SANITARY CAMPAIGNS AND EDUCATION IN SCIENCES FOR HEALTH: CONSTRUCTION OF SENSE ABOUT PRINTED FOR THE COMBATING NO VETORIAL TRANSMISSION OF ZIKA VIRUS

SANITARY CAMPAIGNS AND EDUCATION IN SCIENCES FOR HEALTH: CONSTRUCTION OF SENSE ABOUT PRINTED FOR THE COMBATING NO VETORIAL TRANSMISSION OF ZIKA VIRUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172020210131

Keywords:

Sanitary campaigns, Multimodality, Formation of teachers

Abstract

Sanitary campaigns are essentially multimodal and their printed can be used in mediation of the teaching and learning. Thus, we aim to analyze the construction of sense about a printed for of combat to Zika virus by Licentiates in Biological Sciences after training on the Visual Design Grammar (GDV). The research was divided: I) analysis of the printed; II) questionnaire, answered by two Working Groups (WG), about the printed; III) course on GDV and Multimodality; IV) analysis and proposed changes to the printed by WG. Analyzing the printed it became evident need to reflect on the use of such material in Science Education. The WG responses to the questionnaire reinforced the importance of train the teachers multimodal. After the formation, the GT showed difficulty in understanding the functions of the GDV as present in any multimodal text, besides the proposals of alteration showed that the process of construction of direction was positively impacted by the GDV.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, T. C. C. de. Uma imagem vale mais com mil palavras: estudo sobre a produção de textos multimodais para o ensino do conceito de respiração pulmonar. 2018. 186 f. Tese (Doutorado Ensino das Ciências e Matemática) - Universidade Federal Rural de Pernambuco. Departamento de Educação, Pernambuco, Recife, 2018. [ Links ]

ALMEIDA JÚNIOR, J. B. de. Alfabetização para leitura de imagens: apontamentos para uma pesquisa educacional, Revista de Educação da PUC-Campinas, n.8, p. 15-21, jun. 2000. [ Links ]

ATKINSON, B. et al . Detection of zika virus in semen. Emerg Infect Dis, v. 22, n.5, p.940, 2016. [ Links ]

BIZZO, N. Mais ciência no ensino fundamental: metodologia do ensino em foco. São Paulo: Editora do Brasil, 2009. [ Links ]

CHARAUDEAU, P. Imagem, mídia e política: construção, efeitos de sentido, dramatização, ética. In.: MENDES, E (Coord.); MACHADO, I. L.; LIMA. H.; LYSARDO-DIAS, D. (Org.). Imagem e discurso. Belo Horizonte: FALE-UFMG, 2013. p. 383-405. [ Links ]

D’ORTENZIO, E. et al . Evidence of Sexual Transmission of Zika Virus. N Engl J Med, v. 374, n. 22, p. 2195-8, jun. 2016. [ Links ]

FALKENBERG, M. B. et al . Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, n. 3, p. 847-852, 2014. [ Links ]

FOY, B. et al . Probable Non-Vector-borne Transmission of Zika Virus, Colorado, USA. Emerg Infect Dis, v. 17, n. 5, p. 880-882, 2011. [ Links ]

FREITAS, F. V. de; REZENDE FILHO, L. A. Modelos de comunicação e uso de impressos na educação em saúde: uma pesquisa bibliográfica. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v.15, n. 36, p. 243-55, jan./mar. 2011. [ Links ]

GOUVÊA, G. et al . Modos de ler imagens em contextos de formação inicial de professores. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 13, n. 31, p. 135-159, 2016. [ Links ]

HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. Cambridge: Polity Press, 1988. [Links]

IBIAPINA, I. M. L. de M. Reflexão sobre a produção do campo teórico-metodológico das pesquisas colaborativas: gênese e expansão. In.: IBIAPINA, I. M. L. de M.; BANDEIRA, H. M. M.; ARAÚJO, F. A. M. (Org.). Pesquisa colaborativa: multirreferenciais e práticas convergentes- 2016. [ Links ]

KRESS, G.; VAN LEWEEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London, New York: Routledge, 2006. [ Links ]

MORAES, M. B.; ANDRADE, M. H. de P. Ciências: ensinar e aprender. Belo Horizonte: Dimensões, 2009. [ Links ]

MUSSO, D. et al . Potential Sexual Transmission of Zika Virus. Emerging Infectious Diseases, v. 21, n. 2, p. 359-361, 2015. [ Links ]

NOBLE, I.; BESTLEY, R. Visual research: an introduction to research methodologies in graphic design. 3ª ed. London: Fairchild Books, 2016. [ Links ]

PUCCIONI-SOHLER, Marzia et al . Dengue infection in the nevorus system: lessons learned for Zika and Chikungunya. Arq. Neuro psiquiatr, v. 75, n. 2, p. 123-126, 2017. [ Links ]

PERALES, F. J.; JIMÉNEZ, J. de D. Las ilustraciones en la enseñanza aprendizaje de las ciencias: análisis de libros de texto. Enseñanza de las Ciencias, v. 20, n.3, p.369-386, 2002. [ Links ]

PERREIRA, A. G.; TERRAZAN, E. A. A multimodalidade em textos de popularização científica: contribuições para o ensino de ciências para crianças. Ciência & Educação, v. 17, n. 2, p. 489-503, 2011. [ Links ]

ROCHA, S.; FELTES, H. P. de M. Multimodalidade da linguagem nas campanhas de prevenção HIV/Aids: uma análise cognitiva e cultural, Signo, v. 41, n. 70, p. 75-87, 2016. [ Links ]

ROSE, G. Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials. London: SAGE Publications, 2001. [ Links ]

SANTOS, Z. B. dos; PIMENTA, S. M. O. Da semiótica social à multimodalidade: a orquestração de significados. CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada, v.12, n.2, p. 295-324, 2014. [ Links ]

SEGATTO, L. S.; KNOLL, G. F. Análise dos recursos multimodais em texto publicitário impresso. Signo, v. 38, n. 64, p. 66-83, jan./jun.2013. [ Links ]

SILVA, C. M. da C. et al . Educação em saúde: uma reflexão histórica de suas práticas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, n. 5, p. 2539-2550, 2010. [ Links ]

SILVA, H. C. et al . Cautela ao usar imagens em aulas de ciências. Ciência e Educação, v. 12, n. 2, p. 219-233, 2006. [ Links ]

VALLA, V. V. Controle social ou controle público? In.: DE SETA, M. H. et al . (Org.). Gestão e vigilância sanitária: modos atuais de pensar e fazer. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz. p. 49-60, 2006. [ Links ]

VALLE, D.; PIMENTA, D. N.; AGUIAR, R.. Zika, dengue e Chikungunya: desafios e questões. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 25, n. 2, p. 419-422, abr./jun. 2016. [ Links ]

VAN LEEUWEN, T.. Discourse and practice: new tools for critical discourse analysis. New York: Oxford University Press, 2008. [ Links ]

VASCONCELOS, E. M. Educação popular e a atenção à saúde da família. 6. ed. São Paulo: Hucitec: 2015. [ Links ]

Published

2021-02-03 — Updated on 2021-04-03

Issue

Section

RESEARCH REPORTS