A LUA NA MÃO: MEDIAÇÃO E CONCEITOS COMPLEXOS NO ENSINO DE ASTRONOMIA

THE MOON IN MY HAND: MEDIATION AND COMPLEX CONCEPTS IN ASTRONOMY TEACHING

Autores

  • Leonardo Gonçalves Lago University of Cambridge http://orcid.org/0000-0002-3143-1757
  • José Luís Nami Adum Ortega Universidade de São Paulo (USP)
  • Cristiano Rodrigues de Mattos Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-211720182001020%20

Palavras-chave:

Formação de conceitos; Mediação; Ensino de Astronomia.

Resumo

Neste trabalho apresentamos uma atividade escolar de observação e registro das fases da Lua, e discutimos os resultados à luz da teoria vygotskiana de mediação e formação de conceitos. Mostramos como alterações na atividade permitiram aos estudantes elaborar modelos cada vez mais complexos de fases da Lua, ao apropriarem instrumentos mediadores com maiores graus de generalidade. Isto possibilitou aos estudantes estabelecer relações com o fenômeno contextualmente mais ricas e cientificamente mais precisas. Os dados empíricos são produções dos estudantes durante os três anos nos quais a atividade foi modificada. Discutimos os resultados em termos do desenvolvimento da atividade e da consciência dos estudantes sobre o fenômeno na medida que explicavam, previam e construíam o modelo científico de forma cada vez mais complexa.

In this work, we present a school science’s activity regarding observation and recording of the moon phases and discuss the results in light of the Vygotskian theory of mediation and concepts formation. We show how changes in the activity allowed students to elaborate increasingly complex models of moon phases, by appropriating mediating instruments with higher degrees of generality. This enabled students to establish contextually richer and more scientifically precise relationships with the phenomenon. The data comprises student productions during the three years in which the activity was modified. We discuss the results in terms of the development of activity and students’ conscious awareness about the phenomenon when they explained, predicted and built the scientific model in gradually more complex ways.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BAXTER, J. Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, v. 11, n. 5, p. 502-513, 1989. [ Links ]

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Brasília: Ministério da Educação (MEC), 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 08 mai. 2018. [ Links ]

CAMILLO, J.; MATTOS, C. Nova luz sobre velhos problemas: atividades experimentais numa perspectiva cultural-histórica. In: XII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Águas de Lindóia: 2010. Disponível em: http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/epef/xii/sys/resumos/T0090-1.pdf. Acesso em 08 mai. 2018. [ Links ]

CAMINO, N. Ideas previas y cambio conceptual en astronomía. Un estudio con maestros de primaria sobre el día y la noche, las estaciones y las fases de la luna. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, v. 13, n. 1, p. 81-96, 1995. [ Links ]

DANIELS, H. Vygotsky and pedagogy. London: RoutledgeFalmer, 2001. [ Links ]

DANIELS, H. Mediation: An expansion of the socio-cultural gaze. History of the Human Sciences, v. 28, n. 2, p. 34-50, 2015. [ Links ]

DAVYDOV, V. V; ZINCHENKO, P. I. Vygotsky’s contribution to the development of psychology. In: DANIELS, H. (ed.). Charting the Agenda: Educational Activity after Vygotsky. London: Routledge, p. 93-106. 1993. [ Links ]

ENGESTRÖM, Y. Non scolae sed vitae discimus: Toward overcoming the encapsulation of school learning. Learning and instruction, v. 1, n. 3, p. 243-259, 1991. [ Links ]

HASAN, R. The concept of semiotic mediation: perspectives from Bernstein’s sociology. In: DANIELS, H. (ed.). Vygotsky and Sociology. London: Routledge , p. 80-91. 2012. [ Links ]

IACHEL, G.; LANGHI, R.; SCALVI, R. M. F. Concepções alternativas de alunos do ensino médio sobre o fenômeno de formação das fases da Lua. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 5, p. 25-37, 2008. [ Links ]

JAFELICE, L. C. (ed.). Astronomia, educação e cultura: abordagens transdisciplinares para os vários níveis de ensino. Natal: EDUFRN, 2010.[Links]

KALKAN, H.; KIROGLU, K. Science and nonscience students’ ideas about basic astronomy concepts in preservice training for elementary school teachers. Astronomy Education Review, v. 6, n. 1, 2007. [ Links ]

KAVANAGH, C.; AGAN, L.; SNEIDER, C. Learning about phases of the moon and eclipses: A guide for teachers and curriculum developers. Astronomy Education Review, v. 4, n. 1, 2005. [ Links ]

KEELEY, P.; SNEIDER, C. I. Uncovering student ideas in astronomy: 45 formative assessment probes. Arlington, VA: National Science Teachers Association, 2012. [ Links ]

KIKAS, E. The impact of teaching on students’ definitions and explanations of astronomical phenomena. Learning and Instruction, v. 8, n. 5, p. 439-454, 1998. [ Links ]

KOZULIN, A. Psychological tools: a sociocultural approach to education. Cambridge: Harvard University Press, 1998. [ Links ]

KOZULIN, A. Psychological Tools and Mediated Learning. In: KOZULIN, A. et al. (ed.). Vygotsky’s Educational Theory in Cultural Context. Cambridge: Cambridge University Press, p. 15-38. 2003. [ Links ]

LAGO, L. G. Lua: fases e facetas de um conceito. 2013. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo. [ Links ]

LELLIOTT, A.; ROLLNICK, M. Big Ideas: A review of astronomy education research 1974-2008. International Journal of Science Education, v. 32, n. 13, p. 1771-1799, 2010. [ Links ]

MATTOS, C. Conceptual Profile as a Model of a Complex World. In: MORTIMER, E. F.; EL-HANI, C. N. (ed.). Conceptual Profiles: A Theory of Teaching and Learning Scientific Concepts. Contemporary Trends and Issues in Science Education. Dordrecht: Springer, 2014. [ Links ]

MATTOS, C. Livro didático na atividade educacional: a parte ou o todo? In: GARCIA, N. M. D.; AUTH, M. A.; TAKASHI, E. K. (ed.). Enfrentamentos do ensino de física na sociedade contemporânea. São Paulo: LF Editorial, p. 103-120. 2016. [ Links ]

MERCER, N. Words and minds: how we use language to think together. London: Routledge , 2000. [ Links ]

MILLER, R. Vygotsky in Perspective. Cambridge: Cambridge University Press , 2011. [ Links ]

MULHOLLAND, J.; GINNS, I. College MOON Project Australia: Preservice Teachers Learning about the Moon’s Phases. Research in Science Education, v. 38, n. 3, p. 385-399, 2008. [ Links ]

NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES (NAS). Astronomy and Astrophysics in the New Millennium. Washington, D.C.: The National Academies Press, 2001.[Links]

NGSS. Next Generation Science Standards: For States, By States. Washington, D.C.: National Academies Press, 2013. [ Links ]

ORTEGA, J. L. A. Lacuna e enunciação no ensino de Física: quando a Física é mágica. 2012. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo. [ Links ]

PASACHOFF, J.; PERCY, J. (EDS.). Teaching and Learning Astronomy: Effective strategies for educators worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. [ Links ]

PLUMMER, J. D. Challenges in defining and validating an astronomy learning progression. In: ALONZO, A. C.; GOTWALS, A. W. (Eds.). Learning progressions in science: current challenges and future directions. Rotterdam: Sense Publishers, p. 77-100. 2012. [ Links ]

PLUMMER, J. D.; ZAHM, V. M. Covering the Standards: Astronomy Teachers’ Preparation and Beliefs. Astronomy Education Review, v. 9, n. 1, 2010. [ Links ]

SAÇKES, M. Young children’s ideas about earth and space science concepts. In: TRUNDLE, K.; SAÇKES, M. (Eds.). Research in Early Childhood Science Education. Dordrecht: Springer , p. 35-66. 2015. [ Links ]

SNEIDER, C.; BAR, V.; KAVANAGH, C. Learning about Seasons: A Guide for Teachers and Curriculum Developers. Astronomy Education Review, v. 10, n. 1, p. 10103-10103-22, 2011. [ Links ]

SODRÉ, F. C. R. Uma Proposta de Levantamento de Perfil Conceitual Complexo de Tempo. 2017. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo. [ Links ]

SOLER, D. R.; LEITE, C. Importância e Justificativas para o Ensino de Astronomia: um olhar para as pesquisas da área. In: II Simpósio Nacional de Educação em Astronomia. São Paulo: 2012. Disponível em: https://www.sab-astro.org.br/eventos/snea/ii-snea/atas/comunicacoes-orais/co21/. Acesso em 08 mai. 2018. [ Links ]

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017. [ Links ]

TREVISAN, R. H.; PUZZO, D. Fases da Lua e eclipses: concepções alternativas presentes em professores de ciências de 5a série do ensino fundamental. In: X Encontro de Pesquisa Em Ensino de Física, Londrina: 2006. Disponível em: http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/epef/x/sys/resumos/T0179-1.pdf. Acesso em 08 mai. 2018. [ Links ]

TRUNDLE, K. et al. The Effect of Guided Inquiry-Based Instruction on Middle School Students’ Understanding of Lunar Concepts. Research in Science Education, v. 40, n. 3, p. 451-478, 2010. [ Links ]

VERESOV, N. Introducing cultural historical theory: main concepts and principles of genetic research methodology. Cultural-historical psychology, v. 4, p. 83-90, 2010. [ Links ]

VYGOTSKY, L. The Collected Works of L. S. Vygotsky. Volume 4: The history of the development of higher mental functions. Tradução Marie J. Hall. New York: Plenum Press, 1997. [ Links ]

VYGOTSKY, L. The Collected Works of L. S. Vygotsky. Volume 5: Child psychology. Tradução Marie J. Hall. New York: Plenum Press , 1998. [ Links ]

VYGOTSKY, L. The Collected Works of L. S. Vygotsky. Volume 6: Scientific legacy. Tradução Marie J. Hall. New York: Plenum Press , 1999. [ Links ]

VYGOTSKY, L. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009. [ Links ]

WELLS, G. Semiotic mediation, viewed over time. In: DANIELS, H. (ed.). Vygotsky and Sociology. London: Routledge , p. 135-154. 2012. [ Links ]

WERTSCH, J. V. Voices of the mind: a sociocultural approach to mediated action. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1991. [ Links ]

Downloads

Publicado

2018-07-16

Edição

Seção

RELATOS DE PESQUISAS / RESEARCH REPORTS