An anarchic-curriculum tattoed in the ass

Authors

Keywords:

Curriculum, Gender, Sexuality, Cinema, cartography

Abstract

Through post-critical theories of the curriculum, our aim in this text is to map the dissidences of masculinity that are produced in the film Tatuagem (Brazil, 2013, directed by Hilton Lacerda) understanding the power of the film in educating people to look at diferences of gender and sexuality. The film, one of the representatives of the new era of Pernambuco cinema, tells the story of the love relationship between Clécio, a tropicalist artist, and Arlindo, a shy soldier who serves the military regime in the year 1978. As a methodology, cartography, inspired in the philosophers of difference Gilles Deleuze and Félix Guattari, served as a guide for a creative and inventive attention around images. We conclude that the countercultural experience of the characters in Tatuagem produces an anarchic-curriculum that operates dissidences in masculinities in two movements: 1) through the force of irony and debauchery, the anarchy of language and performance and 2) through a becoming- woman who comes out through the ass, this territory of pleasure abjectified by heterosexual culture, but which gains rhizome strength in the film.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alcidesio Oliveira da Silva Junior, UFPB

Mestre e Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba, Pedagogo (UFPE), Licenciando em Artes Visuais (UFRPE), pesquisador do Grupo de Pesquisa em Estudos Culturais e Arte/Educação/UFRPE/CNPq e do ENSAIO – vida, pensamento e escrita em Educação/UFPB/CNPq.

Marlécio Maknamara, Universidade Federal da Paraíba

Pesquisador Produtividade em Pesquisa do CNPq, Marlécio Maknamara é Efetivo do Magistério Superior Federal desde 2006. Lidera os grupos ENSAIO - vida, pensamento e escrita em educação/UFPB/CNPq e ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação/UFBA/CNPq. É Professor Associado do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba, Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia e da Universidade Federal da Paraíba.

Published

2024-07-31

How to Cite

Silva Junior, A. O. da, & Maknamara, M. (2024). An anarchic-curriculum tattoed in the ass. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48820

Issue

Section

Artigos