EDUCAÇÃO DO CAMPO NA VOZ DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS

RURAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/21172020210107

Keywords:

Educação em Ciências; Educação do Campo; Discurso; Análise Bakhtiniana; Hibridismo.

Abstract

The significant number of undergraduate courses in rural education initiated in the country with emphasis on the natural sciences makes relevant the relationship between science education and rural education. We raised in the national and international science education literature the articles that reflect on rural education and analyze how they discursively construct this approach. A Bakhtinian analysis suggests that all constructed hybrid discourses valuing local reality, but in different ways, in relation to the appropriation of scientific knowledge and or science teaching: without modification of pre-selected contents; with selection of contents based on local problems and with modifications of science education practices. The last groups would be closer to what we call scientific rural education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMS, E.; MIDDLETON, M. Towards multidimensional approaches to research on rural science education. Cultural Studies of Science Education, v.12, p. 167-176, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9748-2. Acesso em: 09 jan. 2017. [ Links ]

ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Apresentação. In ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma Educação do Campo, Petrópolis: Vozes, 2004. [ Links ]

AVERY, L. M.; HAINS, B. J. Oral traditions: a contextual framework for complex science concepts-laying the foundation for a paradigma of promise in rural science education. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 129-166, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9761-5. Acesso em:09 jan. 2017. [ Links ]

BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem, 13ª Edição, São Paulo: Hucitec, 2009. [ Links ]

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal, 6ª Edição, São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011. [ Links ]

BAKHTIN, M. M. Teoria do romance I: A estilística, 1ª Edição, São Paulo: Editora 34, 2015. [ Links ]

BORGERDING, L. A. High school biology evolution learning experiences in a rural context: a case of and for cultural border crossing. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 53-79, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9758-0. Acesso em:09 jan. 2017. [ Links ]

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1934. Brasília, DF: Presidência da República, [1935]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm Acesso em: 27 jun. 2017. [ Links ]

BRASIL. Decreto - lei nº 8.529 de 02 de janeiro de 1946. Lei Orgânica do Ensino Primário. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8529-2-janeiro-1946-458442-publicacaooriginal-1-pe.htm. Acesso em:27 jun. 2017. [ Links ]

BRASIL. Decreto-lei nº 9.613 de 20 de agosto de 1946. Lei Orgânica do Ensino Agrícola. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-9613-20-agosto-1946-453681-publicacaooriginal-1-pe.htm . Acesso em: 27 jun. 2017. [ Links ]

BRASIL. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm . Acesso em: 25 ago. 2017. [ Links ]

BRASIL. Resolução CNE/ CEB 1, de 3 de abril de 2002. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_resolucao_%201_de_3_de_abril_de_2002.pdf . Acesso em:25 ago. 2017. [ Links ]

CARDOSO, L. R.; ARAÚJO, M. I. O. Currículo de Ciências: professores e escolas do campo. Revista Ensaio- Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.14, n.2, p. 121-135, 2012. [ Links ]

COSTA, L. G., AIKAWA M. S., CUNHA, I. S. Ensino de Ciências: uma discussão na perspectiva da Educação do Campo. Areté - Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v. 7, n. 13, p. 161-169, 2014. [ Links ]

EPPLEY, K; Rural science education as social justice. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 45-52, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9751-7. Acesso em: 09 jan. 2017. [ Links ]

FERNANDES, B. M. Educação do Campo e Território Camponês no Brasil. In SANTOS, C. A. (org.) Por uma Educação do Campo: Campo, Políticas Públicas e Educação, Brasília: Incra/MDA, 2008. [ Links ]

FORTUNATO, M. W. P. Advancing educational diversity: antifragility, standardization, democracy, and a multitude of education options. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p.177-187, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9754-4. Acesso em:09 jan. 2017. [ Links ]

HAGE, S.M. Movimentos sociais do campo e educação: referências para análise de políticas públicas de educação superior. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, n.1, p. 133-150, 2014. [ Links ]

HUFFLING, L. D.; CARLONE, H. B.; BENAVIDES, A. Re-inhabiting place in contemporary rural communities: Moving toward a critical pedagogy of place. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 33-43, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9756-2. Acesso em:09 jan. 2017. [ Links ]

KASSAM, K. A. S.; AVERY, L. M.; RUELLE, M. L. The cognitive relevance of Indigenous and rural:Why is it critical to survival? Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 97-118, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9745-5. Acesso em: 09 jan. 2017. [ Links ]

KINGSOLVER, A. Practical resources for critical science education in rural Appalachia. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 219-225, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9755-3. Acesso em:09 jan. 2017. [ Links ]

KRASILCHIK, M. Reformas e Realidade O Caso do Ensino das Ciências. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 86-93, 2000. [ Links ]

LOWAN-TRUDEAU, G. Gateway to understanding: Indigenous ecological activism and education in urban, rural, and remote contexts. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 119-128, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9746-4. Acesso em:09 jan. 2017. [ Links ]

PANIAGO, R. N.; ROCHA, S. A.; PANIAGO, J. N. A pesquisa como possibilidade de ressignificação das práticas de ensino na escola do/no campo. Revista Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 171-188, 2014. [ Links ]

RIBEIRO, M. Educação Rural. In CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. Dicionário da Educação do Campo, Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012. [ Links ]

STAPLETON, S. R. Oral traditions, changing rural landscapes, and Science education. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 189-198, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9749-1. Acesso em:09 jan. 2017. [ Links ]

VENDRAMINI, C. R. Os desafios do MST e da educação na atualidade brasileira. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 505-525, 2013. [ Links ]

VENEU, A.A.; FERRAZ, G.; REZENDE, F. Análise de discursos no ensino de ciências: considerações teóricas, implicações epistemológicas e metodológicas. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 126-149, 2015. [ Links ]

VOLOSHINOV, V. N. A estrutura do enunciado. Tradução de Ana Vaz, para fins didáticos. Texto original publicado na revista Literatura Ucëba, v. 3. p. 65-87, 1930. [ Links ]

ZIMMERMAN, H. T.; WIEBLE, J. L. Learning in and about rural places: Connections and tensions between students’ everyday experiences and environmental quality issues in their community. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 7-31, 2016. DOI 10.1007/s11422-016-9757-1. Acesso em:09 jan. 2017. [ Links ]

Published

2021-02-03 — Updated on 2021-04-30

Issue

Section

RESEARCH REPORTS