TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP AND THE DRAMA OF TEACHERS PSYCHIATRIZATION

A STUDY BASED ON GOIÂNIA’S DATA

Authors

  • Gisele Toassa Universidade Federal de Goiás
  • Jullyana Silva Rosa Universidade Federal de Goiás
  • Ana Laura Laura de Moura Septimio Universidade Federal de Goiás
  • Pabliny Marques De Aquino
  • Karinny Gonçalves da Silva Universidade Federal de Goiás

Keywords:

teacher-student interaction, cultural-historical psychology, medicalization

Abstract

As a result of the Project "Medicalization in Goiás: critical investigations in the history and contemporaneity of biopsychosocial practices and discourses", this paper reports a research on the drama  of  teacher’s psychiatrization in the teacher-student relationship in the municipal educational system of Goiania, Brazil. The sickness absenteeism of teachers from elementary education for medical reasons  coded  with  the  F index of the ICD-10 envisages a context of precariousness of work in capitalism,  with  impacts  on  the  social  relationship between teachers and students. We discuss the characteristics pointed out in this interaction that reveal the dialectical complexity of the drama of psychiatric illness and the material conditions of the work experience, performing a qualitative analysis of data collected in sheets, synthesized from medical license records made available by the Municipal Medical Board. Our reference was Cultural-Historical Psychology as interpreted by Yves Clot's Clinic of Activity. We considered 35 sheets that refer to the teacher-student relationship during the process of teacher’s psychiatrization. Thereon, we divided categories between complaints and its developments, which  reveal  a  common  process  in  the  suffering  of  these  teachers.  The  results  note  that  the occupational psychopathologies is related to the precariousness and expropriation of the real of the activity from the workers. We conclude our research with emphasis on the intervention of the collective as  a  resource  to  face  psychiatrization,  as  well  as  subsidizing  public  policies  that  aim  to face the precariousness of work as a socially constituted process at the heart of a dialectical historical-social context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisele Toassa, Universidade Federal de Goiás

Gisele Toassa is associate professor (Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Brazil). She concluded her postdoctoral research at the Graduate Program of History and Theory of Psychology, York University (grant from CAPES, Ministry of Education, Brazil). Her Ph.D. was in School Psychology and Human Development (Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009), M.A. on Education (Universidade Estadual Paulista, Marília, Brazil, 2004), B.A. on Psychology (Universidade Estadual Paulista, Bauru, Brazil, 2002), B.A. on Speech Pathology and Audiology (Universidade de São Paulo, Bauru, Brazil, 2000). She focus her research on Cultural-Historical Activity Theory and its developments in the theoretical construction of Psychology as a science as well as a number of critical professional practices.

Jullyana Silva Rosa, Universidade Federal de Goiás

Graduanda do 6º Período de Psicologia - Bacharelado e Licenciatura, da Faculdade de Educação, na Universidade Federal de Goiás (FE/UFG). Foi de bolsista iniciação científica modalidade PIBIC pela CNPQ de 2021 - 2022 e na modalidade PIVIC de 2022-atual, na mesma instituição. Atualmente faz estágio não obrigatório no Departamento de Educação Infantil DEI/CEPAE/UFG. Tem interesse em: Psicologia Histórico Cultural, Psicologia do desenvolvimento e Psicanálise.

Ana Laura Laura de Moura Septimio, Universidade Federal de Goiás

Estudante de graduação do curso de Psicologia pela Universidade Federal de Goiás (UFG), com grau acadêmico de bacharelado e licenciatura

Pabliny Marques De Aquino

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Psicologia (PPGP) da Universidade Federal de Goiás. Graduada em Psicologia, bacharelado e licenciatura, pela Universidade Federal de Goiás. Foi bolsista CNPq de Iniciação Científica entre os anos de 2017-2021, estudando temas relacionados a desenvolvimento humano e saúde mental, sob viés da psicologia histórico-cultural. Atualmente é bolsista CAPES. Estuda temas relacionados a gênero, questões raciais, maternidade e psicanálise.

Karinny Gonçalves da Silva, Universidade Federal de Goiás

Possui formação em nível técnico em Eletrotécnica pela Unidade Integrada SESI/SENAI Aparecida (2014), no qual, desenvolveu projetos na área de robótica e automação predial. Participou de projetos de pesquisa nesta unidade, dentre eles, destacam-se: Métodos de Aprendizagem Utilizando Jogos Pedagógicos (2014) e Otimização de Processos para Produção e Aproveitamento Integral de Alimentos (2014). Participou do projeto de pesquisa "Engenharia e Controle de Manutenção em Transformadores de Potência" por um período de um ano (2015 - 2016) enquanto estudante do curso de Engenharia Elétrica na Universidade Federal de Goiás. Possui graduação em Bacharel e Licenciatura em Psicologia também na Universidade Federal de Goiás - UFG e integrante do núcleo de robótica Pequi MecÂnico - UFG. Foi bolsista de iniciação científica pelo CNPQ com o trabalho intitulado "Medicamentalização e trabalho de professores da educação municipal em Goiás: um estudo por meio de estatísticas descritivas". Atualmente é mestranda do programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFG, participando da linha de pesquisa "Bases Históricas, Teóricas e Políticas da Psicologia.

Published

2024-02-16

How to Cite

Toassa, G., Silva Rosa, J. ., Laura de Moura Septimio, A. L., Marques De Aquino, P., & Gonçalves da Silva, K. . (2024). TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP AND THE DRAMA OF TEACHERS PSYCHIATRIZATION: A STUDY BASED ON GOIÂNIA’S DATA. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42679

Issue

Section

Artigos