CURRICULUM THEORIES AND SCIENTIFIC PRODUCTION

CONCEPTUAL MAPPING FROM BIBLIOMETRY

Authors

  • DEILA DA SILVA BARELI DE MORAES Instituto Federal do Espírito Santos (Ifes)
  • CARLOS HENRIQUE MEDEIROS DE SOUZA Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Keywords:

curriculum, curriculum theory, curriculum integration, bibliometrics, research mapping

Abstract

The present work aims to present the results of a mapping of academic research on the curriculum and its theoretical conceptualizations. It seeks to identify how curricular integration emerges from these discussions. This is descriptive research, in which bibliometric analyzes were performed using the Bibliometrix package of the R software, extracted from the Web of Science (WoS) database, taking the period from 2002 to 2022 as a time frame. The descriptors “theory” and “curriculum” were used to carry out the analysis, and 115 works were found. In order to carry out the present study, the following information was processed: co-citation networks, most relevant authors, network of co-occurrence of the most used terms, evolution of publications, thematic map and thematic evolution. Based on the results, it was possible to map the main axes of discussions on the subject, the authorship networks, in addition to describing the main concepts addressed. It was found that academic productions related to the theoretical field of curriculum are quite shy and need to be better explored considering their relevance in the educational field. It was also verified that the productions related to curriculum theories are emerging and have a close connection with themes related to knowledge and curriculum policies. As for curricular integration, productions in the area are still treated peripherally in relation to the theoretical field of the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

DEILA DA SILVA BARELI DE MORAES, Instituto Federal do Espírito Santos (Ifes)

Doutoranda em Cognição e Linguagem (UENF). Mestre em Educação em Ciências e Matemática - IFES (2017). Especialista em Gestão de Escolas: Abordagem Administrativa e Pedagógica - PITÁGORAS (2006) e em Matemática - FERLAGOS (2002).Graduada em Ciências com Habilitação em Matemática - FAFIA (1999). Atua como Técnica em Assuntos Educacionais no Ifes - Campus de Alegre. 


CARLOS HENRIQUE MEDEIROS DE SOUZA, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Pós-doutorado em Sociologia Política - PPSP/UENF, Doutorado em Comunicação e Cultura (UFRJ). Mestrado em Educação, pós-graduação em gerência de informática e pós-graduação em produção de software (UFJF). Bacharel em Direito pela Universidade Salgado de Oliveira, Licenciado em Pedagogia (UNISA) e Bacharel em Informática (CES/JF).Professor Associado da Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF). Coordenador da Pós-Graduação (Mestrado & Doutorado) Interdisciplinar em Cognição e Linguagem (PGCL/ UENF) desde março de 2008. Titular das disciplinas de Gestão Educacional, Pesquisa Educacional, Tecnologias Educacionais e Pesquisa Discente desde 2005 no Curso de Pedagogia /UENF. Ex Diretor da Rede Folkcom, Avaliador de cursos do Conselho Estadual de Educação (CEE/RJ). Avaliador de cursos e institucional do INEP/MEC, desde 2004. Avaliador Ad hoc CNPq. Associado a CEAD, ABED, INTERCOM, ABCIBER, ANINTER e a SBC. Atuou como Diretor Acadêmico em Universidade Privada. Tem experiência nas áreas da Educação (Gestão, Politica Educacional, Pesquisa Educacional e Tecnologias da Informação e da Comunicação, EAD), Administração (SiG/ Gestão de Processos/ Gestão da Informação, Logística, Marketing e Gestão Empresarial), Inteligência Coletiva, entre outras. Autor de vários livros e artigos científicos nas áreas de Gestão Educacional, TICs, Educação e Ciberespaço e interdisciplinaridade

Published

2024-10-14

How to Cite

DA SILVA BARELI DE MORAES, D., & MEDEIROS DE SOUZA, C. H. (2024). CURRICULUM THEORIES AND SCIENTIFIC PRODUCTION: CONCEPTUAL MAPPING FROM BIBLIOMETRY. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45051

Issue

Section

Artigos