Pernambuco, hegemony, revolution passive, transformism, corporate reform

Abstract

The text examines the political-ideological dynamics and the business hegemony content
in high school policy in Pernambuco. The analysis focuses on the intellectual politics organizers, the
private apparatus of hegemony, as political-ideological orientations and the behavior of the
representatives of the subalterns in front of Procentro and, later, the Integral Education Program. For
that, official documents and institutions were analyzed in the light of Gramscian categories, highlighting
the passive revolution and transformism. It is concluded that business hegemony in politics expresses a
movement of modernization-restoration of managerial rationality, reviewing ideological aspects
secondary to business hegemony to incorporate, residually, the demands of subalterns. This results in a
project, in terms of appearance, more “social” and “inclusive” of management, which, in turn, leads to
phenomena of transformism as expressions of the passiveness of positions to the managerial model. It
is also noteworthy that the modernization-restorative movement analyzed in Pernambuco is part of a
historical bloc led by progressive sectors of politics and civil society that characterizes a passive Brazilianstyle revolution and its social-liberalism (CASTELO, 2011).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

John Mateus Barbosa, IFCE

Doutor em Educação (UFPE). Professor EBTT no Instituto Federal do Ceará - Campus Iguatu-IFCE/Iguatu-CE-Brasil. Áreas de atuação: Política Educacional, Trabalho Docente, Ensino Médio. Líder do Grupo de Pesquisa "Laboratório de Estudos, Pesquisa e Extensão no Ensino Médio - LEPEem". Coordenador do projeto de pesquisa financiado pelo CNPq (Edital Universal): O Novo Ensino Médio na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica e nas Escolas Técnicas Estaduais dos estados do Ceará, Pará e Pernambuco - desafios para o trabalho docente e para a formação da juventude financiado pelo CNPq (Chamada CNPq/MCTI/FNDCT Nº 18/2021 - Faixa B - Grupos Consolidados). Orienta projeto de Iniciação Científica financiado pela Funcap-CE, CNPq E IFCE. Coordenador de área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID. Autor de vários capítulos de livros e artigos, com destaque para: BARBOSA, J. M. O "flexível" ensino médio do governo Temer (lei n.º 13.415/2017): hegemonia financeira e a inflexível formação da/para espoliação. revista educação em debate, v. 41, p. 77-92, 2019; BARBOSA, J. M. Da precarização à autonomia estranhada: nexos psicofísicos da docência em Pernambuco, v.28, n. 1, p. 47-70, 2022; CARVALHO, J. C; BARBOSA, J. M. Mudando para permanecer: uma análise das estratégias de adoção do Novo Ensino Médio na rede estadual de ensino do Ceará. In: KÖRBES C., FERREIRA, E. B.; SILVA, M. R. da; BARBOSA, R. P. (Orgs.) Ensino médio em pesquisa. Curitiba: CRV, 2022. p. 243-254.

 

Senhor Jamerson, UFPE

Graduado em Educação Física, Mestre e Doutor em Educação. Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFPE/CE), Núcleo de Política Educacional, Planejamento e Gestão da Educação. Professor Associado 3 lotado do Curso de Pedagogia da UFPE/ CAA/ NFD. No âmbito da graduação ministra as seguintes disciplinas: Estado, Política e Educação; Organização Educacional e Gestão da Educação; Legislação e Financiamento da Educação. É líder do grupo de Pesquisa GESTOR - Pesquisa em Gestão da Educação e Políticas do Tempo Livre e pesquisador do CNPq. Coordenou as pesquisas: Jovens e Educação Integral no Ensino Médio: analisando programas em implementação no Estado de Pernambuco, a partir do novo ordenamento legal do Estado Brasileiro (CNPq, Edital de Ciências Humanas - 2012-2015) e Educação Integral no contexto da intersetorialidade: avaliando o Programa Mais Educação em Pernambuco (CNPq, Edital de Ciências Humanas ? 2009-2012). Também possui experiência em gestão pública nas áreas de Educação, Esporte e Lazer, tendo sido Diretor Geral de Esporte da Prefeitura do Recife (2001 a 2004), Diretor Presidente da Autarquia Ginásio de Esportes Geraldo Magalhães da Prefeitura do Recife (2007 a 2008). Publicou artigos nos seguintes periódicos: Educação em Revista (2014); Revista Práxis Educativa (2014); Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP ? INEP (2013); Germinal: Marxismo e Educação em Debate (2013) e outros. Publicou, em coautoria, os livros: Educação Integral no Brasil de Hoje. Curitiba: Editora CRV, 2012 e Círculos Populares de Esporte e Lazer - por uma educação no e para o tempo livre. Recife: Bagaço, 2004. Organizou o livro Recreação, Esporte e Lazer - Espaço, Tempo e Atitude. Recife: Instituto Tempo Live, 2007, além de ter publicado vários capítulos de livros.

Published

2024-10-25

How to Cite

Barbosa, J. M., & Almeida da Silva, J. A. . (2024). RESTORATIVE MODERNIZATION AND TRANSFORMISM IN PERNAMBUCO HIGH SCHOOL POLICY : STRATEGIES FOR PASSIVATION OF BUSINESS HEGEMONY. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42109

Issue

Section

Artigos