INTERAÇÕES DISCURSIVAS E PRÁTICAS EPISTÊMICAS EM SALAS DE AULA DE CIÊNCIAS

DISCURSIVE INTERACTIONS AND EPISTEMIC PRACTICES IN SCIENCE CLASSROOMS

Autores

  • Adjane da Costa Tourinho e Silva Universidade Federal de Sergipe (UFS)

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s05%20

Palavras-chave:

Movimentos epistêmicos; Práticas epistêmicas; Atividades investigativas.

Resumo

Neste artigo apresentamos uma discussão envolvendo a adoção do conceito de práticas epistêmicas em análises de interações discursivas desenvolvidas em aulas de ciências. Consideramos os resultados de duas pesquisas em que investigamos as ações de grupos de estudantes ao longo de atividades investigativas, buscando verificar as relações entre as práticas epistêmicas por eles desenvolvidas e as estratégias articuladas pela professora na condução das atividades. A análise contou com categorias presentes na literatura da área e outras elaboradas ao longo das pesquisas. O conceito de práticas epistêmicas, segundo uma perspectiva sociocultural de educação, ressalta o papel de uma comunidade de prática qualquer na decisão sobre o que pode ser considerado conhecimento relevante e as formas adequadas de construí-lo. Nessa perspectiva, as atividades investigativas desenvolvidas pelos grupos de alunos analisados geraram espaço para uma variedade de práticas epistêmicas, distribuídas nas instâncias sociais de produção, comunicação e avaliação do conhecimento.

This paper presents a discussion about the adoption of the epistemic practices concept in analysis of discursive interactions developed in science classrooms. We consider the results of two studies in which we analyze the actions of students groups throughout investigative activities, in order to verify the relation between epistemic practices developed by them and strategies articulated by the teacher conducting activities. The analysis counted with categories present in education's literature, as well as other categories developed while the research was conducted. The concept of epistemic practices, according to a sociocultural perspective of education, emphasizes the role of a community of any practice in deciding what can be considered relevant knowledge and appropriate ways to build it. Under this perscpective, the investigative activities developed by the analyzed student groups created space to a epistemic practice variety, distributed in production, communication and knowledge evaluation's social instances.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ARAÚJO, A. O. O uso do tempo e das práticas epistêmicas em aulas práticas de química. 2008. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, UFMG, Belo Horizonte, Minas Gerais. [ Links ]

FREIRE, F. A.; SILVA, A. C. T. ; BORGES, D. R. ; NASCIMENTO, E. D. O. Atividades Investigativas: um olhar sobre as práticas epistêmicas. In: GALIETA, T; GIRALDI, P. M. (Org.). Linguagens e Discursos na Educação em Ciências. 1ed. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, 2014, p. 408-421. [ Links ]

JIMÈNEZ-ALEIXANDRE M. P.; reigosa, C. Contextualizing practices across epistemic levels in the Chemistry laboratory. Science Education, n. 90, p. 707-733, 2006. [ Links ]

JIMÈNEZ-ALEIXANDRE M. P; MORTIMER, E. F.; SILVA, A. C. T; BUSTAMANTE, J. D. Epistemic practices: an analytical framework for science classrooms. In: ANNUAL MEETING OF AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (AERA). New York, 2008. Proceedings of AERA 2008. New York: AERA, 2008. [ Links ]

KELLY, G. J. Inquiry, activity, and epistemic practices. In: INQUIRY CONFERENCE ON DEVELOPING A CONSENSUS RESEARCH AGENDA, 2005, New Brunswick. Proceeding of Inquiry Conference on Developing a Consensus Research Agenda. New Brunswick: 2005 [ Links ]

KELLY, G. J; DUSCHL, R. A. Toward a research agenda for epistemological studies in science education. In: ANNUAL MEETING OF NATIONAL ASSOCIATION OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING (NARST), 75., 2002, New Orleans. Proceeding of the NARST Annual Meeting. Reston: NARST, 2002. [ Links ]

KELLY, G. J; TAKAO, A. Epistemic levels in argument: an analysis of university oceanography students'use of evidence in writing. Science Education, n 86, p. 314-342, 2002. [ Links ]

LEMKE, J. L. Articulating communities: sociocultural perspectives on science education. Journal of research in science teaching, v. 38, n. 3, p. 296-316, 2001. [ Links ]

LIDAR, M; LUNDQVIST, E.; OSTMAN, L. Teaching and learning in the science classroom: the interplay between teachers' epistemological moves and students' practical epistemology. Science Education, n. 90, p. 148-163, 2005. [ Links ]

MORTIMER. E. F; MASSICAME, T; BUTTY, C; TIBERGHIEN, E. Uma metodologia para caracterizar os gêneros de discurso como tipos de estratégias enunciativas nas aulas de ciências. In: NARDI, R. A pesquisa em ensino de ciência no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007. [ Links ]

MORTIMER, E. F.SCOTT, P. Meaning making in secondary science classrooms. Buckingham: Open University Press, 2003. [ Links ]

OSBORNE, J; PATTERSON, A. Scientific argument and explanation: A necessary distinction? Science Education, v. 95, p. 627-638, 2011. [ Links ]

SANDOVAL, W. A. Students' uses of data as evidence in scientific explanations. In: ANNUAL MEETING OF AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (AERA). 74., Seattle, 2001. Proceeding of the NARST Annual Meeting. Seattle: NARST, 2001. [ Links ]

SANDOVAL, W. A. Understandings students' pratical epistemologies and their influence on learning through inquiry. Science Education v. 89, p. 634-656, 2005. [ Links ]

SANDOVAL, W. A; REISER, B. J. Explanation-driven inquiry: integrating conceptual and epistemic scaffolds for scientific inquiry. Science Education, n. 88, p. 345-372, 2004. [ Links ]

SANDOVAL, W. A; MORRISON, K. High school' ideas about theories and theories change after a biological inquiry unit. Journal of research in science teaching, v. 40, n. 4, p. 369-393, 2003. [ Links ]

SILVA, A. C. T. Práticas e movimentos epistêmicos em atividades investigativas de Química. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 8., Campinas, 2011. Anais... ABRAPEC: Rio de Janeiro, 2011. [ Links ]

SILVA, A. C. T; NASCIMENTO, E.D.O.; FRANÇA, E.C.M.; FREIRE, F.A.; NUNES, J.M. Densidade e flutuação dos objetos: práticas e movimentos epistêmicos em uma sala de aula de ciências. In: Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ), 16., Salvador. Anais do XVIEncontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ). Salvador: ENEQ, 2012. [ Links ]

TOULMIN, S.E. Os usos do argumento. São Paulo: Contraponto, 2006. [ Links ]

TAKAO, A. Y.; KELLY, G. J. Assessment of evidence in university students' scientific writing. Science & Education, n. 12, p. 341-363, 2003. [ Links ]

Downloads

Publicado

2015-11-09

Edição

Seção

RELATOS DE PESQUISAS / RESEARCH REPORTS