ENSINO POR INVESTIGAÇÃO: EIXOS ORGANIZADORES PARA SEQUÊNCIAS DE ENSINO DE BIOLOGIA

TEACHING BY INVESTIGATION: ORGANIZATIONAL AXES FOR BIOLOGY TEACHING SEQUENCES

Autores

  • Sílvia L. Frateschi Trivelato Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP)
  • Sandra M. Rudella Tonidandel Colégio Dante Alighieri, São Paulo/SP

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s06%20

Palavras-chave:

Ensino de biologia; Ensino por investigação; Argumentação.

Resumo

Pretendemos discutir algumas das peculiaridades da biologia e, na perspectiva da alfabetização científica e das práticas argumentativas, propor elementos estruturantes para a composição de sequências de ensino de biologia baseadas em investigação. Buscamos descrever algumas características dos conhecimentos em biologia que distinguem essa de outras ciências da natureza; para isso, nos valemos basicamente das ideias de Mayr (2005). Além disso, apresentamos a discussão sobre como tais características próprias da biologia podem interferir na organização do ensino dessa disciplina. Incluímos uma breve revisão de como tem se caracterizado, na literatura, o ensino por investigação, com o propósito de refletir sobre a adequação dessa tendência ao ensino de temas da biologia. Desenvolvemos uma discussão sobre a apropriação de práticas associadas à produção, à comunicação e à avaliação do conhecimento e à construção de argumentos na tentativa de valorizar a integração de tais práticas à educação científica. Por fim, propomos eixos organizadores para sequências de ensino de biologia por investigação.

We intend to discuss some of Biology's particularities and, from scientific literacy and argumentative practices and perspectives, propose key elements for the composition of inquiry-based Biology teaching activities. In this article, we describe some characteristics of Biology's knowledge and concepts that distinguish it from other natural sciences; for this analysis, we used the ideas proposed by Mayr (2005). Furthermore, we built a discussion on how these Biology characteristics can interfere with its teaching organization. In addition, we included a brief review about how the inquiry-based teaching has been characterized in scientific literature in order to reflect on the appropriateness of this trend in Biology teaching topics. We also raised a discussion upon the appropriation of practices associated with the production, communication, evaluation of knowledge and the argument's construction to encourage integration of such practices in Science education. Finally, we propose organization axes for the inquiry-based Biology teaching activities' structural points.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ABD-EL-KHALICK, F.; BELL, R.; LEDERMAN, N. The nature of science and instrucional pratice: Making the unnatural natural. Science Education, v. 82, n. 4, p. 417-436, 1998. [ Links ]

ANDERSON, R. D. Inquiry as on organizing theme for science curricula. In: ABELL, S. K. Handbook of research on science education. Oxford, England: Taylor & Francis, 2007. p. 807-830. [ Links ]

APEDOE, X. S. Engaging Students in Inquiry: Tales from an Undergraduate Geology Laboratory-Based Course. Science Education, v. 92, n. 4, p. 631-663, 2007. [ Links ]

BAZERMAN, C. Shaping Written Knowledge: The genre and activity of the experimental article in science Madison: University of Wiscosin, 1988. [ Links ]

BLANCHARD, M. R. et al. Is Inquiry Possible in Light of Accountability? A Quantitative Comparison of the Relative Effectiveness of Guided Inquiry and Verification Laboratory Instruction. Science Education, v. 94, n. 4, p. 577-616, 2012. [ Links ]

BRAVO, B.; PUIG, B.; JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. Competencias en el uso de pruebas en argumentación. Educación Química, v. XX, n. 2, p. 137-142, 2009. [ Links ]

BRICKER, L. A.; BELL, P. Conceptualizations of Argumentation from Science Studies and the Learning Sciences and Their Implications for the Practices of Science Education. Science Education, v. 92, n. 3, p. 473-498, 2008. [ Links ]

CAPECCHI, M. C. Aspectos da cultura científica em atividade de experimentação nas aulas de física. 2004. 264 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2004. [ Links ]

CAPECCHI, M. C.; CARVALHO, A. M. Atividade de laboratório como instrumento para a abordagem de aspectos da cultura científica em sala de aula. (Pró-posições, Ed.) Revista Quadrimestral da Faculdade de Educação Unicamp, Campinas, v. 17, n. 1, 2006. [ Links ]

CARVALHO, A. P. Habilidades de professores para promover a enculturação científica. Revista Contexto e Educação, v. 22, n. 77, Ijuí, p. 25-49, 2007.[Links]

CHINN, C. A.; MALHORTRA, B. A. Inquiry in Schools: A Theoretical Framework for Evaluating Inquiry Tasks. Science Education v. 86, n. 2, p. 175-218, 2002. [ Links ]

DRIVER, R.; NEWTON, P.; OSBORNE, J. Establishing the Norms of a Scientific Argumentation in Classrooms. Science Education, v. 84, n. 3, p. 287-312, 2000. [ Links ]

ERDURAN, S.; JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research. Dordrecht: Springer Science, 2008. [ Links ]

FERNANDES, J. A. B. Você vê essa adaptação? A aula de campo em ciências entre o retórico e o empírico. 2007. 326 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2007. [ Links ]

FLÔR, C. C.; CASSIANI, S. O que dizem os estudos da linguagem na educação científica? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências São Paulo, v. 11, n. 2, p. 67-86, 2011. [ Links ]

GUISASOLA, J. et al. Designing and Evaluating research-based instructional seqeunces for introducing magnetic fields. International Journal of Science and Mathematics Education v. 7, n. 4, p. 699-722, 2009. [ Links ]

GUISASOLA, J.; FURIÓ, C.; CEREBIO, M. Science Education Based on Developing Guided Research. In: THOMASE, M. V. (Ed.). Science Education in Focus New York: Nova Science Publishers, Inc., p. 173-202. 2008. [ Links ]

GUISASOLA, J. et al. Propuesta de Enseñanza en cursos introductorios de física en la universidad, basada en la investigación didáctica: siete años de experiencia y resultados. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 25, n. 1, p. 91-106, 2007. [ Links ]

HEMPEL C. Filosofía de la ciencia naturalMadrid: Alianza Editorial, 1996.[Links]

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P.; ERDURAN, S. Argumentation in science education: An overview. In:; ERDURAN, S. JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. (Ed.). Argumentation in Science education: Perspectives from classroom-based research. Dordrecht: Springer. p. 3-28, 2008. [ Links ]

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M.; RODRIGUES, M.; DUSCHL, R. A. Doing the lesson or doing science. Argument in high school genetics. Science Education v. 84, n. 6, p. 757-792, 2000. [ Links ]

KELLY, G. J.; CHEN, C. The sound of music: Constructing science as a sociocultural practice trough oral and written discourse. Journal of Research in Science Teaching, v. 36, n. 8, Reston, p. 883-915, 1999. [ Links ]

KELLY, G. J.; TAKAO, A. Assessment of Evidence in University Students' Scentific Writing. Science e Education, v. 12, n. 4, p. 341-363, 2003. [ Links ]

KUHN, D. Teaching and Learning Science as Argument. Science Education, v. 94, n. 5, p. 810-824, 2010. [ Links ]

LATOUR, B.; WOOLGAR, S. Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1986. [ Links ]

LEMKE, J. L. Talking Scince, Language, Learning and Values Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation, 1990. [ Links ]

MAYR, E. Biologia, Ciência Única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica Tradução de M. Leite. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.[Links]

MCNEIL, K. L.; PIMENTEL, D. S. Scientific Discourse in Three Urban Classrooms: The Role of the Teacher in Engaging High School Students in Argumentation. Science Education, v. 94, n. 2, p. 203-229, 2009. [ Links ]

MEYER, D.; EL-HANI, C. N. Evolução. In:; EL-HANI, C. N. VIDEIRA, A. A. P. (Org.) O que é vida? Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000. p. 153-185.[Links]

MYERS, G. Writing Biology: Texts in the Social Construction of Scientific Knowledge. Madison: University of Wiscosin, 1990.[Links]

NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Center for Science, Mathematics, Engineering and Education. Inquiry and the National Science Education Standards: a guide for teaching and learning. Washington: National Academy Press, 2000. [ Links ]

ROGERS, M. A.; ABELL, S. K. The Design, Enactment and Experience of Inquiry-Based Instruction in Undergraduate Science Education: A Case Study. Science Education, v. 92, n. 4, p. 591-607, 2008. [ Links ]

SASSERON, L. H.; CARVAHO, A. P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência e Educação Bauru, v. 17, n. 1, p. 97-114, 2011. [ Links ]

SMITH, B. K.; REISER, B. J. Explaining Behavior through Observational Investigation and Theory Articulation. The Journal of the Learning Sciences, v. 14, n. 3, p. 315-360, 2005. [ Links ]

SMITHENRY, D. W. Integrating Guided Inquiry into a Traditional Chemistry Curricular Framework. International Journal of Science Education, v. 32, n. 13, p. 1689-1714, 2010. [ Links ]

SUTTON, C. Los profesores de ciencias como profesores de lenguaje. Enseñanza de las Ciencias, v. 21, n. 1, p. 21-25, 2003. [ Links ]

TAVARES, M. L.; JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P.; MORTIMER, E. F. Articulation of Conceptual Knowledge and Argumentation Practices by High School Students in Evolution Problems. Science e Education, local de publicação, v. 19, p. 573-598, 2010. [ Links ]

TEIXEIRA, M. Portal do Mec - Novo Enem - Matriz de referência 2009. Disponível em: <http://www.portal.mec.gov.br >. Acesso em: 29 jan. 2012.[Links]

TOMIO, D. Dear Mr. Charles Darwin... Dear Mr. Fritz Muller: da correspondência entre o evolucionista e o naturalista para caracterizar a escrita na ciência e no ensino de ciências. In: ENPEC - ENSINO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Atas... Florianópolis: Unesp, 2009, p. 1-13. [ Links ]

TONIDANDEL, S. M. Escrita argumentativa de alunos do ensino médio. 2008. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de educaçãoda Universidade de São Paulo, São Paulo. 2008. [ Links ]

TONIDANDEL, S. M. Superando obstáculos no ensino e na aprendizagem da evolução biológica. O desenvolvimento da argumentação dos alunos no uso de dados como evidências da seleção natural numa sequência didática baseada em investigação. 2013. 342 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação Universidade de São Paulo, São Paulo. 2013. [ Links ]

TRIVELATO, S. F.; FERNANDES, J. A. B. O papel da observação na produção de sentido em aulas expositivas de ciências. In: CASTELLAR, S. V.; MUNHOZ, G. B. (Org.). Conhecimentos escolares e caminhos metodológicos. São Paulo: Xamã Editora, 2012, p. 185-200. [ Links ]

Downloads

Publicado

2015-11-09

Edição

Seção

RELATOS DE PESQUISAS / RESEARCH REPORTS