A EDUCAÇÃO SEXUAL NAS DIFERENTES VERSÕES DA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DA ABERTURA AO SILENCIAMENTO EM TORNO DA TEMÁTICA

Authors

  • Luciane da Silva Vicente UNINOVE

Keywords:

Educação Sexual; BNCC; Abertura; Silenciamento; Percepção de professores.

Abstract

This study aims to analyze the perspectives of sex education prescribed in different versions of the National Common Curricular Base (BNCC) and to present the perception of teachers about the context of narratives and disputes that intermediated its construction. Sex education was a widely debated topic and contemplated in the preliminary versions of the BNCC. However, the incisive action of conservative political groups culminated in the removal of the concepts of gender and sexual orientation, failing to highlight important dimensions in the final document. It is understood that the omission of these issues in the curricular references favors the persistence of intolerance against sexual diversity and weakens the fight against prejudice and discrimination rooted in our society. With regard to methodology, a qualitative approach was adopted, which includes as a procedure: bibliographic research, document analysis and a set of interviews with teachers who work in elementary education for data collection. For data analysis, we sought to articulate qualitative research techniques and Discourse Analysis, guided by the policy cycle formulated by Stephen Ball and Richard Bowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciane da Silva Vicente, UNINOVE

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Nove de Julho. Graduada em Ciências Biológicas pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Guarulhos. Professora de Ensino Fundamental II e Médio na Rede Pública Estadual e Municipal de São Paulo. Na pesquisa em Educação, atua principalmente no campo da Educação Sexual, das questões de gênero e diversidade ligadas ao ensino e aprendizagem das Ciências Naturais e das Políticas Educacionais para a Educação Básica.

Published

2024-10-25

How to Cite

Vicente, L. da S. (2024). A EDUCAÇÃO SEXUAL NAS DIFERENTES VERSÕES DA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DA ABERTURA AO SILENCIAMENTO EM TORNO DA TEMÁTICA . Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45439

Issue

Section

Artigos