INTEGRATIVE REVIEW ON EDUCATIONAL ACTIVITIES FOR THE FORMATION OF SCIENTISTS

Authors

Keywords:

Scientist training, teaching-learning process, higher education

Abstract

The formation of scientists is a long-term social investment that contributes to society through the construction of knowledge that can be applied to urgent societal issues. Training scientists requires the mobilization of various chains of social actors. Nevertheless, the scientific literature presents numerous reports of experiences from around the world and different institutions that contribute to the development and discussion of scientist training. This study aims to identify and understand the main strategies for training scientists presented in the scientific literature. An integrative literature review was conducted between the years 2003 and 2022, focusing on scientist training, identifying and understanding the reported experiences of scientist formation. As a result, experiences of interdisciplinary training, methodological capacity-building, internationalization of training, educational management activities, and the incorporation of scientific dissemination into the curriculum are identified as beneficial training practices for aspiring scientists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeferson Antunes, Universidade Regional do Cariri

Pós-doutorando em educação (MPEDU/URCA), Doutor em educação (PPG/UFC), Mestre em Desenvolvimento Regional Sustentável (PRODER/UFCA), graduado em História (URCA).

Cicero Magerbio Gomes Torres, Universidade Regional do Cariri

Pós - Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2021). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará - UFC, Linha de Pesquisa Educação, Currículo e Ensino/ Eixo Ensino de Ciências. Mestre em Educação, pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB (2007), Linha de P esquia Políticas Públicas e Práticas educativas, possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2003) . Atualmente é professor efetivo da Universidade Regional do Cariri - URCA, lecionando no Curso de Ciências Biológicas, no Mestrado Profissional em Ensino de Física da URCA e no Mestrado Profissional em Educação. Desde a graduação atua na área de Ensino de Ciências. Atualmente é membro da Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia - SBenBio.

Zuleide Fernandes de Queiroz, Universidade Regional do Cariri

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1986), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1992), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003) e Pós - Doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014). É professora da Faculdade de Medicina de Juazeiro do Norte - FMJ e dos Programas de Pós-Graduação: Programa de Mestrado Profissional em Educação PMPEDU/URCA e PROFHISTÒRIA/URCA. Pesquisa nas áreas de: Educação, com ênfase em História da Educação, Política Educacional e Formação de Professores; Saúde e Violência; Feminino e Violência; Infância - adolescência e Violência. Atua em ações de Extensão nas áreas de: Educação e Saúde; Educação e movimentos sociais.

Published

2024-10-11

How to Cite

Antunes, J., Magerbio Gomes Torres, C., & Fernandes de Queiroz, Z. (2024). INTEGRATIVE REVIEW ON EDUCATIONAL ACTIVITIES FOR THE FORMATION OF SCIENTISTS. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/47907

Issue

Section

Artigos