RELAÇÕES POSSÍVEIS ENTRE CONCEPÇÕES E PRÁTICAS DOCENTES COM ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA

Authors

Keywords:

Autism, Teaching Conceptions, Inclusive Mathematics Education

Abstract

Considering the specificities of the autistic student and the perception of a significant increase in the number of enrolled in Basic Education, the present study was permeated around the following general objective: to investigate teachers' conceptions about the autistic student and practices in Mathematics Teaching possibly directed by these conceptions. The research approach, of the qualitative type, used as a procedure for data production semi-structured interviews, applied to eight teachers who teach Mathematics in classes where, among the students, there are autistics. For data analysis, some elements of Content Analysis were considered. From the defined categories, it was possible to conclude that: a) practices with autistic students are different from the practices developed with the other students; b) in the conception of the research subjects, the inclusion of the autistic student proves to be a challenge for those involved in this journey; c) the lack of initial and continuous training and the inexperience with autistic people inside and outside the school context makes knowledge about autism even more precarious and, because of that, the teacher's role as a mediator in the inclusion process becomes limited; d) there is a need for structural support so that the teaching practice with autistic students happens in a more appropriate way; and e) Mathematics is a discipline that favors the teaching and learning of the autistic, when approached from practical methodologies, with themes focused on the daily lives of these students.

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Author Biographies

Dayane Fernanda Borges de Araújo Walker, Universidade Estadual do Paraná

Mestra em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática - PRPGEM da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR. Possui graduação em Matemática pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (2010), graduação em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil (2008), especialização em Educação Especial: Atendimento às necessidades especiais pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação (2011) e especialização em Gerenciamento do Ambiente Escolar: Supervisão e Orientação pela Universidade Luterana do Brasil (2009). Professora do quadro efetivo do Município de Peabiru - PR. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Educação Matemática - GEPSEM.

Fábio Alexandre Borges, Universidade Estadual do Paraná

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2002), Mestrado em Educação Para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2006) e doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2013). Realizou estágio de pós-doutoramento com a professora Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino, na Universidade Estadual de Londrina (2018-2019). É Professor Associado da Universidade Estadual do Paraná nos cursos de: Licenciatura em Matemática, Pós-graduação em Educação Matemática e Mestrado em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar. Editor da Revista Paranaense de Educação Matemática desde a sua criação no ano de 2012. Editor do Periódico Educação Matemática em Revista (2022-2025), da SBEM. Foi Diretor de Ensino da Universidade Estadual do Paraná (2017-2019). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Ensino de Matemática. Membro co-fundador do Grupo 13 da SBEM (Diferença, Inclusão e Educação Matemática). Membro do ?Comitê Assessor de Área da Fundação Araucária? em Ciências Humanas, na gestão de 2020/2024. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática Inclusiva, Ensino de Matemática para surdos e Formação docente em uma perspectiva inclusiva. Tem parcerias com pesquisadores da PUC-SP, UFRJ, IFES, UNIFESSPA, UEL, UESC-BA, Unioeste e UFPA. É revisor de 15 periódicos científicos brasileiros que publicam investigações em Educação Matemática. Compõe a Diretoria Nacional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática como segundo secretário na gestão 2022-2025.

Published

2024-02-16

How to Cite

Walker, D. F. B. de A., & Borges, F. A. (2024). RELAÇÕES POSSÍVEIS ENTRE CONCEPÇÕES E PRÁTICAS DOCENTES COM ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42267

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Section

Artigos